Χριστούγεννα η προσδοκία των εθνών

Άρθρο του αρχιμ. Ιακώβου Κανάκη
Η έλευση του Χριστού στον κόσμο αποτελούσε το ποθούμενο των ανθρώπων διαχρονικά. Ήταν τέτοια η πνευματική σήψη που όλοι επιθυμούσαν και ήλπιζαν σε κάποιον μεσσία. Κάποιο πρόσωπο που θα έχει την δύναμη να διώξει το σκοτάδι και  να οδηγήσει στο φως. Είναι εκφραστικός ο λόγος των μαθητών του Χριστού όταν τον ανακαλύπτουν και τον συναναστρέφονται λέγοντας «ευρήκαμεν». Βρήκαμε αυτόν πού ψάχναμε πάντα, αυτόν που ο ψυχή μας ποθούσε. Βρήκαμε την απαντοχή, τον λόγο της ύπαρξής μας.
Τί γνώριζαν όμως οι άνθρωποι για τον Χριστό πριν την Ενανθρώπησή Του;
Από τον προφήτη Μιχαία γνώριζαν την Βηθλέεμ ως τόπο που θα γεννηθεί. Αναφέρει: « Και εσύ Βηθλεέμ, που περιλαμβάνεσαι στην χώρα της φυλής του Ιούδα, μολονότι φαίνεσαι μικρό χωριό, δεν είσαι όμως καθόλου η πλέον ασήμαντη από τις πρωτεύουσες πόλεις…διότι από εσένα θα βγή άρχοντας που θα ποιμάνει τον λαό μου τον Ισραήλ…». (Μιχ.5,1-2). Το ότι ήταν γνωστή η προφητεία αυτή φαίνεται από την απάντηση των Νομικών στο ερώτημα του Ηρώδη περί του τόπου που θα γεννιόταν. Ο Ευαγγελιστής Λουκάς θα πει την ίδια αλήθεια: «Σήμερα στην πόλη του Δαβίδ γεννήθηκε για χάρη σας σωτήρας – και αυτός είναι ο Χριστός, ο Κύριος!» (Λκ.2,11). Το είπε αυτό γιατί γνώριζαν ότι η Βηθλεέμ ήταν η πόλη που καταγόταν ο Δαβίδ.
Μια άλλη μεγάλη αλήθεια την οποία γνωρίζουμε για τον αναμενόμενο μεσσία ήταν η παρθενική γέννησή του από την Θεοτόκο. Ο Προφήτης Ησαΐας είχε μιλήσει γι’ αυτό όταν μιλούσα στο ομώνυμο βιβλίο περί θαυμαστού σημείου: «…θα σας δώσει σημείο∙ ιδού η Παρθένος που δεν γνώρισε άνδρα, θα συλλάβη και θα γεννήσει υιό και θα τον ονομάσουν Εμμανουήλ, που σημαίνει ο Θεός είναι μαζί μας». (Ησ. 7,14)
Ο Προφήτης Ησαΐας αναφέρει επιπλέον και για την ειρήνη που θα φέρει ο Χριστός με την Ενανθρώπησή του. Θα φέρει μια παγκόσμια ειρήνη που κανείς άνθρωπος δεν μπορεί να φέρει και να εξασφαλίσει. Είναι μια άλλη «άνωθεν» ειρήνη, που δεν θα ανορθώσει μόνο τον ένδοξο θρόνο του Δαβίδ, αλλά θα μιλήσει για μια ειρήνη πού θα αφορά σε κάθε άνθρωπο «όπου γης», με μόνη την προϋπόθεση την θέληση του ανθρώπου γι’ αυτό. Πρόκειται για μια πανανθρώπινη, πνευματική και ακατάλυτη ειρήνη, η οποία είναι μέσα στον χρόνο, αλλά είναι και πάνω από τον χρόνο.
Μια ακόμα προφητεία περί του μεσσία είναι αυτή που αφορά στον χρόνο έλευσής Του. Ο Προφήτης Δανιήλ μιλά για την τέταρτη βασιλεία των Ρωμαίων, αφού προηγηθούν οι βασιλείες των Βαβυλωνίων, Περσών και Ελλήνων επί Μ. Αλεξάνδρου. (Δαν.2,34-35).
Η Ενανθρώπηση του Χριστού θα προκαλέσει και ένα άλλο γεγονός, την σφαγή των νηπίων. Και αυτό είχε προφητευθεί από τον γνωστό Προφήτη Ιερεμία. Αναφέρεται στο Ιερό κείμενο: « Φωνή σπαρακτική ακούστηκε στην Ραμά, θρήνος και κλάματα και οδυρμός πολύς…η Ραχήλ κλαίει τα τέκνα της…» (Ιερ.38,15).
Και ακόμα ποιος θα είναι ο τόπος που θα δράσει αρχικά στην επίγεια ζωή του ο Χριστός έχει αναφερθεί από τον Προφήτη Ιερεμία. Αναφέρεται στις επαρχίες Ζαβουλών και Νεφθαλείμ. Προτρέπει τους κατοίκους των περιοχών αυτών να δουν με τα πνευματικά τους μάτια το μεγαλείο του Χριστού. Τους προτρέπει να δουν το Φως και να απομακρυνθούν από τα σκοτάδια που είχαν κατακλύσει τις περιοχές τους και τις ψυχές τους. Ο Χριστός που γεννήθηκε είναι το Μεγάλο Φως που μπορεί να φωτίσει και να νοηματοδοτήσει την ζωή του καθενός. Είναι σωτήριο και χαρμόσυνο Φως. (Μτθ. 4, 15-16. Βλ. Ησ. 9, 1-2.)

 

 



Προηγούμενο άρθροΕυχές Δημάρχου Τρίπολης για τα Χριστούγεννα και τον Καινούργιο Χρόνο
Επόμενο άρθροΟ ρέφερι του ΟΦΗ-Αστέρας και οι αγώνες με Αρκάδες διαιτητές