Εκδήλωση για την παιδική & νεανική βία…

«ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ, ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΒΙΑ – Ο ΔΥΣΚΟΛΟΣ ΡΟΛΟΣ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ»



 Την Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου και ώρα 18:00, σε ένα κατάμεστο Αμφιθέατρο στο Πανεπιστήμιο, στη Σπάρτη, πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση με θέμα: «Οικονομική κρίση, Παιδί και Βία – Ο δύσκολος ρόλος γονέων και εκπαιδευτικών». Την ευθύνη της διοργάνωσης είχε η Φεβρωνία Πατριανάκου.

Στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της έρευνας με θέμα: «Παιδική και Νεανική Βία μέσα από τα Μάτια των Γονέων ΙΙ». Η έρευνα διενεργήθηκε με τη μέθοδο των τηλεφωνικών συνεντεύξεων κατά το χρονικό διάστημα 18/5 έως 6/6/2011, σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 1.406 γονέων με παιδιά ηλικίας 10-17 ετών, στο Λεκανοπέδιο Αττικής και στην Περιφέρεια.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την εταιρεία Pulse RC, με πρωτοβουλία της Φεβρωνίας Πατριανάκου και με την επιστημονική συνεργασία του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών (Ε.Κ.Κ.Ε.). Αντίστοιχη έρευνα είχε πραγματοποιηθεί με τους ίδιους συντελεστές, το 2008.

Τα ευρήματα της έρευνας όσον αφορά την Περιφέρεια (σύνολο χώρας πλην Λεκανοπεδίου) παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά σε αυτή την εκδήλωση καθώς και τα συγκριτικά αποτελέσματα σε σχέση με την Αττική.

Τα ερευνητικά αποτελέσματα που αφορούσαν το Λεκανοπέδιο Αττικής παρουσιάστηκαν στις 23 Ιουνίου 2011, στο Αμφιθέατρο του Πολεμικού Μουσείου στην Αθήνα.

Τα ευρήματα της έρευνας παρουσίασε ο κος Γιώργος Αράπογλου, Γενικός Διευθυντής της εταιρίας Pulse R.C.

Την εκδήλωση προλόγισαν καταθέτοντας προβληματισμούς, σκέψεις, ερωτήματα και επιθυμίες οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου Παναγιώτα Λαγάκου και Χρήστος Παυλέρος, εκπρόσωποι του Νομού Λακωνίας στη Βουλή των Εφήβων το 2011.

Το θέμα ανέπτυξαν:

  • Βάσω Αρτινοπούλου, Καθηγήτρια Εγκληματολογίας, Τμήμα Κοινωνιολογίας, πρ. Αντιπρύτανης Παντείου Πανεπιστημίου
  • Γιάννης Πανούσης, Καθηγητής Εγκληματολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Τμήμα Επικοινωνίας και Μ.Μ.Ε.
  • Γιώργος Σφακιανάκης, Διδάκτωρ Κλινικής Ψυχολογίας
  • Ιωάννα Τσίγκανου, Διδάκτωρ Κοινωνιολογίας, Διευθύντρια Ερευνών του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών (Ε.Κ.Κ.Ε.) – Αναπληρώτρια Διευθύντρια Ινστιτούτου Πολιτικής Κοινωνιολογίας

Τη συζήτηση συντόνισε η κα Γιώτα Αντωνοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Πελοποννήσου & Δημοσιογράφος. Στη συνέχεια ακολούθησε διαλογική συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων.

 ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΩΝ ΕΡΕΥΝΑΣ «Παιδική και Νεανική Βία μέσα από τα Μάτια των Γονέων ΙΙ»

Επιχειρώντας μια σύγκριση μεταξύ των αποτελεσμάτων των δύο ερευνών, 2008-2011 οι οποίες πραγματοποιήθηκαν σε διαφορετικές οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες, διαπιστώθηκαν τα παρακάτω:

1. Η επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης των δημοσίων οικονομικών και κατ’ επέκταση των οικονομικών των νοικοκυριών. Συγκεκριμένα, αυξήθηκαν κατά 80% σε σχέση με το 2008, τα νοικοκυριά που χαρακτηρίζουν δύσκολη έως πολύ δύσκολη την οικονομική τους κατάσταση. Η επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης φαίνεται πως βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με την ποιότητα της ζωής των παιδιών, τόσο μέσα στην οικογένεια όσο και μέσα στη σχολική κοινότητα.

  • Όσο δυσκολεύει η οικονομική κατάσταση της οικογένειας τόσο περισσότερο μειώνονται οι επιδόσεις του παιδιού. Ένα (1) στα πέντε (5) παιδιά με οικονομικές δυσκολίες παρουσιάζει μέτρια έως κακή επίδοση, ενώ αντιθέτως στις εύπορες οικογένειες το ποσοστό αυτό γίνεται 1 στα 12.
  • Τα παιδιά του Λυκείου, των οικογενειών που τα φέρνουν δύσκολα, δεν κάνουν ούτε ιδιαίτερα ούτε φροντιστήρια σε υπερδιπλάσιο ποσοστό, 39%, σε σχέση με αυτά που οι οικογένειές τους δηλώνουν μέτρια οικονομική κατάσταση 24%.
  • Οι 4 στις 10 οικογένειες έχουν προχωρήσει σε περικοπές των παροχών προς τα παιδιά, αναλογία που γίνεται 7 στις 10 μεταξύ αυτών που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες. Οι 3 στις 10 οικογένειες περικόπτουν τις εξωσχολικές δραστηριότητες και η 1 στις 6 από την ψυχαγωγία.

2. Στον τομέα της βίας, συγκριτικά με την προηγούμενη έρευνα εντοπίζουμε μια ελαφριά επιδείνωση σε κάποιες μορφές της, ενώ όσο πιο δεινή είναι η οικονομική κατάσταση τόσο αυξάνεται η θυματοποίηση:

  • Το υψηλότερο ποσοστό εμφάνισης παρουσιάζουν οι διακρίσεις ή οι προσβολές ενώ ακολουθεί η λεκτική και η σωματική βία.
  • Η αυξημένη έκθεση στη τεχνολογία, υπολογιστές-Ίντερνετ- κινητά, αυξάνει τις πιθανότητες, απειλών και εκφοβισμού μέσω της χρήσης των παραπάνω μέσων.
  • Το σχολείο είναι ο κύριος τόπος εμπειριών βίας, με αυξητική τάση (58%), αλλά το υψηλό ποσοστό ΔΞ/ΔΑ μας υποψιάζει ότι ενδεχομένως να υποκρύπτει άγνοια, φόβο ή ακόμη και βία μέσα στην οικογένεια.
  • Καταγράφεται αξιόλογο ποσοστό κρουσμάτων βίας από ομάδες–παρέες ενηλίκων. Υψηλότερα ποσοστά εμφανίζονται σε παιδιά του δημοτικού.
  • Ένα στα πέντε παιδιά έχει υποστεί βία από ομάδες ανηλίκων και ο ένας στους 10 γονείς δηλώνει άγνοια. Το 18% των παιδιών έχει ζητήσει να αλλάξει σχολείο, ποσοστό που φτάνει το 32% στα παιδιά με επιδόσεις μέτριας έως κακής βαθμολογίας. Κύριος λόγος του αιτήματος αλλαγής σχολείου είναι η διαμάχη με συμμαθητές 35% και δευτερευόντως η διαμάχη με εκπαιδευτικούς 20%.

3. Οι γονείς εμπιστεύονται ακόμα λιγότερο την οικογένεια ως μέσο αντιμετώπισης του προβλήματος της βίας. Όσο πιο δύσκολη είναι η οικονομική τους κατάσταση τόσο πιο πολύ εμπιστεύονται θεσμούς εκτός οικογένειας και σχολείου.

  • Ο ένας στους 5 γονείς δεν ασχολείται καθόλου με το παιδί του, και αυτό γίνεται ένας στους 4 στις οικογένειες με δύσκολη οικονομική κατάσταση και ένας στους 3 όταν το παιδί πηγαίνει στο Λύκειο
    • Ο ένας στους 10 εκ των γονέων δεν προβαίνει σε κανενός είδους σύσταση ή τιμωρία για παραπτώματα του παιδιού του, ή κοινώς αδιαφορεί.

4. Η δραματικότερη αλλαγή που έχει συμβεί μέσα στα τρία χρόνια που μεσολάβησαν μεταξύ των δύο ερευνών αφορά την κοινωνικοποίηση, τις σχέσεις και τις φιλίες μέσω διαδικτύου. Το 2008, στο ερώτημα «το παιδί σας έχει φίλους και παρέες που επικοινωνεί μαζί τους μέσω Ίντερνετ και αν ναι πόσους», οι γονείς σε ποσοστό 78% απάντησαν «Καθόλου». Σήμερα το ποσοστό αυτό έχει μειωθεί στο 31%.

  • Στο Λύκειο το 86% των παιδιών έχει φίλους μέσω Internet.
  • Το 17% των παιδιών του Γυμνασίου και του Λυκείου αφιερώνουν πάνω από 10 ώρες την εβδομάδα, και το 43% από 3 έως 10 ώρες την εβδομάδα.

5. Τελευταίο, αλλά ιδιαίτερα σημαντικό εύρημα είναι αυτό που αφορά στην αύξηση του άγχους των παιδιών. Το ποσοστό που καταγράφεται είναι εξαιρετικά υψηλό καθώς τέσσερα στα πέντε παιδιά έχουν άγχος.

  • Στο Λύκειο τα 8 στα 10 παιδιά έχουν μέτριο (60%) ή έντονο άγχος, (20%) ενώ άγχος παρουσιάζουν και τα 7 στα 10 παιδιά του Δημοτικού Σχολείου.
  • Το Σχολείο είναι κύρια αιτία δημιουργίας άγχους, αλλά όσο μεγαλώνει το παιδί τόσο περισσότερο αυξάνεται η επιρροή των κοινωνικών-οικογενειακών συνθηκών (13% στο Γυμνάσιο, 23% στο Λύκειο).
  • Το 18% των γονέων ή δεν γνωρίζει ή δεν απαντά στο που οφείλεται το άγχος του παιδιού του.

Επιχειρώντας σύγκριση μεταξύ των αποτελεσμάτων Αττικής – Περιφέρειας, διαπιστώθηκε ότι όλα τα παραπάνω ευρήματα ισχύουν με εντυπωσιακή αναλογία και στην Αττική και στην Περιφέρεια χωρίς ιδιαίτερες αποκλίσεις. Με αυτό τον τρόπο καταρρίπτονται οι μύθοι για την καλύτερη και ποιοτικότερη ζωή των παιδιών της Περιφέρειας. Τα παιδιά, βιώνουν με τον ίδιο τρόπο τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης, τα περιστατικά βίας, την κοινωνικοποίηση μέσω διαδικτύου και το άγχος που γεννά το εκπαιδευτικό σύστημα.

Στη συνέχεια παρατίθενται όλα τα γραφήματα όπως παρουσιάστηκαν στην εκδήλωση.

Το σύνολο της έρευνας του 2008 και του 2011 μπορείτε να τα βρείτε στο www.patrianakou.gr

Προηγούμενο άρθροΔ. Ζιακόπουλος: Χαλάει ο καιρός από το απόγευμα της Κυριακής…
Επόμενο άρθροΜε λαμπρότητα η μνήμη του Αγίου Λαζάρου…