Διεθνής Διοργάνωση για την Οδική Ασφάλεια

Δευτέρα, 8 Μαρτίου 2021 17:29

Με τίτλο «Τελική Εκδήλωση του Προγράμματος Saving Lives Assessing and Improving TEN-T Road Network Safety (SLAIN)» ολοκληρώθηκε, την Πέμπτη 4 Μαρτίου, η διοργάνωση όπου παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα του έργου. Το πρόγραμμα χρηματοδοτήθηκε από το CEF (Connected Europe Facility) της Ε.Ε.. Τη διαδικτυακή εκδήλωση της 4ης Μαρτίου 2021, παρακολούθησαν 150 συμμετέχοντες.

Την εκδήλωση χαιρέτησαν διακεκριμένοι ομιλητές ενώ μέσα από εξαιρετικές παρουσιάσεις αναδείχτηκε ο σκοπός του έργου και ο ρόλος των φορέων που συμμετείχαν. πέραν των εταίρων του προγράμματος συμμετείχαν 20 ομιλητές από Βέλγιο, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Ισπανία, Κροατία, Ελλάδα, Γαλλία και Αυστραλία, παρουσιάζοντας πολιτικές και συστάσεις και αποτελέσματα σε σχέση με την αξιολόγηση των οδικών δικτύων.



Πρώτος ομιλητής ο κ. Matthew Baldwin, Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής και Συντονιστής για την Οδική Ασφάλεια στην Ευρώπη ξεκίνησε με μια δυσοίωνη επισήμανση ότι οι θάνατοι από τροχαία συμβάντα στο τέλος του 2020 ήταν παρόμοιος με τους θανάτους από COVID-19. Μάλιστα, χαρακτήρισε τα τροχαία συμβάντα σαν μια «χρόνια πανδημία» η οποία απαιτεί συντονισμένη παγκόσμια δράση αναφέροντας ότι το εμβόλιο για τη δραστική μείωση των θανάτων στο δρόμο ήδη υπάρχει.

Ο κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, Υφυπουργός Υποδομών & Μεταφορών, εκπροσωπώντας την Ελληνική Κυβέρνηση, παρουσίασε το πρώτο συγκροτημένο, ολοκληρωμένο, ολιστικό πρόγραμμα δράσης της χώρας για την Οδική Ασφάλεια, μέσα από διοικητικές και νομοθετικές ρυθμίσεις και πρωτοβουλίες, πέραν των έργων υποδομής. Στη συνέχεια της εκδήλωσης, οι ομιλητές αναφέρθηκαν με θετικά σχόλια στην ομιλία του κ. Κεφαλογιάννη.

Η προσέγγιση της Ελλάδας για την «πανδημία» που βιώνει 65 θανάτους από τροχαία, ανά εκατομμύριο κατοίκους, έναν από τους υψηλότερους στην Ευρώπη, είναι απόδειξη της εγκυρότητας της εργασίας που πραγματοποιείται, όχι μόνο από τους εννέα εταίρους του SLAIN, αλλά και, από τον τομέα της Οδικής Ασφάλειας συνολικά.

Ο Γενικός Γραμματέας της CEDR (Conference of European Directors of Roads) κ. Steve Philipps τόνισε τη σπουδαιότητα του ρόλου συνεργασίας όπως του SLAIN για την επίτευξη των στόχων της Οδικής Ασφάλειας. Η κληρονομιά των αποτελεσμάτων του SLAIN θα είναι καταλυτική για την επίτευξη μετρήσιμων αποτελεσμάτων.

“Τεχνογνωσία και δέσμευση ακολουθούμενη από δράση” ήταν το θέμα που ανέπτυξε ο Πρόεδρος του EuroRAP κ. Ferry Smith επισημαίνοντας ότι οι υποδομές είναι βασικός παράγων για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας και το EuroRAP αντιμετωπίζει αυτές τις προκλήσεις αναπτύσσοντας εργαλεία που βασίζονται σε τεκμηριωμένη καινοτομία – ένα γιγαντιαίο βήμα προς τα μπρος αλλά η καινοτομία στις υποδομές πρέπει παράλληλα να υποστηρίζεται και από τη σωστή νομοθεσία.

Το έργο έχει ως αντικείμενο την Οδική Ασφάλεια και ως αποτελέσματα/παραδοτέα (μεταξύ άλλων) έχει τη δημιουργία χάρτη κατάταξης επικινδυνότητας του Διευρωπαϊκού Οδικού Δικτύου της Ελλάδας. Η εν λόγω δράση είναι συμβατή με την οδηγία 2008/96 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (που έχει ενσωματωθεί στην Ελληνική Νομοθεσία με το ΠΔ 104/2011 αλλά και με την αναθεώρησή της, όπου προβλέπεται η αξιολόγηση Οδικής Ασφάλειας οδικών δικτύων. Τους χάρτες παρουσίασε το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) “Πάνος Μυλωνάς”, ένας εκ των βασικών εταίρων υλοποίησης του έργου SLAIN.

Για τη δημιουργία των χαρτών επικινδυνότητας και τον υπολογισμό του δείκτη επικινδυνότητας χρησιμοποιήθηκε η διεθνής μεθοδολογία EuroRAP, η οποία καλύπτει όλες τις απαιτήσεις και είναι πλήρως συμβατή από την αναθεωρημένη Ευρωπαϊκή Οδηγία αλλά συνιστάται και από άλλους διεθνείς οργανισμούς (π.χ. WHO, World Bank).

Εθνικά προγράμματα που σχεδιάζονται για κάθε χώρα και προγράμματα όπως το SLAIN αποτελούν βασικά εργαλεία για την ανταλλαγή απόψεων για την εκπαίδευση, τη γνώση και την εμπειρία.

Το πρόγραμμα SLAIN μπορεί να τελειώνει αλλά η δουλειά μόλις τώρα ξεκίνησε.