Εξώδικο και στο Σαμαρά από τους κατοίκους της Καλλιρρόης για το “σκουπιδοεργοστάσιο”

Εξώδικο μέχρι και τον Πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά καθώς και σε άλλους εμπλεκόμενους φορείς οι κάτοικοι της Καλλιρρόης στο δήμο Οιχαλίας της ΠΕ Μεσσηνίας διαμαρτυρόμενοι για την μονάδα διαχείρισης που θα γίνει στην περιοχή, σύμφωνα με την μελέτη του προσωρινού αναδόχου του διαγωνισμού της Περιφέρειας Πελοποννήσου, την ΤΕΡΝΑ.
Διαβάστε την εξώδικη διαμαρτυρία των κατοίκων

ΕΞΩΔΙΚΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ, ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ, ΔΗΛΩΣΗ & ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗ  ΜΕ ΕΠΙΦΥΛΑΞΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ
 
1. Του Σωματείου με την επωνυμία «ΑΔΕΛΦΟΤΗΣ ΤΩΝ ΑΠΑΝΤΑΧΟΥ ΚΑΛΛΙΡΡΟΪΤΩΝ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ – ‘‘Ο ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ’’», που εδρεύει στην Αθήνα (οδός Σταδίου 60) και εκπροσωπείται νόμιμα από τον Πρόεδρό του κ. Πέτρο Μπούρκουλα.
 
2. Του Σωματείου με την επωνυμία «ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΤΩΝ ΑΠΑΝΤΑΧΟΥ ΠΟΛΙΧΝΑΙΩΝ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ – ‘‘ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΤΑΞΙΑΡΧΕΣ’’», που εδρεύει στην Πολίχνη (Ταχ. Διεύθυνση Μομφεράτου 5, Αθήνα 11473) και εκπροσωπείται νόμιμα από τον Πρόεδρό του κ. Παναγιώτη Ζαφειράκη.
 
3. Του Σωματείου με την επωνυμία «ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΤΩΝ ΑΠΑΝΤΑΧΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑΙΩΝ – ‘‘Ο ΑΓΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ’’», που εδρεύει στην Αθήνα (οδός Σοφοκλέους 5) και εκπροσωπείται νόμιμα από τον Πρόεδρό του κ. Δημήτριο Καπόπουλο.
 
4. Του Σωματείου με την επωνυμία «ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΒΑΣΙΛΙΚΑΙΩΝ  – ‘‘Η ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ’’», που εδρεύει στην Αθήνα (οδός Κουμουνδούρου 37) και εκπροσωπείται νόμιμα από τον Πρόεδρό του κ. Παναγιώτη Φωτεινόπουλο.
 
 ΠΡΟΣ1.  Τον Εξωχότατο Πρωθυπουργό κ. Αντώνιο Σαμαρά.
 
2.  Τους Αξιότιμους Υπουργούς: α) ΥΠΕΚΑ κ. Ιωάννη Μανιάτη, 
 
      β) Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Πάνο Παναγιωτόπουλο, 
 
      γ) Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Αθανάσιο Τσαυτάρη.
 
3.  Ειδική Υπηρεσία Περιβάλλοντος (Ε.Υ.ΠΕ.) του ΥΠΕΚΑ.
 
4.  Τους Βουλευτές Μεσσηνίας.
 
5.  Την Περιφέρεια Πελοποννήσου.
 
6.  Τον Αντιπεριφερειάρχη Μεσσηνίας κ. Παναγιώτη Αλευρά.
 
7.  Τους Δήμους Μεσσηνίας.
 
8.  Γραφείο Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Αθήνα.
 
9.  Τα Μ.Μ.Ε. Περιφέρειας Πελοποννήσου (έντυπα, τηλεοπτικά, 
 
     ηλεκτρονικά μέσα).
 
10. Τις Οικολογικές Οργανώσεις.
 
11. Κάθε ενδιαφερόμενο.
 
Ως γνωστόν, η Περιφέρεια Πελοποννήσου, στα πλαίσια του έργου «Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων Περιφέρειας Πελοποννήσου με ΣΔΙΤ», διενήργησε διαγωνισμό, και στις 30/7/2013 ανακήρυξε Προσωρινό Ιδιωτικό Φορέα Σύμβασης (Προσωρινό Ανάδοχο) την «ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΒΕΕ», η οποία στη συνέχεια εκπόνησε και υπέβαλε στο ΥΠΕΚΑ την απαιτούμενη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου, όπου προκρίνεται η χωροθέτηση της Ολοκληρωμένης Εγκατάστασης Διαχείρισης Αποβλήτων (ΟΕΔΑ) της 2ης Διαχειριστικής Ενότητας Πελοποννήσου, που θα εξυπηρετεί την ΠΕ Μεσσηνίας και τους Δήμους Μεγαλουπόλεως και Γόρτυνος της ΠΕ Αρκαδίας, δυτικά του χωρίου Καλλιρρόη του Δήμου Οιχαλίας, Νομού Μεσσηνίας, στη θέση «ΟΝΙ» παραπλεύρως της Εθνικής Οδού Τσακώνα-Καλονερό, και σε απόσταση (αναπνοής) 500 περίπου μέτρων από το χωριό αυτό, εγγύς και ανάμεσα στα χωριά Βασιλικό, Κωνσταντίνοι, Πολίχνη, Στενύκλαρος, Μίλα και Κάστρο του αυτού Δήμου Οιχαλίας.
 
Η εν λόγω ΟΕΔΑ θα περιλαμβάνει μία Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ), δυναμικότητας 65.000 tn/έτος, ένα χώρο Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ), συνολικής χωρητικότητας 1.240.000 κ.μ. και έναν Σταθμό Μεταβατικής Διαχείρισης Απορριμμάτων.
 
Η παραπάνω ΜΠΕ τέθηκε προς δημόσια διαβούλευση, και το Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου (Περιφερειάρχης ο κ. Τατούλης) με μια τυπική και αντιλαϊκή διαδικασία, όπου η απόφαση, ως φαίνεται, ήταν προειλημμένη, γνωμοδότησε θετικά υπέρ της ΜΠΕ, κατά την απαράδεκτη και αντιδημοκρατική Συνεδρίασή του της 24/1/2014, η οποία έγινε με απαγόρευση εισόδου του κοινού, Συλλόγων και φορέων, και όχι δημόσια, όπως ορίζεται στο Ν.3852/2010 άρθρ. 167 παρ.1, με την παρουσία ισχυρών Αστυνομικών Δυνάμεων ΜΑΤ, Πυροσβεστικού οχήματος και νοσοκομειακού, και με αποχώρηση, για τους παραπάνω λόγους, της μείζονος μειοψηφίας, προ  της συζητήσεως και της ψηφοφορίας. Ήδη, η ΜΠΕ, μεθ’ όλων των Εκθέσεων, Υπομνημάτων και εν γένει Εγγράφων των Φορέων, Υπηρεσιών και πολιτών, ευρίσκεται στην Ειδική Υπηρεσία Περιβάλλοντος (ΕΥΠΕ) του ΥΠΕΚΑ για έλεγχο, και τελική κρίση, περί έγκρισης ή μη, και αδειοδότησης του έργου. 
 
Επειδή, στην ΜΠΕ και σε απόψεις, γνωμοδοτήσεις και αποφάσεις των εμπλεκομένων Υπηρεσιών των αρμοδίων Υπουργείων και φορέων, σχετικά με το παραπάνω έργο, που επισπεύδεται να κατασκευαστεί «επειγόντως»… και «πάση θυσία»… στην Καλλιρρόη του Δήμου Οιχαλίας, πλημμελώς και πεπλανημένως εφαρμόζονται οι κατευθύνσεις του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) Περιφερείας Πελοποννήσου, παραβιάζονται και δεν εφαρμόζονται οι αρχές της πρόληψης και της προφύλαξης (άρθρο 174 Συνθ.Ε.Ε.), της  προστασίας και της αειφορίας του περιβάλλοντος (άρθρο 24 παρ.1 Συν/τος), της προστασίας των πόρων, του τεχνικώς εφικτού και της οικονομικής βιωσιμότητας (άρθρ. 29 παρ.4 του Ν.4042/2012), ΔΙΟΤΙ:
 
Τίθεται σε κίνδυνο η υγεία, ακόμη και η ζωή των κατοίκων της Καλλιρρόης και της ευρύτερης περιοχής. 
 
Δημιουργείται μόλυνση στο νερό, τον αέρα, το έδαφος, τα φυτά και τα ζώα. 
 
Προκαλούνται δυσάρεστες οσμές, σκόνη, αέριοι ρύποι, όχληση και θόρυβος.
 
Βλάπτεται ανεπανόρθωτα το περιβάλλον, οι καλλιέργειες και εν γένει αγροτοκτηνοτροφική παραγωγή. 
 
Επηρεάζεται δυσμενώς και καταστρέφεται το τοπίο, το δάσος, οι περιοχές ιδιαιτέρου κάλλους και ομορφιάς, κυρίως δε οι Αρχαιολογικοί χώροι με τα μνημεία τους, για τους οποίους θα αποτελέσει το τελειωτικό χτύπημα και την «ταφόπλακα» [βλ. Αρχαία Ανδανεία και το αναζητούμενο Καρνάσιο Άλσος με τα Ιερά του Κάρνειου και των Μεγάλων Θεών, Ανδριάντας του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη στο Ραμοβούνι Μεσσηνίας, τόπο γεννήσεώς του, Βυζαντινό Λουτρό (Κρισπιανού) με βάθρο αγάλματος του 2ο αι. μ.Χ. στην Καλλιρρόη, Θολωτός τάφος Μυκηναϊκής εποχής στο Βασιλικό, Φράγκικο Κάστρο του Μίλα, Κάστρο του Αρχαγγέλου, Βυζαντινός Ναός Ταξιάρχη Πολίχνης κλπ].
 
 
 
ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ,
 
Είναι ελλιπής, ανεπαρκής, αβάσιμη και επιστημονικά αναξιόπιστη η ΜΠΕ και ο σχετικός φάκελος, για την εκτέλεση του έργου της 2ης Διαχειριστικής Ενότητας στην περιοχή του Δήμου Οιχαλίας, και ειδικότερα σε γήπεδο επιφανείας 107 στρεμμάτων, μέρος του οποίου είναι  δασικό και άλλο μέρος παράνομα εκχερσωμένο, κείμενο σε απόσταση (αναπνοής) λιγότερο από 500 μ. από τα όρια του οικισμού Καλλιρρόη (Δυτικά αυτού), παραπλεύρως της Εθνικής οδού Τσακώνα-Καλονερό, 1,3 χιλ. ανατολικά του οικισμού Βασιλικό, 1,6 χιλ. νοτιοδυτικά του οικισμού Κωνσταντίνοι, Δυτικά του οικισμού Πολίχνη, και ανάμεσα στους προαναφερθέντες οικισμούς, δηλ. μέσα σε πυκνοκατοικημένη περιοχή, και τούτο, για τους παρακάτω λόγους:
 
1. Γεωλογικά κριτήρια.
 
α) Γεωλογικά-Υδρολογικά-Υδρογεωλογικά χαρακτηριστικά.
 
Ο προτεινόμενος χώρος ευρίσκεται επάνω σε ένα ευρύτατο και μικρό βάθος υδροφόρο υπόγειο ορίζοντα, (υδροφόρο Μελιγαλά), ο οποίος εκτείνεται και στην πέριξ πεδινή έκταση, τροφοδοτώντας με νερό μεγάλο αριθμό υδρορευμάτων, που διασχίζουν την περιοχή, ο οποίος είναι απόλυτα κρίσιμος, τόσο για την επιβίωση της τοπικής κοινωνίας, όσο και για τη διατήρηση της οικολογικής ισορροπίας στην ευρύτερη περιοχή, ακόμη και πέραν των διοικητικών ορίων του Δήμου Οιχαλίας. