Γ.Παπαηλιού: Με το νέο Εθνικό Σχεδιασμό προωθείται η καύση των απορριμμάτων και η ιδιωτικοποίηση της διαχείρισής τους

Πέμπτη, 22 Ιουλίου 2021 12:30
O Γιώργος Παπαηλιού, Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Αρκαδίας, για το σχέδιο νόμου του ΥΠΕΝ για την Διαχείριση των αποβλήτων:
Με το νέο Εθνικό Σχεδιασμό (της κυβέρνησης της ΝΔ), προωθείται η ενεργειακή αξιοποίηση των απορριμμάτων, δηλαδή η καύση, κάτι που βρίσκεται σε ευθεία αντίθεση με την ιεράρχηση διαχείρισης των αποβλήτων. Όμως με αυτό τον τρόπο ναρκοθετείται η πολιτική της ανακύκλωσης
Η ρύθμιση για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ δεν συνιστά μνημονιακή δέσμευση, αλλά κυβερνητική επιλογή για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων και εις βάρος των οικονομικών του ΔΕΔΔΗΕ, της ΔΕΗ και του Δημοσίου
Πρόκειται δηλαδή για την εκποίηση εθνικού πλούτου, χωρίς οικονομική και εθνική λογική
Η απολιγνιτοποίηση, της οποίας τον χρονικό ορίζοντα η κυβέρνηση της ΝΔ έχει περιορίσει ασφυκτικά. οδηγεί στη μεταλιγνιτική εποχή. Αυτή, προκειμένου να προετοιμαστεί, χρειάζεται χρόνο και σχεδιασμό
Η κυβέρνηση της ΝΔ ούτε χρόνο παρέχει, ούτε ως προς την προετοιμασία και το σχεδιασμό είναι συνεπής, με αποτέλεσμα οι περιοχές που πλήττονται από την απολιγνιτοποίηση, όπως η Μεγαλόπολη, να κινδυνεύουν να καταστούν «κρανίου τόποι»
Η εγκατάσταση ανεμογεννητριών σε περιοχές ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους, πλούσιας βιοποικιλότητας και ιστορικότητας, όπως το Μαίναλο και το Λύκαιον Όρος, πρέπει να αποτραπεί, διότι θα επηρεάσει το οικοσύστημα αυτών των περιοχών και θα ανατρέψει το σύνολο των κοινωνικών λειτουργιών και των οικονομικών δραστηριοτήτων των κατοίκων
Αγόρευση (κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίουγια τη «… διαχείριση των αποβλήτων …») στην Ολομέλεια της Βουλής (20.7.2021) :
Η κυβέρνηση του επιτελικού κράτους των «αρίστων» της ΝΔ και, με το νομοσχέδιο για τη «… διαχείριση των αποβλήτων …», συνεχίζει στο πεδίο της νομοθέτησης «το ίδιο τροπάρι το γνωστό».
Με τις δύο ευρωπαϊκές οδηγίες που ενσωματώνονται στην εθνική νομοθεσία, εισάγεται και πανσπερμία διατάξεων για θέματα φυσικού περιβάλλοντος, ενέργειας, χωροταξίας και πολεοδομίας. Στο πλαίσιο του νεοφιλελεύθερου μοντέλου οικονομικής διαχείρισης, νομοθετούνται (αναχρονιστικές) διατάξεις για την καύση των απορριμμάτων και την ιδιωτικοποίηση της διαχείρισής τους, όπως επίσης και ρυθμίσεις για την απόσχιση του ΔΕΔΔΗΕ από τη ΔΕΗ, που αποτελεί απαραίτητο όρο για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ.
Ενδεικτικό της πρόχειρης και ανερμάτιστης νομοθέτησης της κυβέρνησης της ΝΔ είναι ότι το νομοσχέδιο ακυρώνει ή τροποποιεί νομοθετικές πρωτοβουλίες της ίδιας της κυβέρνησης, που είχαν παρουσιαστεί ως μεγάλες ουσιαστικές τομές, όπως
-) το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων, αυτού για το Μάτι συμπεριλαμβανομένου, που θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί και θα καθυστερήσουν ακόμη περισσότερο,
-) τη διαδικασία αδειοδότησης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ),
-) ρυθμίσεις για την παρακολούθηση και εποπτεία της αγοράς ενέργειας οκτώ μήνες μετά την εφαρμογή του Target Model,
-) τις αλλαγές στο Νέο Οικοδομικό Κανονισμό,
-) την παράταση εφαρμογής της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου,
-) την κατάργηση και αλλαγές σε χωροταξικές διατάξεις,
-)την αναίρεση διατάξεων για το φυσικό περιβάλλον,
-) την αλλαγή διατάξεων για τα πλαστικά μιάς χρήσης.
