Ομιλία Γ.Παπαηλιού για τη ψήφο των ελλήνων του εξωτερικού

Ο βουλευτής Αρκαδίας του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Παπαηλιού, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής (11.12.2019), κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τη διευκόλυνση της άσκησης του δικαιώματος ψήφου των εκτός Ελλάδος διαμενόντων Ελλήνων,  είπε μεταξύ των άλλων, τα εξής :

Η συζήτηση του νομοσχεδίου για διευκόλυνση της άσκησης του δικαιώματος ψήφου των διαμενόντων στο εξωτερικό Ελλήνων εκινήθη σε δύο επίπεδα. Το πρώτο είναι αυτό της τελικά διαμορφωθείσας εκδοχής που οδήγησε στην ψήφιση του νομοσχεδίου από ευρύτατη πλειοψηφία και το δεύτερο είναι αυτό της προπαγάνδας και της δημιουργίας ψευδών εντυπώσεων εις βάρος του ΣΥΡΙΖΑ από τα συστημικά μέσα ενημέρωσης  και τη ΝΔ. Η προπαγάνδα και οι ψευδείς εντυπώσεις εμφανίζουν τον  ΣΥΡΙΖΑ αρνητικό και αντίθετο προς την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού και πάντως απομονωμένο από τα υπόλοιπα κόμματα κατά τη διαδικασία διαλόγου που έλαβε χώραν.  Δυστυχώς, αυτή η προσπάθεια συνεχίστηκε και κορυφώθηκε με τις τοποθετήσεις του  Υπουργού Εσωτερικών και  βουλευτών της ΝΔ  στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής ακόμη και κατά τη διαδικασία ακρόασης των φορέων, εν προκειμένω των εκπροσώπων των Ελλήνων του εξωτερικού.



Συνακόλουθα χρειάζεται να αποκατασταθεί η αλήθεια.

Η πρωτοβουλία όχι για τη χορήγηση δικαιώματος ψήφου στους Έλληνες του εξωτερικού, το οποίο έχουν, αλλά για τη διευκόλυνση της άσκησής του στον τόπο διαμονής τους, ανήκει στον ΣΥΡΙΖΑ.

Μέσω της συνταγματικής αναθεώρησης, και συγκεκριμένα του άρθρου 54 του Συντάγματος με την προσθήκη διάταξης, η οποία ρυθμίζει το θέμα  με τρόπο που να ανταποκρίνεται στις αρχές της δημοκρατίας, της διασφάλισης του δικαιώματος του εκλέγεσθαι και της μη αλλοίωσης του εκλογικού αποτελέσματος.

Επιπλέον, μέσω της εκ μέρους της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ κατάθεσης ως πρότασης νόμου στη Βουλή του προσχεδίου που είχε καταρτίσει η Επιτροπή του άρθρου 256 του ν. 4555/2018, στην οποία συμμετείχαν ειδικοί επιστήμονες από όλο το πολιτικό φάσμα, καθώς και τα επιτελικά υπηρεσιακά στελέχη των συναρμόδιων Υπουργείων Εσωτερικών και Εξωτερικών.

Τα βασικά σημεία της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ είναι :

η δυνατότητα άσκησης του εκλογικού δικαιώματος από το εξωτερικό θα αφορά όλους τους Έλληνες πολίτες (εκλογείς), υπό την προϋπόθεση της εγγραφής τους στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού,

το εκλογικό δικαίωμα των συγκεκριμένων εκλογέων θα ασκείται αυτοπροσώπως σε ειδικά εκλογικά τμήματα εξωτερικού, που θα δημιουργούνται στις έδρες των ελληνικών διπλωματικών αρχών και οπουδήποτε αλλού συγκεντρώνεται επαρκής αριθμός εκλογέων,

οι εκλογείς του εξωτερικού θα ψηφίζουν για τους συνδυασμούς Επικρατείας των κομμάτων για έναν ορισμένο αριθμό εδρών που θα καθορίζεται αποκλειστικά βάσει των ψήφων του εξωτερικού και θα κυμαίνεται μεταξύ τριών (3) και δώδεκα (12), ανάλογα με τον αριθμό των εκλογέων που θα εγγράφονται στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού σε κ’αθε εκλογική διαδικασία,

Η πρόταση νόμου του ΣΥΡΙΖΑ ανταποκρίνεται στις αποφάσεις του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού,  του συνταγματικού οργάνου που εκφράζει τους Έλληνες αποδήμους, στην Έκθεση της Επιτροπής για τη Δημοκρατία μέσω του Δικαίου του Συμβουλίου της Ευρώπης, στη σύσταση της Εθνικής Επιτροπής για τα δικαιώματα του Ανθρώπου, στις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου  αλλά και στην ευρωπαϊκή εμπειρία. Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ, διευκoλύνει τους Έλληνες του εξωτερικού να ψηφίζουν στον τόπο διαμονής τους, κατοχυρώνει το δικαίωμά τους να έχουν φωνή, ψήφο που να παράγει αποτελέσματα γι΄ αυτούς και κυρίως να εκλέγουν εκπροσώπους στην Ελληνική Βουλή, δηλαδή διασφαλίζει γι΄ αυτούς το δικαίωμα του εκλέγεσθαι. Αυτή η διασφάλιση είναι και το σημαντικότερο, διότι μ΄ αυτό τον τρόπο οι εκτός Ελλάδας Έλληνες αποκτούν φωνή και συνακόλουθα μπορούν να προβάλουν θέσεις και αιτήματα. Επιπλέον, μ΄ αυτό τον τρόπο θα αλλοιώνεται και το εκλογικό αποτέλεσμα, διότι, όπως αναφέρει και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, στην προκειμένη περίπτωση η στάθμιση της ψήφου των εκτός Ελλάδος Ελλήνων είναι όχι μόνον χρήσιμη αλλά και επιβεβλημένη, αφού  η κλειστή εκπροσώπηση προτείνεται ως βέλτιστη λύση για τις χώρες με μεγάλο αριθμό αποδήμων, όπως η Ελλάδα.

Στον αντίποδα, η ΝΔ προέβη σε στρατηγική μετατόπιση, υπαναχωρώντας από την αρχική θέση της για επιστολική ψήφο χωρίς προϋποθέσεις, γεγονός που αποτυπώνεται και στην αιτιολογική έκθεση του υπό κρίση νομοσχεδίου.

Στο πλαίσιο της αναζήτησης και της εξεύρεσης συναίνεσης ο ΣΥΡΙΖΑ αποδέχτηκε τη λογική, η ψήφος των εκτός Ελλάδος Ελλήνων να έχει ως προϋπόθεση τον πραγματικό δεσμό τους με την Ελλάδα, πράγμα που προκύπτει με όσα τίθενται ως προϋποθέσεις και στο νομοσχέδιο (35ετής απουσία στο εξωτερικό, 2 έτη παρουσίας στην Ελλάδα κλπ). Σε αυτές προστίθεται και η εν τέλει εκ μέρους της κυβέρνησης αποδοχή του αυτοτελούς δικαιώματος του εκλέγεσθαι, μέσω του ψηφοδελτίου Επικρατείας και η απόδοση αποφασιστικής αρμοδιότητας στη διακομματική επιτροπή.

 

 

 

 

Προηγούμενο άρθροΈκθεση παραδοσιακών φορεσιών της Αρκαδίας στο Πολεμικό Μουσείο Τρίπολης
Επόμενο άρθροΔέσμη μέτρων για την ψηφιακή προσβασιμότητα των ΑμεΑ ανακοίνωσε ο Κ. Πιερρακάκης