Κυρ.Βελόπουλος: «Εξοντωτικές συνθήκες μετακίνησης “προς” και “από” το σχολείο για ορεσίβιους Αρκάδες μικρούς μαθητές»

Τετάρτη, 1 Δεκεμβρίου 2021 11:13
φωτο αρχείου

Για «Εξοντωτικές συνθήκες μετακίνησης “προς” και “από” το σχολείο για ορεσίβιους Αρκάδες μικρούς μαθητές» κάνει λόγο με ερώτησή του προς την  Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων και τον Υπουργό Εσωτερικών ο Κυριάκος Βελόπουλος, Πρόεδρος του Κόμματος “Ελληνική Λύση”.

Απαντώντας στην ερώτηση του προέδρου της ” Ελληνικής Λύσης” ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών κος Στ.Πέτσας έθεσε υπόψιν του σχετικό έγγραφο της Περιφέρειας Πελοποννήσου



Ακολουθούν αναλυτικά η ερώτηση και απάντηση του Υπουργού:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Κυρία και κύριε Υπουργοί,

Σύμφωνα με ενημέρωση από κατοίκους της τοπικής κοινωνίας της Αρκαδίας και σύμφωνα με αναρτήσεις σε τοπικές ιστοσελίδες του Διαδικτύου, τα παιδιά των ορεινών περιοχών της Αρκαδίας είναι αναγκασμένα να ξυπνούν από τις 5 το πρωί, προκειμένου να πάνε στο σχολείο. Μιλώντας με συγκεκριμένα παραδείγματα, μαθητής Δημοτικού από την Ελαία Γορτυνίας χρειάζεται καθημερινά να διανύει με την βοήθεια της οικογένειάς του 20 χλμ για να μεταβεί στο σχολείο του που βρίσκεται στο Νιοχώρι και άλλα 20 χλμ για να επιστρέψει, άρα 40 χλμ… Κατά συνέπεια, οι γονείς του χρειάζεται να διανύουν πολλά χλμ τη μέρα για να μετακινούν το παιδί τους “προς” και “από” το σχολείο. Για όλα αυτά τα χιλιόμετρα, το Κράτος τους παρέχει μόνο το ποσό των 200 ευρώ το χρόνο. Άλλο παράδειγμα αφορά σε μαθητή από το Βιδάκι της Αρκαδίας, ο οποίος μεταβαίνει, καθημερινά, στο Γυμνάσιο Βούτσι – Τροπαίων, που βρίσκεται σε απόσταση 40 χλμ μακριά από το σπίτι του. Το πρόβλημα δεν αφορά μόνο στους Αρκάδες μαθητές αλλά και σε κάθε μαθητή των ορεινών περιοχών της πατρίδας μας. Είναι εξοντωτικό αλλά και αντιπαιδαγωγικό για όλους αυτούς τους μικρούς μαθητές, το να ξυπνούν από τις 5 το πρωί για να πάνε σχολείο. Είναι επιτακτική ανάγκη η Πολιτεία να μην «εξοντώνει» αυτά τα παιδιά, που δίνουν αγώνα για τη μόρφωση και την επιβίωσή τους στα ορεινά χωριά. Είναι επιτακτική η ανάγκη, λοιπόν, είτε να φροντίσει η Πολιτεία να βελτιώσει τις συνθήκες της σχολικής μετακίνησης, είτε να δημιουργήσει περισσότερα σχολεία. Αν εγκαταλειφθεί ο ορεσίβιος πληθυσμός στην τύχη του, όσον αφορά στο φλέγον θέμα της παρούσας, δεν θα πρέπει να απορούμε, αργότερα, αν πολλά από αυτά τα ορεινά χωριά ερημώσουν από κατοίκους, αφού η Πολιτεία δεν φρόντισε να τους στηρίξει σε τέτοια προβλήματα, να τους ενισχύσει και να κάνει τη ζωή τους πιο ανθρώπινη. Είναι αδιανόητο, εν έτει 2021, να μην υπάρχουν ίσες ευκαιρίες στη μόρφωση και λόγω την αδιαφορίας κάποιων αρμοδίων να αναγκάζουμε παιδιά να εγκαταλείπουν το σχολείο λόγω των δυσχερειών πρόσβασης σε αυτό. Είναι κρίμα να ωθούνται εκ της κρατικής αμεριμνησίας τα ελληνόπουλα στο να παραιτούνται του θεμελιώδους αγαθού της εκπαίδευσης.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:

