Τρίπολη | Πρεμιέρα Πανελληνίων για τα ΓΕΛ – Μαθητές μιλούν για το θέμα της έκθεσης (vid)

Παρασκευή, 7 Ιουνίου 2019 12:46
Πηγή φωτογραφίας newsit.gr

Πρεμιέρα σήμερα στις Πανελλαδικές 2019 για τους υποψήφιους των Γενικών Λυκείων. Οι μαθητές εξετάστηκαν στη Νέα Ελληνική Γλώσσα.

To θέμα της έκθεσης ήταν “Δημοκρατία και Νέοι” και αφορούσε στην συγγραφή άρθρου για την εφημερίδα του σχολείου.



Μαθητές της Τρίπολης και συγκεκριμένα από το 4ο Λύκειο σχολιάζουν το θέμα της έκθεσης.

Ένα θέμα σχετικά εύκολο, όπως είπαν, αφού διδάσκεται στα φροντιστήρια αλλά και στα σχολεία και αποτελεί “θέμα SOS”.

Δείτε τι είπαν οι μαθητές.

Δείτε αναλυτικά τα θέματα των εξετάσεων εδώ

Δείτε προτεινόμενες απαντήσεις

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Γ΄ ΕΝΙΑΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ – ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ 2019

Α1. Το κείμενο αναφέρεται στη δημοκρατία (Θέμα του κειμένου). Αρχικά, σημειώνεται ότι οι αναγκαίοι κανόνες ύπαρξης αξιών για τη θεμελίωση της δημοκρατίας προέκυψαν από ιδεολογικές αντιπαραθέσεις. (1η) Ειδικότερα, επισημαίνονται η αξία της ανεκτικότητας που, όμως, κινδυνεύει από τον δογματισμό/μισαλλοδοξία, (2η)η αξία της αποκήρυξης της βίας για την καταπολέμηση των διαφορών (3η), το ιδανικό της αλλαγής της κοινωνίας μέσω της αδέσμευτης έκφρασης αντίρροπων/αντίθετων ιδεών, η σημασία των μεταβολών ως προς τον ευρύτερο τρόπο ζωής (4η) καθώς και η αξία της αδελφότητας. Επιπλέον, για τη μακρόχρονη διατήρηση της δημοκρατίας απαιτείται οι αρχές της να αφομοιωθούν από τους πολίτες. (5η) Τέλος, τονίζεται ότι η αδελφότητα είναι απαραίτητη για να επιτευχθεί αυτό. (6η)

Β1.

α. Σ

β. Λ

γ. Σ

δ. Σ

ε. Λ

Β2.α

1 : «Ποτέ μου…Καρλ Πόπερ…..αιματοχυσίες»

2 : «Στο έργο…..Χέγκελ ….σφαγείο»

 

β. Ο πομπός , γενικά, με τη  χρήση της αυθεντίας επιτυγχάνει την ενίσχυση της αξιοπιστίας του, φαίνεται γνωστικά επαρκής ενώ και ο δέκτης διστάζει να αμφισβητήσει να αμφισβητήσει τα λεγόμενά του.

Στην πρώτη περίπτωση , ο πομπός αποδεικνύει ότι η δημοκρατική εξουσία δεν συνδέεται με τη βία ( το ιδανικό της μη βίας. Ποτέ μου…Καρλ Πόπερ….χωρίς αιματοχυσίες).

Στη δεύτερη περίπτωση, ο πομπός αποδεικνύει ότι η ανθρώπινη πορεία ανά τον χρόνο συνδέεται με τους πολέμους . ( Στο έργο του…..Χέγκελ…. «απέραντο σφαγείο»)

Β3α.

διδαχή: διδασκαλία, κήρυγμα

χλευασμού: κοροϊδίας, εμπαιγμού

συμβίωσης : συνύπαρξης

αντιπολιτεύεται: αντιτάσσεται, αντιστρατεύεται, αντιπαρατίθεται

Β3β.

απέραντο σφαγείο: ατελείωτη αιματοχυσία

που φωτίζει την πορεία μας: κατευθύνει τη δράση μας

 

Β4α.

