Διόδια…

«ΑΝΕΦΙΚΤΗ – ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΑΡΟΝ – Η ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΔΙΟΔΙΩΝ ΣΤΑ ΔΙΟΔΙΑ»!

Ο Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιάννης Μαγκριώτης, απάντησε στην ερώτηση του Βουλευτή Αρκαδίας του ΠΑΣΟΚ Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλου σχετικά με την τιμή των διοδίων στα εθνικά οδικά δίκτυα.



Η απάντηση του Υφυπουργού ήταν η εξής: «Οι συμβάσεις παραχώρησης κατασκευής των πέντε νέων αυτοκινητοδρόμων διαμορφώθηκαν από την Κυβέρνηση της ΝΔ και κυρώθηκαν με Νόμο στη Βουλή το 2007.
Πρόκειται για σημαντικά αναπτυξιακά έργα που συμβάλλουν στις ασφαλέστερες και ταχύτερες μετακινήσεις ανθρώπων και εμπορευμάτων.
Ψηφίσαμε αυτές τις συμβάσεις που ήταν ένα άρθρο η καθεμία, ως αντιπολίτευση, γιατί θέλαμε τα έργα.
Ωστόσο, οι συμβάσεις αυτές είχαν προβλήματα τα οποία επισημάναμε ήδη από την ψήφισή τους. Προβλήματα στο σχεδιασμό, στη μελέτη και στο μίγμα χρηματοδότησης.
Ειδικά αυτό το τελευταίο θέμα, του μίγματος χρηματοδότησης είναι ο λόγος που τα διόδια είναι πυκνά και ακριβά, καθώς η προηγούμενη Κυβέρνηση επιδίωξε να κατασκευάσει ταυτόχρονα τους πέντε αυτοκινητόδρομους. Έτσι, η δημόσια χρηματοδότηση (Εθνική και Κοινοτική) είναι χαμηλή και το μεγαλύτερο μέρος προέρχεται από ιδιωτικά κεφάλαια και από τα διόδια.
Πιο συγκεκριμένα, η Εθνική και Κοινοτική συμμετοχή καλύπτει μόνο το 25% της χρηματοδότησης των έργων.
Το 28% της χρηματοδότησης κατά την διάρκεια της κατασκευής καλύπτεται από τα έσοδα των διοδίων και το υπόλοιπο περίπου 47% είναι κυρίως η συμμετοχή των τραπεζών (Ελληνικών και Ξένων), και των παραχωρησιούχων.
Το Υπουργείο από τις αρχές του 2010 διατύπωσε δημόσια την πρότασή του που αφορούσε στη μείωση των διοδίων, κυρίως στα υπό κατασκευή τμήματα και ήταν έτοιμο να συζητήσει με τους παραχωρησιούχους τις αλλαγές.
Η πλευρά των ιδιωτών δεν δέχτηκε να συζητήσει το θέμα αυτό και για οποιαδήποτε αλλαγή απαιτείται, σύμφωνα με τις συμβάσεις, και η συμφωνία των ιδιωτών.
Δέχτηκαν να συζητήσουμε για πρώτη φορά το Φθινόπωρο του 2010. Ξεκίνησε μια διαπραγμάτευση με τους παραχωρησιούχους προκειμένου να αναζητηθούν οριστικές λύσεις για την αντιμετώπιση όλων των προβλημάτων που είχαν οι συμβάσεις ή που προέκυψαν στην πορεία κατά την εκτέλεση των έργων.
Είναι γνωστό ότι τα συγκεκριμένα έργα δημοπρατήθηκαν από την προηγούμενη Κυβέρνηση ανώριμα, χωρίς να έχει εξασφαλίσει τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την απρόσκοπτη εξέλιξή τους. Το πιο σημαντικό πρόβλημα, που παρουσιάστηκε αμέσως μετά την έναρξη των έργων, ήταν κατά κύριο λόγο η μη εξασφάλιση των εδαφικών εκτάσεων ανάπτυξης τους, λόγω καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις, στις αρχαιολογικές έρευνες και στη μετακίνηση των δικτύων των ΟΚΩ. Υπήρξαν αποφάσεις του ΣτΕ που απαγορεύουν την κατασκευή συγκεκριμένων τμημάτων των έργων. Επίσης, οι κατασκευαστές έκαναν λάθη και είχαν αστοχίες.
Το Υπουργείο όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα επέλυσε πολλά προβλήματα τα οποία ήταν αποτέλεσμα των λανθασμένων επιλογών και αποφάσεων της προηγούμενης Κυβέρνησης και αδυναμιών της ιδιωτικής πλευράς.
Μετά από ουσιαστικές συζητήσεις, οι προτάσεις που κατέθεσε το Υπουργείο έγιναν δεκτές από την πλευρά των Παραχωρησιούχων με την υπογραφή Μνημονίου Συναντίληψης.
Όπως είναι όμως γνωστό ο αποφασιστικός παράγοντας της ιδιωτικής πλευράς είναι οι τράπεζες, των οποίων η δανειοδότηση καλύπτει περίπου το 40% του συνολικού κόστους κατασκευής των έργων.
Οι τράπεζες, 11 Ελληνικές και 32 ξένες, παρότι έχουν αποδεχθεί το Πλαίσιο Συναντίληψης Δημοσίου-Παραχωρησιούχων, δεν αρχίζουν την χρηματοδότηση των έργων, την οποία έχουν σταματήσει από τον προηγούμενο χρόνο, γιατί κατά την εκτίμησή τους τα έργα δεν είναι βιώσιμα και συνεπώς κινδυνεύουν να χάσουν τα χρήματα τους.
Το Δημόσιο διαφωνεί πλήρως με την εκτίμηση αυτή και έχει ζητήσει και ζητά από τις τράπεζες να συνεχίσουν τη χρηματοδότηση των έργων.
Συνεπώς, η ουσιαστική συμφωνία με τις τράπεζες δεν έχει επιτευχθεί ακόμη, γι’ αυτό και δεν μπορεί να ενεργοποιηθεί και η συμφωνία για την μείωση των διοδίων».