Η ενσωμάτωση των συγκεκριμένων δύο οδηγιών έρχεται με μεγάλη καθυστέρηση και μάλιστα ένα βήμα πριν επιβληθεί στη χώρα πρόστιμο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Με το νέο Εθνικό Σχεδιασμό (της κυβέρνησης της ΝΔ), προωθείται η ενεργειακή αξιοποίηση των απορριμμάτων, δηλαδή η καύση, κάτι που βρίσκεται σε ευθεία αντίθεση με την ιεράρχηση διαχείρισης των αποβλήτων. Όμως με αυτό τον τρόπο ναρκοθετείται η πολιτική της ανακύκλωσης
Στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας υπάρχει δέσμευση για τη σύσταση Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, με την αποδυνάμωση των υπηρεσιών του Υπουργείου Ανάπτυξης, γεγονός που παραπέμπει σε περαιτέρω ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης, θίγοντας έτσι και τις αρμοδιότητες της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Σοβαρές ασάφειες υπάρχουν και ως προς τη χωριστή συλλογή σε 4 ρεύματα, την πρόληψη αποβλήτων τροφίμων για την οποία τίθεται στόχος χωρίς χρονικό προσδιορισμό
Ως προς τα αδρανή, εξαιρούνται τα μεγάλα έργα από τις υποχρεώσεις διαχείρισης των αποβλήτων τους, προς όφελος των εργολάβων και εις βάρος του περιβάλλοντος.
Επαναφέρεται το τέλος ταφής, που έχει αντικατασταθεί με την εισφορά ενίσχυσης δράσεων κυκλικής οικονομίας, με συνέπεια να ενισχύεται επί της ουσίας η καύση, χωρίς να υπάρχουν εργαλεία για την ενίσχυση των ΟΤΑ που καθυστερούν την ανακύκλωση.
Η ρύθμιση για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ δεν συνιστά μνημονιακή δέσμευση, αλλά κυβερνητική επιλογή για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων και εις βάρος των οικονομικών του ΔΕΔΔΗΕ, της ΔΕΗ και του Δημοσίου
Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση, παραχωρούνται τα δίκτυα διανομής της ενέργειας σε ιδιώτη. Πρόκειται για άλλη μία πώληση δημόσιας περιουσίας, εν προκειμένω ενός φυσικού μονοπωλίου ιδιαίτερης σημασίας για τη λεγόμενη «πράσινη» μετάβαση.
Με αυτό τον τρόπο, πλήττεται και η λεγόμενη «Πράσινη» Μετάβαση της χώρας, αφού μέσω του ΔΕΔΔΗΕ συνδέονται όλες οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (οι ΑΠΕ). Αυτή η μετάβαση συνδυάζεται και με τη μεγάλη επένδυση των «έξυπνων μετρητών», που θα οδηγήσει στο μετασχηματισμό του ενεργειακού συστήματος και στον εκσυγχρονισμό του δικτύου διανομής.
Αφαιρείται από το δημόσιο τομέα, μία υποδομή στρατηγικού χαρακτήρα με κοινωνική διάσταση, παρότι η Ευρώπη και όλος ο κόσμος «παγώνουν» τις ιδιωτικοποιήσεις, στρέφονται προς το δημόσιο τομέα, ενισχύοντάς τον και επαναδημοτικοποιούν/επανακρατικοποιούν τις υποδομές ύδρευσης και ενέργειας.
Εκχωρείται ένα στρατηγικό «εργαλείο» της πολιτείας, ένα μονοπώλιο με εγγυημένα ετήσια έσοδα και με «προίκα» έργα εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα οδηγήσει στη μετάβαση και τον μετασχηματισμό του ενεργειακού συστήματος, στον εκσυγχρονισμό του δικτύου διανομής.
Πρόκειται για μία οδυνηρή πολιτική απόφαση, που αντιτίθεται στα συμφέροντα (του ΔΕΔΔΗΕ και) της ΔΕΗ, η οποία θα απολέσει ένα βασικό περιουσιακό στοιχείο, το μοναδικό πλέον που της έχει απομείνει. Έτσι θα απομειωθεί η ικανότητά της σε ανταγωνιστικότητα και συνακόλουθα κερδοφορία.
Πρόκειται δηλαδή για την εκποίηση εθνικού πλούτου, χωρίς οικονομική και εθνική λογική.
Δύο επιπλέον παρατηρήσεις για την ενεργειακή και την περιβαλλοντική πολιτική :
Η απολιγνιτοποίηση, της οποίας τον χρονικό ορίζοντα η κυβέρνηση της ΝΔ έχει περιορίσει ασφυκτικά, σε αντίθεση με αυτό που πράττουν άλλες χώρες, οδηγεί στη μεταλιγνιτική εποχή. Αυτή, προκειμένου να προετοιμαστεί, προϋποθέτει χρόνο και σχεδιασμό.
Η κυβέρνηση της ΝΔ ούτε χρόνο παρέχει, ούτε ως προς την προετοιμασία και το σχεδιασμό είναι συνεπής, με αποτέλεσμα οι περιοχές που πλήττονται από την απολιγνιτοποίηση, όπως η Μεγαλόπολη, να κινδυνεύουν να καταστούν «κρανίου τόποι».
Η ανάπτυξη των ΑΠΕ πρέπει να γίνει στο πλαίσιο ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού που να σέβεται το περιβάλλον και το χαρακτήρα, όλες τις παραμέτρους, τις ιδιαιτερότητες και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των περιοχών και των θέσεων που πρόκειται να εγκατασταθούν. Η εγκατάσταση δεν μπορεί να γίνεται χωρίς να υπάρχει ειδική χωροθέτηση.
Σε αυτό το πλαίσιο, η εγκατάσταση ανεμογεννητριών σε περιοχές ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους, πλούσιας βιοποικιλότητας και ιστορικότητας, όπως το Μαίναλο και το Λύκαιον Όρος, πρέπει να αποτραπεί, διότι θα επηρεάσει το οικοσύστημα αυτών των περιοχών και θα ανατρέψει το σύνολο των κοινωνικών λειτουργιών και των οικονομικών δραστηριοτήτων των κατοίκων.