Η “Τέχνη των Τεχνών” από τον Φιλοτεχνικό Όμιλο Τρίπολης

Πέμπτη, 24 Μαΐου 2018 18:55

Πραγματοποιήθηκε χθες το βράδυ, Τετάρτη 23 Μαΐου, η εκδήλωση – αφιέρωμα στο γαλλικό κινηματογράφο από το Φιλοτεχνικό Όμιλο Τρίπολης.  Με τη φιλοξενία του Cineville Τρίπολης, με εξαιρετικούς καλεσμένους και μια γεμάτη αίθουσα, έγινε η προβολή της ταινίας  του Μαρσέλ Καρνέ «Το λιμάνι των απόκληρων», μια ταινία- απαύγασμα των απαρχών γαλλικού ρεαλισμού.

Η εκδήλωση είχε προγραμματιστεί για την παγκόσμια ημέρα  γαλλικής γλώσσας και γαλλοφωνίας, για να τιμηθεί η γλώσσα, ο πολιτισμός και η κουλτούρα μιας χώρας με τεράστια συμβολή στον τομέα  των τεχνών και κατ’ ακρίβεια της  χώρας  που είναι η γενέτειρα της έβδομης τέχνης, ωστόσο για τεχνικούς λόγους δεν πραγματοποιήθηκε τον Μάρτιο που είχε αρχικά προγραμματιστεί.



Πριν την έναρξη της προβολής της ταινίας,  προηγήθηκε συζήτηση που εισήγαγε το κοινό στην ιστορία των αρχών του κινηματογράφου αλλά και στα καλλιτεχνικά κύματα που τον διέτρεξαν, κατά τα πρώτα χρόνια δημιουργίας του, χρόνια ιερών τεράτων, της μεγάλης Avant grande και της ανεξίτηλης γοητείας της Nouvelle Vague.

Με τις εξαιρετικές επιλογές σε καλεσμένους, ο Φιλοτεχνικός  Όμιλος Τρίπολης , κατάφερε να δημιουργήσει την κατάλληλη περιρρέουσα ατμόσφαιρα πριν από την προβολή της ταινίας. Οι σκηνοθέτες Σωτήρης Λαμπρόπουλος και Βασίλης Κεσσισόγλου μίλησαν στο κοινό για την «Τέχνη των Τεχνών», τονίζοντας πως ο κινηματογράφος είναι η τέχνη του χώρου και του χρόνου. Μια συνδυαστική καλλιτεχνική έκφραση που επιβάλλεται στις διαστάσεις και διέπει το χρόνο.

Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι στην εκδήλωση παρευρέθηκε ο ηθοποιός Θόδωρος Ρουμπάνης , ο οποίος έχει συμμετάσχει σε ταινίες του κλασικού γαλλικού σινεμά και κατάφερε να δώσει μια ατόφια αίσθηση για τη μαγεία του γαλλικού ρεαλισμού εκ των έσω. Η Μάνια Νταϊφωτη, ηθοποιός με γαλλικές σπουδές και εμπειρίες, παρουσίασε το «Λιμάνι των απόκληρων» εξηγώντας τη σημαντικότητα της ταινίας.

Πριν την προβολή παρουσιάστηκαν στο κοινό σκηνές από ταινίες- σταθμούς στελεχωμένες από σκηνοθέτες που άλλαξαν το ρου την κινηματογραφίας κατά τη χρυσή ευρωπαϊκή της εποχή. Οι εισηγητές, με οπτικά παραδείγματα, παρουσίασαν στο κοινό τις καλλιτεχνικές μεταβάσεις, από τον γαλλικό ιμπρεσιονισμό που επηρεάστηκε, αν όχι κατευθύνθηκε από το έργο μεγάλων Γάλλων ζωγράφων, όπως ο Ρενουάρ, στη καταλυτική για το χώρο των τεχνών Avant Garde που λειτούργησε με κινητήριο μοχλό τη μοντέρνα Τέχνη και επηρεάστηκε από το Σουρεαλισμό και το Ντανταϊσμό.

Έγιναν αναφορές σε τεράστιους καλλιτέχνες του 20ου αιώνα που υπέγραψαν τις ταινίες αυτές, επιχειρώντας να κάνουν τον κινηματογράφο όχημα έκφρασης της σωματικότητας μέσα στη δομή της ιστορίας, ή και σε πολλές περιπτώσεις να ξεπεράσουν τα όρια του ανθρώπινου σώματος ως μεταφορά συνολικής πνευματικής υπέρβασης.

Το απροσδόκητο των κινημάτων αυτών είναι ευρέως εμφανές σε όλο το φάσμα του γαλλικού ποιητικού ρεαλισμού, στον οποίο συγκαταλέγεται και το «Λιμάνι των απόκληρων». Όλα αυτά ακολουθεί η επιτομή της γαλλικής τέχνης, η λεκτικοποίηση κι οπτικοποίηση της κοινωνικής καταγγελίας, με τη Nouvelle vague και την πρωτοκαθεδρία του Τρυφώ και του Γκοντάρ.

Η χθεσινή βραδιά ήταν ένα πολύ καλό αφιέρωμα φιλοξενούμενο σ’ έναν πολύ προσεγμένο χώρο που θα μπορούσε να αποτελέσει αφορμή για μια σειρά αφιερωμάτων γνωριμίας του κόσμου της πόλης με την κινηματογραφική παραγωγή ανά τον κόσμο.

Ραφαέλλα Μανέλη
ΦΟΤ: Αφιερωμα στο γαλλικο σινεμα