  1. Σε ποιες ενέργειες προτίθεσθε να προβείτε, προκειμένου να αποτραπεί η ερήμωση των ορεινών χωριών της Αρκαδίας, μεταξύ άλλων αιτιών και λόγω των δυσκολιών πρόσβασης στο σχολείο, αλλά και προκειμένου να γίνει πιο εύκολη η σχολική καθημερινότητα των μαθητών της περιοχής;
  2. Προτίθεσθε να προβείτε άμεσα σε συγκεκριμένες ενέργειες ή σε εξειδικευμένα μέτρα, προκειμένου να δοθούν κίνητρα παραμονής των ορεινών πληθυσμών της Αρκαδίας στις πατρογονικές τους εστίες με πρώτο σας μέλημα και αντικειμενική στόχευση την επίλυση του προβλήματος της σχολικής μετακίνησης των μικρών μαθητών «προς» και «από» τα σχολεία τους;
  3. Θεωρείτε ότι οι ορεσίβιοι μαθητές της Αρκαδίας έχουν λιγότερα δικαιώματα στην ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση και στην απρόσκοπτη μετάβασή τους στα σχολεία από μαθητές άλλων γεωγραφικών περιοχών της πατρίδας μας; Αν όχι, θα αναλάβετε την πρωτοβουλία να επιλυθεί το πρόβλημα της σχολικής μετακίνησης στην ανωτέρω περιοχή με κατεπείγουσα προτεραιότητα, έστω, μεσούσης της σχολικής χρονιάς;
  4. Έχετε προβεί στις απαραίτητες ενέργειες, ώστε να εκταμιευθούν, όσο γίνεται περισσότερα κονδύλια από την Ευρωπαϊκή Ένωση, προκειμένου να επιτευχθεί η διατήρηση ενός στοιχειώδους επιπέδου ζωής για τον ελληνικό πληθυσμό στις ορεινές περιοχές της πατρίδας μας και να γίνει πιο ανθρώπινη η ζωή των εκεί διαβιούντων μαθητών και γονέων;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ ΕΡΩΤΗΣΗ

Απαντώντας στο αριθμ.75663/18-10-2021 έγγραφό σας, σχετικά με την αριθμ. αρ. 183/08- 10-21 Ερώτηση του Βουλευτή κ. Κ. Βελόπουλου με θέμα «Εξοντωτικές συνθήκες μετακίνησης προς και από το σχολείο για ορεσίβιους Αρκάδες μικρούς μαθητές» σας παραθέτουμε τα εξής:

Οι σχολικές μονάδες φοίτησης ανάλογα με την περιοχή διαμονής κάθε μαθητή καθορίζονται σύμφωνα με απόφαση χωροταξικής κατανομής των Διευθύνσεων Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης της οικείας περιφερειακής ενότητας.

Η μεταφορά μαθητών διενεργείται μετά από αίτηση των γονέων στη σχολική μονάδα, είτε με μισθωμένα μεταφορικά μέσα (λεωφορεία και ταξί), είτε με δωρεάν μαθητικό δελτίο όπου υπάρχουν τακτικά δρομολόγια των ΚΤΕΛ ΑΕ που διέρχονται προς και από τις σχολικές κατά τις ώρες που εξυπηρετούν τους μαθητές, είτε με ίδια μέσα των γονέων/κηδεμόνων όπου οι διαγωνιστικές διαδικασίες υπήρξαν άγονες με καταβολή αποζημίωσης 0,35€/χλμ μέχρι τη σχολική μονάδα ως προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία.

Ο χρόνος που απαιτείται για την ασφαλή μεταφορά των μαθητών στις σχολικές είναι συνάρτηση της χιλιομετρικής απόστασης και της επιτρεπόμενης ταχύτητας με την οποία κινούνται τα μεταφορικά μέσα, συμπεριλαμβανομένων των στάσεων σε κάθε σημείο για την αποβίβαση και επιβίβαση των μαθητών, των καιρικών συνθηκών που επικρατούν κάθε εποχή και των γεωγραφικών χαρακτηριστικών και της κατάστασης του οδικού δικτύου κάθε περιοχής

