Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ για την κατάσταση στα ΕΠΑΛ

Επίκαιρη Ερώτηση για την κατάσταση στα ΕΠΑΛ κατέθεσε στη Βουλή προς την υπουργό Παιδείας ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής.

Οι μαθητές των ΕΠΑΛ κάθε χρόνο βιώνουν περικοπές τμημάτων, καταργήσεις – συγχωνεύσεις ολόκληρων τάξεων, τομέων και ειδικοτήτων από τα σχολεία, αναγκαστικές μετακινήσεις για χιλιόμετρα, που οδηγούν ακόμη και σε φαινόμενα ολοκληρωτικής διακοπής των σπουδών. Μεγάλες είναι οι καθυστερήσεις στις προσλήψεις συμβασιούχων εκπαιδευτικών και λοιπού προσωπικού τόσο στο “κανονικό” πρόγραμμα όσο και για το πρόγραμμα της “νέας αρχής”. Αντίστοιχα, τραγικές είναι οι ελλείψεις σε βιβλία, ακόμη και πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων, ενώ ο αναγκαίος εργαστηριακός εξοπλισμός παραμένει πεπαλαιωμένος και ανεπαρκής στην πλειονότητα των περιπτώσεων. Οι διαρκείς εξετάσεις – πιστοποιήσεις για τους ΕΠΑΛίτες, προκειμένου να πιστοποιήσουν γνώσεις για τις οποίες έχουν ήδη εξεταστεί (άλλωστε το πτυχίο θεωρείται ένα προσόν ανάμεσα στα πολλά), ο περιορισμός της πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, η εργασιακή εξάντληση και η δουλειά μακριά από το αντικείμενο, αποκαλύπτουν την υποκρισία των διακηρύξεων περί “αναβάθμισης”. Επιπλέον, το ποσοστό εισαγωγής των αποφοίτων ΕΠΑΛ από 20% που ήταν κάποτε για τις σχολές των ΤΕΙ, περιορίστηκε δραματικά. Τελικά, μετά από κινητοποιήσεις των μαθητών, προσδιορίστηκε στο 10% για όσες από αυτές εντάχθηκαν σε Πανεπιστήμια, με κατ’ έτος εξαίρεση που η ανανέωσή της είναι διαρκώς υπό αίρεση.



Η ίδια η πείρα αλλά και μια σειρά μελέτες αποδεικνύουν ότι πολλοί μαθητές στα ΕΠΑΛ αντιμετωπίζουν μεγάλα κοινωνικά προβλήματα, ότι υπάρχει ανάγκη για στήριξη των εκπαιδευτικών ώστε να καταφέρουν να ανταποκριθούν στις σύνθετες απαιτήσεις. Επίσης, διαπιστώνουν τα μεγάλα κενά στη γενική παιδεία που αντιμετωπίζει το τμήμα εκείνο των αποφοίτων που συνεχίζει τις σπουδές του. Μεγάλα λόγια ακούγονται για τη μαθητεία και το πρόγραμμα “μια νέα αρχή” για τα ΕΠΑΛ, για “αναβάθμιση”. Εντούτοις, η πείρα των μαθητών και των εκπαιδευτικών δεν επιβεβαιώνει τους πανηγυρισμούς των κυβερνήσεων και κανένα ουσιαστικό μέτρο δεν λαμβάνεται.

Το ΚΚΕ, στηρίζει τις διεκδικήσεις μαθητών και εκπαιδευτικών για σπουδές αναβαθμισμένες, για να λαμβάνουν οι μαθητές ουσιαστική μόρφωση, για να μπορούν να ασκήσουν το επάγγελμά τους, για δουλειά με δικαιώματα, ενάντια στις υλοποιούμενες πολιτικές κυβερνήσεων που θέλουν τα ΕΠΑΛ δεξαμενή φθηνού εργατικού δυναμικού και που αντιμετωπίζουν τους μαθητές σαν παιδιά “δεύτερης κατηγορίας”.

Ερωτάται η κ. Υπουργός, τι μέτρα θα πάρει ώστε:

  1. Ο κάθε μαθητής και μαθήτρια των ΕΠΑΛ να μπορούν να έχουν πρόσβαση στην επιλογή τους, χωρίς καταργήσεις τμημάτων – τάξεων – ειδικοτήτων, χωρίς εμπόδια στην ολοκλήρωση των σπουδών και αναγκαστικές μετακινήσεις μαθητών, με εξασφάλιση έγκαιρης έναρξης της ενισχυτικής διδασκαλίας, με πρόσληψη του αναγκαίου μόνιμου προσωπικού (εκπαιδευτικών, ψυχολόγων κ.λπ.), με στήριξη των εργαστηριακών κέντρων και σύγχρονα εργαστήρια (χωρίς την εμπλοκή εταιρειών και ιδιωτών) για τη σύνδεση θεωρίας – πράξης, με επαρκή δωρεάν βιβλία από την αρχή της χρονιάς, με μείωση των μαθητών ανά τάξη και εργαστήριο (δύο εκπαιδευτικοί ανά 10 μαθητές).
  2. Να διασφαλιστεί ότι το πτυχίο είναι η μόνη προϋπόθεση για την πλήρη πρόσβαση στο επάγγελμα, με κατάργηση κάθε πιστοποίησης και επαγγελματικών εξετάσεων, με μαθητεία πάνω σε εργασιακά αντικείμενα που συνδέονται με τον κλάδο των αποφοίτων, με πλήρη εργασιακά δικαιώματα, ασφάλιση και πληρωμή στο ύψος του βασικού μισθού της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας καθώς επίσης και να παραμείνει επ’ αόριστον το ποσοστό 10% της εισαγωγής για τα τμήματα ΤΕΙ που συγχωνεύτηκαν με πανεπιστήμια.
  3. Να έχουν κάλυψη υγείας και πρωτοβάθμιας περίθαλψης με την κάρτα μαθητή όλοι οι μαθητές, με 6ωρο 5ήμερο 30ωρο για όσους μαθητές εργάζονται και διευκόλυνση με άδεια και αποδοχές στην περίοδο των εξετάσεων».

Προηγούμενο άρθροΝέος κύκλος συναντήσεων Ομάδας Γονέων του Κέντρου  Πρόληψης Εξαρτήσεων Αρκαδίας «Ανέλιξη»
Επόμενο άρθροΙνστιτούτο Σπάρτης| “Ευκαιρίες Χρηματοδότησης για τους Πολιτιστικούς Φορείς – Δυνατότητες και Προοπτικές”