1.i.«Αν σήμερα …..επιβληθεί με τη βία» (2η παράγραφος)

ii. «Η αναγνώριση αυτού του γεγονότος….πορεία μας» (6η παράγραφος)

 

2. i. «Θέλετε να δοκιμάσουμε να τις απαριθμήσουμε;»

ii. «Μπορούμε να τον διαψεύσουμε;»

Β4β.

Παράθεση ξενόγλωσσου όρου και επεξήγηση του αντίστοιχου ελληνικού

Β4γ.

Ενεργητική σύνταξη.

Τροπή σε παθητική => Η διαμόρφωση και η εξάπλωση ειρηνικών καταστάσεων επιτρέπονται μόνο από τη δημοκρατία.

Γ1. ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΠΡΟΛΟΓΟΣ:

-Οι πολίτες δεν συμμετέχουν στα κοινά, αδιαφορούν για κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα. -Καθίσταται αναγκαίος ο εντοπισμός των τρόπων με τους οποίους ο πολίτης πραγματώνει τη δημοκρατία στην καθημερινότητά του αλλά και στις δράσεις με τις οποίες το σχολείο μπορεί να συμβάλλει στην καλλιέργεια δημοκρατικού ήθους στους νέους.

Α΄ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: -Συμμετοχή στις διαδικασίες (π.χ. εκλογές) που προβλέπονται από το πολίτευμα.

-Συμμετοχή σε πολιτικούς φορείς.

Οι πολιτικές παρατάξεις είναι στυλοβάτες της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας, άρα είναι αναγκαία η ένταξη/συμμετοχή των πολιτών σε αυτές.

-Άσκηση γόνιμης κριτικής είτε στις προσωπικές συναναστροφές είτε στο πλαίσιο πολιτικών διαδικασιών.

-Κριτική εξέταση ή έστω επίδειξη ανεκτικότητας στην αντίθετη άποψη. -Αποκήρυξη της βίας. Σεβασμός στους συνανθρώπους του, ιδίως σε αυτούς με διαφορετικά χαρακτηριστικά. -Στάση εγρήγορσης όσον αφορά τους πολιτικούς κα κοινωνικούς κινδύνους που απειλούν τις σύγχρονες δημοκρατικές κοινωνίες.

ΜΕΤΑΒΑΣΗ: Σημαντικός, λοιπόν , είναι ο ρόλος που καλείται να διαδραματίσει ο θεσμός της εκπαίδευσης στη διαμόρφωση δημοκρατικής συνείδησης στους νέους μέσω ποικίλων δράσεων.

Β΄ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ:

-Έμφαση στη διδασκαλία συγκεκριμένων μαθημάτων ή γνωστικών ενοτήτων, όπως οι Πολιτικές Επιστήμες, η Κοινωνιολογία κλπ.

-Ενθάρρυνση των νέων να συμμετέχουν σε συλλογικά μαθητικά όργανα , όπως πενταμελή, δεκαπενταμελή συμβούλια κλπ.

-Όξυνση της κριτικής ικανότητας των μαθητών και κυρίως της ικανότητας διατύπωσης ή αξιολόγησης επιχειρημάτων, μέσω των γλωσσικών μαθημάτων αλλά και εκδηλώσεων, όπως ρητορικοί αγώνες, ομιλίες κλπ. -Επισκέψεις σε έδρες θεσμοθετημένων φορέων (Βουλή κλπ.)

ΕΠΙΛΟΓΟΣ: Γίνεται από όλους κατανοητό ότι ο πολίτης πρέπει να υπερασπιστεί τη δημοκρατία στην καθημερινότητά του ενώ και η εκπαίδευση καλείται να καλλιεργήσει το δημοκρατικό ήθος στους νέους. Κρίνεται αναγκαίο οι πολίτες , αλλά κυρίως οι νέοι, να αγωνιστούν για το πολίτευμα αυτό , προκειμένου να εδραιωθεί και να διαμορφωθούν κοινωνίες που θα στηρίζονται στις αρχές και αξίες του Ανθρωπισμού. Στοιχεία συντάκτη

ΟΡΟΣΗΜΟ ΠΕΙΡΑΙΑ

(πηγή θεμάτων και απαντήσεων alfavita.gr