Τρίπολη | Ενημέρωση νηπιαγωγών για την παιδαγωγική Φρενέ – Στο επίκεντρο το παιδί(vid,ph)

Πέμπτη, 3 Μαΐου 2018 14:08

Επιμορφωτική ημερίδα για νηπιαγωγούς πραγματοποιήθηκε στο χώρο του 11ου Νηπιαγωγείου- 6ου Δημοτικού Τρίπολης, από το πρωί μέχρι το μεσημέρι της Πέμπτης 3 Μαΐου.

Η ημερίδα αφορούσε στις αρχές της παιδαγωγικής Freinet (Φρενέ) και υλοποιήθηκε στο πλαίσιο των δράσεων του περιφερειακού δικτύου “Πάνω -μέσα -για τα ανθρώπινα δικαιώματα” και την όλη διοργάνωση είχε το τμήμα επιστημονικής και παιδαγωγικής καθοδήγησης της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Αρκαδίας.



Για την μέθοδο Φρενέ, αφού έγινε πρώτα έγινε προβολή ταινίας, μίλησε στις νηπιαγωγούς της Αρκαδίας (πλην της Γορτυνίας, όπου είχε γίνει ήδη ενημερωτική εκδήλωση) ο Γάλλος Καθηγητής του Πανεπιστημίου “Ιούλιος Βερν” Ολιβιέ Φρανκόμ, ενώ τον όλο συντονισμό είχε η Σχολική Σύμβουλος προσχολικής αγωγής Τριανταφυλλιά Νικολούδη.

Λόγω της ημερίδας, που σκοπός της ήταν να ενημερωθούν οι νηπιαγωγοί για την εν λόγω παιδαγωγική μέθοδο και να την εφαρμόσουν, τα νηπιαγωγεία παρέμειναν κλειστά.

Η παιδαγωγική Φρενέ είναι Συμπεριληπτική , συνεργατική , δημοκρατική.

Βασίζεται στην ελεύθερη έκφραση, στη ζωή, στα πραγματικά ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των παιδιών.

Κεντρικός σκοπός της Συνεργατικής Παιδαγωγικής είναι να αναδείξει τα επιτεύγματα των παιδιών χτίζοντας την αυτοεκτίμηση τους.

Να αναφέρουμε πως η μέθοδος Φρενέ δεν απευθύνεται μόνο στην προσχολική αγωγή αλλά και στις άλλες βαθμίδες εκπαίδευσης και στόχος της είναι να υπάρξει ένα δημοκρατικό-συμμετοχικό σχολείο. Περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την οργάνωση της τάξης μέσα από τα σχολικά συμβούλια, όπου οι μαθητές  έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο, η διαχείριση του χώρου του σχολείου τους, η δημιουργία και η τέχνη, η σχολική εφημερίδα αποτελούν μερικές μόνο από τις πρακτικές που περιλαμβάνει η μέθοδος προκειμένου τα παιδιά από τα πρώτα χρόνια της σχολικής τους ζωής να αντιληφτούν το σχολείο σαν ένα χώρο δημιουργίας και ψυχαγωγίας στον οποίο λειτουργούν ομαδικά.

Η παιδαγωγική Φρενέ υλοποιείται πιλοτικά σε σχολεία της χώρας μας, όπως των Αγίων Αναργύρων, της πλατείας Βικτωρίας, στα Εξαμίλια Κορινθίας…

Δείτε φωτογραφικό υλικό και βίντεο  με αποσπάσματα από την ημερίδα και τις δηλώσεις της κας. Νικολούδη (μίλησε και για άλλα θέματα που αφορούν στην προσχολική αγωγή) και του Γάλλου Καθηγητή Φρανκόμ.

Επιμορφωτική ημερίδα για νηπιαγωγούς στην Τρίπολη

Λίγα λόγια για τον Φρενέ (με πληροφορίες από την el.wikipedia.org)

Ο Σελεστέν Φρενέ (γαλλ. Célestin Freinet, 15 Οκτωβρίου 1896 Γκαρ, Alpes-Maritimes – 8 Οκτωβρίου 1966 ) ήταν διακεκριμένος Γάλλος παιδαγωγός και εκπαιδευτικός μεταρρυθμιστής.

