Στη Βουλή τα «Αιτήματα της Ένωσης  Ξενοδόχων Ευρυτανίας – Ημαθίας – Πελοποννήσου» με ερώτηση Βελόπουλου

Ερώτηση του Κυριάκου Βελόπουλου, Προέδρου του Κόμματος “Ελληνική Λύση” προς τoν  Υπουργό Οικονομικών, τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και τον κ. Υπουργό Τουρισμού, με θέμα «Αιτήματα Ένωσης  Ξενοδόχων Ευρυτανίας – Ημαθίας – Πελοποννήσου»και απάντηση από το Αρμόδιο Υπουργείο:      

ΕΡΩΤΗΣΗ



Κύριοι, κύριοι Υπουργοί,

Σύμφωνα με την Ένωση Ξενοδόχων Ευρυτανίας, στο 12% έφτασε η προβλεπόμενη μέση πληρότητα των καταλυμάτων στο σύνολο της χειμερινής περιόδου στα Ξενοδοχεία περιοχής Περιφέρειας Ευρυτανίας. Χαρακτηριστική είναι η αναφορά της Ένωσης ότι «οι πληρότητες κατά το 15/νθημερο της εορταστικής περιόδου του 2019 ήταν 95%, ενώ το αντίστοιχο 15/νθήμερο φέτος έκλεισε με 50%». Επιπρόσθετα, και προτιθέμενη η Ένωση να καταδείξει επιμέρους δεδομένα, τα οποία στοιχειοθετούν τις συνθήκες οικονομικής ασφυξίας που διάγει, αναδεικνύει ότι «…τα αστικού τύπου ξενοδοχεία δίνουν σκληρή μάχη επιβίωσης, αφού κρατήσεις δεν υπάρχουν, παρά μόνο ακυρώσεις. Κλαδικές εκθέσεις αναβάλλονται επ’ αόριστον, όσα ελάχιστα συνέδρια και εκδηλώσεις επρόκειτο να πραγματοποιηθούν ματαιώνονται και η κατάσταση με τα σημερινά δεδομένα δεν αναμένεται να βελτιωθεί πριν τις αρχές Απριλίου…». Συνεπώς, κρίνεται αναγκαίο όπως ληφθούν μέτρα στήριξης, όπως της: α) άμεσης εκταμίευσης των ποσών που εκκρεμούν προς πληρωμή στις επιχειρήσεις από τη δράση της «Επιδότησης κεφαλαίου κίνησης πληττόμενων από την πανδημία τουριστικών επιχειρήσεων φιλοξενίας», β) της άμεσης ολοκλήρωσης της αποπληρωμής των οφειλόμενων στις επιχειρήσεις ποσών από το πρόγραμμα «Τουρισμός για όλους» και από το πρόγραμμα Κοινωνικού Τουρισμού του ΟΑΕΔ (χωρίς παρακρατήσεις για εξόφληση φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων), γ) της μείωσης του ελάχιστου χρόνου απασχόλησης των εργαζομένων που είναι ενταγμένοι στο ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ κάτω του 50% ή, αν αυτό δεν είναι εφικτό, εφαρμογή του μέτρου των αναστολών των συμβάσεων εργασίας – οι επιχειρήσεις τους προσεχείς τρεις (3) μήνες δε θα έχουν επί της ουσίας αντικείμενο δραστηριότητας, δ) της παράτασης του προγράμματος ΓΕΦΥΡΑ ΙΙ έως την 30 Ιουνίου 2022, ε) της αναστολής φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων (περιλαμβανομένων και των δόσεων ρυθμίσεων) έως την 31 Μαρτίου 2022 και στ) της ενεργειακής επιδότησης σε πετρέλαιο θέρμανσης. Αντίστοιχο οικονομικό τέλμα βιώνουν και οι ξενοδόχοι Ημαθίας, όπως και της Πελοποννήσου.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:

Προτίθεστε όπως λάβετε σοβαρά υπόψη σας τις προτάσεις των ξενοδόχων Ευρυτανίας, οι οποίες ταυτόχρονα είναι και της Ημαθίας και Πελοποννήσου, προκειμένου οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις τους να ορθοποδήσουν ξεπερνώντας το οικονομικό τέλμα,

στο   οποίο   βυθίζονται,   ώστε   το   επόμενο   διάστημα   να   ανακάμψουν σταδιακά επανερχόμενοι στην προ «πανδημίας» κατάσταση;

Ο ερωτών Βουλευτής

ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ

Ακολουθεί ΑΠΑΝΤΗΣΗ από το Αρμόδιο Υπουργείο

Θέμα: Απάντηση στην με Α.Π. 2585/21.01.2022 Ερώτηση:

Σχετικά με την εν θέματι Ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή των Ελλήνων ο Βουλευτής της Κ.Ο. της Ελληνικής Λύσης κ. Κυριάκος Βελόπουλος, σας γνωρίζουμε τα εξής για τα θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Τουρισμού:

Το Υπουργείο Τουρισμού στοχεύει στρατηγικά στην ανάσχεση των επιπτώσεων της πανδημίας στις επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου, ενισχύοντας μεταξύ άλλων την ενεργό εσωτερική ζήτηση. Στην κατεύθυνση αυτή, ήδη από τα μέσα του 2020 δρομολόγησε το πρόγραμμα Τουρισμός για Όλους, με κύριο αντικείμενο την ενίσχυση δικαιούχων/ωφελουμένων για την πραγματοποίηση διακοπών, σε συνεργασία με καταλύματα και τουριστικά γραφεία που συμμετείχαν στο πρόγραμμα. Η ενίσχυση πραγματοποιήθηκε με τη χορήγηση «Διατακτικής Ταξιδίου-e-voucher» προς δικαιούχους/ωφελούμενους, βάσει συγκεκριμένων εισοδηματικών και άλλων κατά νόμο κριτηρίων που ορίστηκαν στις σχετικές Δημόσιες Προσκλήσεις. Μάλιστα, ενώ το πρόγραμμα είχε αρχικά ισχύ μέχρι 31/12/2020 παρατάθηκε μέχρι 31/12/2021. Επιπλέον, το 2021 διευρύνθηκαν οι παροχές προς τους δικαιούχους, δόθηκε μεγαλύτερη ευελιξία στις διανυκτερεύσεις, αυξήθηκε το ποσοστό επιδότησης διανυκτέρευσης, επιλύθηκαν ζητήματα συμμετοχής ΑΜΕΑ και χορηγήθηκαν πάνω από 103.000 νέα voucher. Αποτέλεσμα όλων αυτών των ενεργειών, σε συνδυασμό με τη θετική πορεία του τουρισμού το 2021, ήταν ο υπερτριπλασιασμός της εξαργύρωσης των voucher του προγράμματος και ο υπερπενταπλασιασμός της απορρόφησης σε σχέση με το 2020.

To πρόγραμμα Τουρισμός για όλους υλοποιείται αποκλειστικά μέσω της εφαρμογής www.tourism4all.gov.gr, η οποία δημιουργήθηκε σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με σκοπό την ελαχιστοποίηση της γραφειοκρατίας. Σε όλα τα στάδια του προγράμματος (αίτηση συμμετοχής, διαδικασία εξαργύρωσης, υποβολή αιτημάτων πληρωμής κ.λπ.) η υποβολή των δικαιολογητικών πραγματοποιήθηκε αποκλειστικά ηλεκτρονικά μέσω της ως άνω

εφαρμογής ενώ η διαδικασία αποπληρωμής διενεργείται επίσης ηλεκτρονικά. Για την ολοκλήρωση της αποπληρωμής των παρόχων (καταλυμάτων και τουριστικών γραφείων) και για την επιτάχυνση των διαδικασιών ελέγχου και εκκαθάρισης των ποσών προς πληρωμή, το Υπουργείο έχει προβεί στις εξής ενέργειες:

Στον ν.4875/2021 (ΦΕΚ Α’ 250) συμπεριελήφθη διάταξη για την στήριξη των επιχειρήσεων και την επιτάχυνση της διαδικασίας αποπληρωμής τους, με την οποία α) καταργήθηκε η υποχρέωση υποβολής φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας από τους παρόχους που εξαργύρωσαν vouchers στο πλαίσιο του Προγράμματος, και β) ορίστηκε ότι οι καταβολές του προγράμματος δεν θα υπόκεινται σε κατάσχεση ή σε συμψηφισμό με χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο. Συγκεκριμένα, στην παράγραφο 2 του άρθρου 58 του ν.4875/2021 προβλέφθηκε ότι: «Τα χρηματικά ποσά που καταβάλλονται από το Υπουργείο Τουρισμού για την αποπληρωμή των παρόχων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα του Υπουργείου Τουρισμού ”Τουρισμός για όλους” για το έτος 2021, όπως αυτοί ορίζονται με την κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Τουρισμού του άρθρου 83 του ν. 4690/2020 (Α’ 104), είναι ανεκχώρητα και ακατάσχετα στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκεινται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 43Α του ν. 4172/2013 (Α’ 167), δεν δεσμεύονται και δεν συμψηφίζονται με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, καθώς και τα νομικά πρόσωπα των ως άνω φορέων, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα.».

Επιπλέον, με το άρθρο 59 του ιδίου νόμου, προτεραιοποίηθηκαν οι καταβολές σε παρόχους που εδρεύουν σε περιοχές που κηρύχθηκαν σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας λόγω των καταστροφικών δασικών πυρκαγιών το καλοκαίρι του 2021. Οι ως άνω πάροχοι μπορούν να υποβάλλουν αιτήματα πληρωμής ανεξαρτήτως της περιόδου εξαργύρωσης της διατακτικής ταξιδίου (voucher) και τα αιτήματα αυτά ελέγχονται κατά προτεραιότητα.

Επιπρόσθετα, στις 17.01.2022 υπεγράφη σύμβαση, με την οποία ανατέθηκε σε εξωτερικό συνεργάτη η υποστήριξη της υλοποίησης του Προγράμματος Τουρισμός για Όλους 2020, με στόχο την ταχύτερη αποπληρωμή των παρόχων. Έργο του εξωτερικού συνεργάτη είναι ο προέλεγχος των αιτημάτων πληρωμής των παρόχων του Προγράμματος.

Αναλυτικά σε ό,τι αφορά την εξέλιξη των αιτημάτων αποπληρωμής, στην εφαρμογή tourism4all έχουν υποβληθεί τα αιτήματα αποπληρωμής διατακτικών που εξαργυρώθηκαν κατά τους μήνες Ιανουάριο έως Ιούλιο 2021, ενώ το μήνα Δεκέμβριο πραγματοποιήθηκαν οι πρώτες καταβολές για voucher που εξαργυρώθηκαν κατά τους ανωτέρω μήνες. Επιπλέον, στις 10 Φεβρουαρίου 2022 πραγματοποιήθηκε από πληρωμή εκατόν εξήντα επτά (167) αιτημάτων, συνολικού ποσού τριακοσίων εξήντα τεσσάρων χιλιάδων οκτακοσίων σαράντα δύο ευρώ και πενήντα λεπτών (364.842,50€), εκ των οποίων πενήντα έξι (56) αφορούν σε παρόχους της κατηγορίας του άρθρου 59 του ν.4875/2021 (πυρόπληκτοι) και εξετάζονται κατά προτεραιότητα, αριθμός που αντιστοιχεί σε ογδόντα επτά χιλιάδες εξακόσια ευρώ (87.600,00€). Μάλιστα επίκεινται περαιτέρω καταβολές εντός του μηνός Φεβρουαρίου.

Επίσης, έχει ανοίξει η εφαρμογή για την υποβολή αιτημάτων πληρωμής για διατακτικές που εξαργυρώθηκαν κατά τους μήνες Αύγουστο και Σεπτέμβριο του 2021. Συγκεκριμένα, οι πάροχοι μπορούν να υποβάλουν αιτήματα πληρωμής από τις 4 έως τις 14.2.2022 για voucher που εξαργυρώθηκαν κατά τον μήνα Αύγουστο του 2021, και από τις 15 έως τις 28.2.2022 για voucher που εξαργυρώθηκαν κατά τον μήνα Σεπτέμβριο του 2021.

Σε κάθε περίπτωση και προκειμένου να ενισχύσει τις τουριστικές επιχειρήσεις που έχουν πληγεί ιδιαίτερα από την κρίση που προκάλεσε η πανδημία ειδικά σε χειμερινούς προορισμούς, το Υπουργείο Τουρισμού προωθεί ενεργά τον ορεινό και χειμερινό τουρισμό. Ήδη από τον Δεκέμβριο 2021 και για 3 συνολικά μήνες ο ΕΟΤ πραγματοποιεί καμπάνια προβολής χειμερινών προορισμών στο εξωτερικό, με τίτλο “Greece does have a winter” και με συνολικό προϋπολογισμό πάνω από 1 εκ. €, στοχεύοντας στην ενίσχυση της τουριστικής κίνησης κατά τους χειμερινούς και πρώτους ανοιξιάτικους μήνες. Στα δημιουργικά θέματα της καμπάνιας (βίντεο και διαδικτυακές διαφημίσεις) εκπροσωπούνται οι Περιφέρειες της χώρας που παρέχουν αντίστοιχο προϊόν, ενώ προβάλλονται με ελκυστικό τρόπο οι εμπειρίες και οι δραστηριότητες που προσφέρονται σ’ αυτούς τους προορισμούς. Περαιτέρω, ενισχύοντας και αξιοποιώντας την τάση για εσωτερικό τουρισμό και staycation, ο ΕΟΤ υλοποιεί ειδική επικοινωνιακή καμπάνια για το ελληνικό κοινό με τίτλο «Ζήσε την Ελλάδα και τον χειμώνα!», σε τηλεοπτικά κανάλια πανελλαδικής εμβέλειας και ενημερωτικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς της Αθήνας.

Επιπροσθέτως, με τον ν.4875/2021 θεσμοθετήθηκαν οι Οργανισμοί Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμών, ως ένα πλαίσιο αποτελεσματικής διαχείρισης και λειτουργίας των επιμέρους προορισμών της χώρας. Παράλληλα, έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας το Έργο “Οργανισμοί Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμών (Destination Management and Marketing Organizations – DMMOs)” το οποίο θα χρηματοδοτηθεί με πάνω από 14 εκ. € από πόρους του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Ανάκαμψης. Το έργο θα αφορά στη χρηματοδότηση μελετών και προετοιμασίας για την ίδρυση πιλοτικών Οργανισμών Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμών, καθώς και στη χρηματοδότηση δημιουργίας 10 τοπικών Παρατηρητηρίων Βιώσιμης Τουριστικής Ανάπτυξης (σε κάθε πιλοτικό DMMO). Από το έργο μπορούν να επωφεληθούν και οι ορεινοί και χειμερινοί προορισμοί, μέσω της αποδοτικής και αποτελεσματικής διαχείρισης των επιμέρους προορισμών και της συνεργασίας μεταξύ των διαφόρων αρχών και φορέων σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο.

Σημειωτέον ότι μέσω των διατάξεων του νέου νόμου για τους Οργανισμούς Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού δίνονται σε φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης οι δυνατότητες:

α) επιστημονικής, συμβουλευτικής και τεχνικής υποστήριξη του οικείου Ο.Τ.Α. για θέματα προβολής και προώθησης στην τουριστική αγορά,

β) προώθησης και αντικειμενικής πληροφόρησης του οικείου Ο.Τ.Α. για το σύνολο του τουριστικού προϊόντος του εκάστοτε προορισμού, όπως αξιοθέατα, προσβασιμότητα-µεταφορές, εγκαταστάσεις- διαµονή, τουριστικές υπηρεσίες, δραστηριότητες, βοηθητικές υπηρεσίες,

γ) δημιουργίας, υποστήριξης και εφαρμογής της αναπτυξιακής και τουριστικής πολιτικής του προορισμού,

δ) μελέτης και παρακολούθησης της αναβάθμισης και του εκσυγχρονισμού των υποδομών και υπηρεσιών κοινής ωφέλειας,

ε) εκπόνησης και υλοποίησης στρατηγικού σχεδίου βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης και διαχείρισης του προορισμού,

στ) σύναψης συμβάσεων µε φορείς του ιδιωτικού τομέα µε σκοπό την τουριστική προβολή του προορισμού,

ζ) εκπόνησης μελετών για τη δημιουργία προτύπων ανάδειξης της ταυτότητας του προορισμού,

η) σχεδιασμού και υλοποίησης της στρατηγικής μάρκετινγκ και τουριστικής προβολής του προορισμού,

θ) δημιουργίας και διαχείρισης τοπικών σημάτων ποιότητας, καθώς και τεχνική βοήθεια και υποστήριξη σε συνεργατικούς σχηματισμούς επιχειρήσεων (cluster) σχετική µε την παραγωγή και προβολή τοπικών τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών,

ι) ανάπτυξης ερευνητικού έργου σε σημαντικά θέματα του τουρισμού, όπως η ανάλυση της αγοράς, η προσέγγιση νέων αγορών συµπεριλαµβανοµένης και της αγοράς του προσβάσιµου τουρισμού, η ωρίμανση έργων υποδομής και η υλοποίηση πολιτικών κοινωνικής συνοχής, ψηφιακής σύγκλισης και αειφόρου ανάπτυξης και

ια) ανάπτυξης τουριστικών προϊόντων του προορισμού.

Ακόμη, στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0.» περιλαμβάνεται έργο το οποίο στοχεύει στην ανάπτυξη του ορεινού τουρισμού. Συγκεκριμένα, έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας το έργο «SUB2: Τουριστική ανάπτυξη Ορεινός Τουρισμός – Δράση 16931», το οποίο θα χρηματοδοτηθεί με πάνω από 45 εκ € από πόρους του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Ανάκαμψης. Το έργο αφορά στην αναβάθμιση χιονοδρομικών κέντρων, ορειβατικών καταφυγίων και μονοπατιών, καθώς και στην ανάπτυξη πλατφόρμας χαρτογράφησης των ορεινών μονοπατιών, και θα ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025.

Επίσης,   αξίζει   να   σημειωθεί   η   Υπογραφή    Μνημονίου    Συνεργασίας    του Υπουργείου Τουρισμού με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τον ΟΦΥΠΕΚΑ και τη ΔιαΝΕΟσις, για την ανάπτυξη Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οργάνωσης και Ανάπτυξης του Τουρισμού στις Περιοχές του Δικτύου Natura 2000, που αποτελούν τομέα ιδιαίτερης σημασίας για την ανάπτυξη του ορεινού τουρισμού, σε συνδυασμό με τον οικοτουρισμό.

Τέλος, έχει εκπονηθεί από τις υπηρεσίες του Υπουργείου επικαιροποιημένη μελέτη για την ανάδειξη των προκλήσεων και δυνατοτήτων του ορεινού τουρισμού, δυνάμει της οποίας θα συγκροτηθεί άμεσα ομάδα εργασίας για την προώθηση του ορεινού τουρισμού και την αξιοποίηση των νέων χρηματοδοτικών εργαλείων με βάση τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης.

Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

 

 

 

Προηγούμενο άρθροΚατσαφάνας στη ΔΡΤ 91,5: Κατέθεσα έκθεση παρατηρήσεων για σχεδιασμό μικρών και μεγάλων έργων στην περιφέρεια του Δήμου Τρίπολης
Επόμενο άρθροΤο ΦΕΚ για τη λύση της ΚΕΔΗΤ – Διασφαλίστηκαν οι θέσεις εργασίας – Το προσωπικό μεταφέρεται στο Δήμο και το Νομικό Πρόσωπο