Στην δευτερολογία του ο Υφυπουργός τόνισε:

«Είμαστε πάντα ειλικρινείς σε αυτά που λέμε. Τα προβλήματα τα είχαμε αναδείξει από πολύ νωρίς.

Οι πολίτες έχουν δείξει κατανόηση και πιστεύουν στην προσπάθειά μας, γιατί γνωρίζουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι τοπικές κοινωνίες.

Επαναλαμβάνω ότι για οποιαδήποτε αλλαγή πρέπει να συμφωνήσουν και οι δυο πλευρές. Διαφορετικά, αν προχωρήσουμε μονομερώς αυτό θα σημαίνει καταγγελία των συμβάσεων, κάτι που θα δημιουργήσει πολύ περισσότερα προβλήματα. Τα έργα θα παγώσουν οριστικά και το δημόσιο θα κληθεί να πληρώσει μεγάλες αποζημιώσεις στους παραχωρησιούχους. Αυτά θα ζημιώσουν το δημόσιο συμφέρον και τον Έλληνα φορολογούμενο.

Είμαι αισιόδοξος, γιατί πιστεύω ότι τα έργα είναι βιώσιμα σε αντίθεση με αυτό που ισχυρίζονται οι τράπεζες.

Με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και την ανάπτυξη της χώρας πιστεύω ότι θα καταφέρουμε να λύσουμε αυτά τα προβλήματα και να ολοκληρώσουμε τα έργα με μειωμένα διόδια».

Προηγούμενο άρθροΠολιτιστικό καλοκαίρι Βόρειας Κυνουρίας…
Επόμενο άρθροΠολιτιστικό καλοκαίρι Δ. Μεγαλόπολης…