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στις Δημοτικές Ενότητες Ηραίας και Τροπαίων του Δήμου Γορτυνίας στις οποίες γίνεται αναφορά στην Ερώτηση του Βουλευτή, ο αριθμός των μεταφερόμενων μαθητών έχει ως ο κατωτέρω πίνακας, με μέγιστο χρόνο κάλυψης των διαδρομών από τις πιο απομακρυσμένες περιοχές με κάθε συνθήκη προς ή από τις σχολικές μονάδες να μην υπερβαίνει την 1 ώρα και 30 λεπτά :

Σχολική μονάδα Αριθμός μεταφερόμενων

μαθητών και μέσο μεταφοράς

Περιοχές Διαμονής Μαθητών (Κοινότητες και οικισμοί Δημοτικών Ενοτήτων Ηραίας και Τροπαίων)
Μισθωμένο σχολικό

λεωφορείο

Ταξί Ίδιο μέσο γονέα/κηδεμ

όνα

Δημοτικό Σχολείο Νεοχωρίου 7 3 2 Αγιονέρι, Ράχες Δάφνη Ελαία Λώτης , Λιοδώρα, Γαρατζηνού, Άγιος Ιωάννης Μπερτσιά
Δημοτικό Σχολείο Τροπαίων 10 13 1 Σπάθαρης, Βυζίκι, Αγιονέρι Καλλιάνι, Άγιος Ιωάννης, Κοντοβάζαινα, Λουτρά, Δάφνη, Δήμητρα, Βούτσης, Τουμπίτσι, Δωδεκάμετρο, Περδικονέρι, Αετοράχη Άνω Τρόπαια
Γυμνάσιο

Τροπαίων

10 3 0 Νεοχώριο, Αγιονέρι, Χρυσοχώρι, Καλλιάνι Οικισμός Λάδωνα, Πυρρής,
Λύκειο Τροπαίων 22 7 0 Σπάθαρης, Βυζίκι, Αγιονέρι Καλλιάνι, Άγιος Ιωάννης, Κοντοβάζαινα, Λουτρά, Δάφνη, Δήμητρα, Βούτσης Τουμπίτσι, Δωδεκάμετρο, Περδικονέρι
ΣΥΝΟΛΟ 49 26 3  
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ 78  

 

Ως προς τη βελτίωση της σχολικής μεταφοράς στην παρούσα φάση το κύριο πρόβλημα στις ορεινές περιοχές εντοπίζεται όχι στο χρόνο που απαιτείται προς και από τη σχολική μονάδα αλλά στην συνεχώς μειούμενη προσφορά μεταφορικών μέσων προς μίσθωση με αποτέλεσμα δρομολόγια να παραμένουν άγονα και οι γονείς να αναλαμβάνουν την μεταφορά των μαθητών οι ίδιοι με το κόστος των 0,35/χλμ διαδρομής να είναι δυσανάλογο της μέσης τιμής καυσίμου κίνησης των οχημάτων τους.

Από πλευράς λειτουργικότητας του οδικού δικτύου για την βελτίωση της σχολικής μετακίνησης και την ασφαλή μεταφορά των μαθητών καταβάλλεται προσπάθεια ώστε να μην υπάρχουν προβλήματα. Οι Διευθύνσεις Τεχνικών Υπηρεσιών των περιφερειακών ενοτήτων είναι σε επαγρύπνηση και επιχειρούν συνεχώς για τη συντήρηση του οδικού δικτύου – ειδικά του ορεινού δικτύου κατά τους χειμερινούς μήνες – με ίδια ή μισθωμένα μέσα. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονιστεί ότι σε κάθε περιοχή ορεινή, πεδινή, αστική κάθε μεταφορικό μέσο σχολικής μεταφοράς πρέπει να κινείται με την ενδεδειγμένη ταχύτητα για την ασφάλεια των μαθητών .

Τέλος ως προς το ζήτημα που τίθεται «παιδαγωγικό ή αντιπαιδαγωγικό» οι μαθητές να διανύουν ορισμένη απόσταση για να φοιτήσουν σε οργανωμένες σχολικές μονάδες με πλήρη ανάπτυξη εκπαιδευτικών ειδικοτήτων δασκάλων και καθηγητών οφείλουμε να επισημάνουμε ότι, εν έτη 2021 η φοίτηση σε μονοθέσιες και ελλειμματικές σε στελέχωση και μέσα σχολικές μονάδες είναι μόνο αντιπαιδαγωγική, εμποδίζει εντελώς την πρόσβαση στη μόρφωση και δημιουργεί άνισες ευκαιρίες κοινωνικής ανάπτυξης των μαθητών.

Ο ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ Ε. ΝΙΚΑΣ