Δημ. Μπερτζελέτος: Μιλώντας για αλλαγή.. τι καλό να άλλαζε ο Σκρούτζ..

Τρίτη, 23 Φεβρουαρίου 2021 11:14

Γράφει ο Δημήτρης Μπερτζελέτος

Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc, MΕd, Μέλος Ομάδας Ειδικών Αθλητικής Διατροφής και Μέλος Ομάδας Ειδικών Δημόσιας Υγείας:



 Ο Σκρουτζ είναι το πιο γνωστό φιλάργυρο πρόσωπο στον κόσμο. Οι παρατηρητικοί αναγνώστες των κόμικς της Ντίσνευ ίσως να έχουν εντοπίσει τη διάθεση του Σκρούτζ να γίνει πιο καλός και λιγότερο τσιγκούνης. Να κάνει κάποια βήματα προς την αρετή της φιλανθρωπίας και της φιλευσπλαχνίας, αλλά μετά να ξανακυλάει στον παλιό κακό του εαυτό. Κι όμως έτσι, αν υπάρξει και ένα κατάλληλο ενισχυτικό περιβάλλον (οικογένεια, φίλοι, καθοδήγηση κλπ),  μπορεί να συμβεί μια αναζητούμενη αλλαγή..

Η ΑΛΛΑΓΗ ΕΙΝΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΗ ΕΥΡΕΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ, ΠΑΡΑ ΑΛΓΟΡΙΘΜΙΚΗ

Στα πρώτα χρόνια μου ως επαγγελματίας διαιτολόγος θεωρούσα ότι τα πράγματα είναι απλά στη διαχείριση του ασθενή: έδινα οδηγίες προκαθορισμένες, είχα ένα συγκεκριμένο δρόμο προς αυτό, περιμένοντας την ανάλογη κατάληξη- στόχο. Ασφαλώς και εξατομίκευα τις οδηγίες, όμως δεν έπαυα να έχω την αλγοριθμική προσέγγιση τύπου: έχω πλάνο ανάλογα με τα ναι και τα όχι του ασθενή, με τις βιολογικές ανάγκες του και την κατάσταση υγείας του, γιατί να μην πετύχεις;

Με τα χρόνια και τη δύναμη της εμπειρίας κατάλαβα ότι η δουλειά οφείλει να είναι πιο ευρετική. Κατάλαβα ότι χρειάζεται περισσότερη επινόηση, περισσότερος πειραματισμός.

Η ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ, ΑΡΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΘΕΝΑ

Σε πολλά επαγγέλματα υγείας καλείσαι να οδηγήσεις τον ασθενή σε πλήθος αλλαγών.  Έτσι και στο πεδίο της διαιτολογίας-διατροφολογίας οφείλεις να προκαλέσεις την αλλαγή διατροφικών συνηθειών και την αλλαγή συμπεριφοράς στο φαγητό. Η αλλαγή έχει στάδια και η ταχύτητα με την οποία τα περνά ο κάθε ασθενής είναι διαφορετική.

Στην κατανόηση των σταδίων αλλαγών βοηθά πολύ ο αγαπημένος Ντίπακ Τσόπρα (ιατρός, συγγραφέας πλήθους βιβλίων, διευθυντής στο Sharp Institute for Human Potential and Mind/ Body Medicine).

Παραθέτω τα έξι στάδια αλλαγής όπως τα καταγράφει στο βιβλίο του «Η ψυχή της ηγεσίας»:

1.Είμαι κολλημένος: είμαι συνηθισμένος να ενεργώ έτσι, ταιριάζει με αυτό που είμαι, που είναι το πρόβλημα; Εγώ δεν έχω πρόβλημα.

2.Πρώτες αμφιβολίες: δε νομίζω ότι αντιδρώ σωστά, έχω τύψεις. Νιώθω ότι δεν μπορώ να ελέγξω τον εαυτό μου, εύχομαι να μπορούσα.

3.Αυτοαμφισβήτηση: πρέπει να σταματήσω ν’ αντιδρώ έτσι, αν πρέπει να αλλάξω τέτοιες συνήθειες πρέπει να τις διώξω.

4.Επιδίωξη αλλαγής: πιάνω τον εαυτό μου να αντιδρά στις κακές συνήθειες, κάνω ό,τι μπορώ για να σταματήσω. Οι άλλοι ξέρουν ότι προσπαθώ, ότι θέλω να αλλάξω και με ενθαρρύνουν, με βοηθούν. Παρατηρώ συνήθειες άλλων ανθρώπων και θέλω να γίνω σαν αυτούς.

5.Εύρεση αλλαγής: ελέγχω περισσότερο τις αντιδράσεις μου, έχω μάθει πώς να παύω να τις παλιές συνήθειες. Δεν αναγνωρίζω καν το άτομο που ήμουν.

6.Ανασύνθεση: είμαι καινούργιος. Οι παλιές αντιδράσεις, οι παλιές συνήθειες έχουν τα ίχνη τους, δε σβήσανε εντελώς, αλλά δε με επηρεάζουν. Είμαι ξεκάθαρος με το ποιος είμαι πια, είμαι ευχαριστημένος με εμένα.

Στην προσπάθεια να αλλάξεις κακές συνήθειες, να διώξεις τους εθισμούς και τις παρορμήσεις σου μπορείς να δεις τον εαυτό σε ένα από τα παραπάνω στάδια. Η μετάβαση σε επόμενο στάδιο και η πρόοδος στην αλλαγή έχει διαφορετική ταχύτητα για τον καθένα μας.

Ούτε ανυπομονησία, ούτε κι αμεριμνησία, η αλλαγή είναι εκεί και μάς περιμένει !

Κι ο Σκρούτζ θα άλλαζε εάν ο εμπνευστής του το ήθελε !