Ο Φρενέ γεννήθηκε στην Προβηγκία και ήταν το πέμπτο από τα οκτώ παιδιά της οικογένειας. Οι σχολικές μέρες του ήταν πολύ δυσάρεστες γι’ αυτόν, και αυτό θα μπορούσε να έχει επηρεάσει τις μεθόδους διδασκαλίας και την επιθυμία του για μεταρρύθμιση. Το 1915 στρατολογήθηκε από τον γαλλικό στρατό και τραυματίστηκε στον πνεύμονα, μια εμπειρία που τον οδήγησε να γίνει ένας αποφασιστικός πασιφιστής – ειρηνιστής.

Το 1920 έγινε δάσκαλος δημοτικού σχολείου στο χωριό του Le Bar-sur-Loup . Ήταν τότε που ο Φρενέ άρχισε να αναπτύσσει τις μεθόδους της διδασκαλίας του.

Το 1923 ο Φρενέ αγόρασε ένα τυπογραφικό πιεστήριο, αρχικά για να διευκολύνει τη διδασκαλία του, από τότε που ο τραυματισμός του πνεύμονά του κατέστησε δύσκολο γι’ αυτόν να μιλάει για μεγάλο χρονικό διάστημα. Με αυτό το πιεστήριο τύπωσε δωρεάν κείμενα και σχολικές εφημερίδες για τους μαθητές του. Τα παιδιά θα μπορούσαν να συνθέσουν τις δικές τους εργασίες στο πιεστήριο, και θα μπορούσαν να συζητούν και να τις επεξεργάζονται σαν ομάδα πριν την παρουσίασή τους ως ομαδική προσπάθεια. Θα είχαν επίσης την δυνατότητα να αφήνουν συχνά την τάξη για να πραγματοποιούν εκδρομές. Οι εφημερίδες τους ανταλλάσσονταν με εφημερίδες άλλων δημοτικών σχολείων. Σταδιακά τα ομαδικά κείμενα αντικαταστάθηκαν από συμβατικά σχολικά βιβλία.

Ο Φρενέ δημιούργησε το συνδικαλιστικό όργανο των εκπαιδευτικών CEL (Coopérative de l’Enseignement Laïc) το 1924 από το οποίο άνθισε το γαλλικό κίνημα των εκπαιδευτικών, «Κίνημα του Μοντέρνου Σχολείου» (Mouvement de l’École Moderne) . Ο στόχος της CEL ήταν να αλλάξει από το εσωτερικό τη δημόσια εκπαίδευση με τη συνεργασία των εκπαιδευτικών.

Οι μέθοδοι διδασκαλίας του Φρενέ ήταν σε αντίθεση με την επίσημη πολιτική του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας. Παραιτήθηκε το 1935 για να ξεκινήσει τη δική του σχολή στη Vence.

Έννοιες της παιδαγωγικής του Φρενέ
Η παιδαγωγική της εργασίας (pédagogie du travail): οι μαθητές ενθαρρύνονται να μάθουν κατασκευάζοντας προϊόντα ή προσφέροντας υπηρεσίες.
Η μάθηση που βασίζεται στην δοκιμή και στο λάθος (tâtonnement expérimental).
Συνεργατική μάθηση(travail coopératif) : οι μαθητές συνεργάζονται στην διαδικασία της παραγωγής.
Κέντρα ενδιαφέροντος (complexe d’intérêt) : τα ενδιαφέροντα των παιδιών και η φυσική τους περιέργεια είναι τα σημεία εκκίνησης για μία διαδικασία μάθησης.
Η μέθοδος του περιβάλλοντος (méthode naturelle): αυθεντική μάθηση με την χρήση των πραγματικών εμπειριών των παιδιών.
Δημοκρατία : Όταν τα παιδιά διοικούν δημοκρατικά , μαθαίνουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη για την εργασία τους και για ολόκληρη την κοινότητα .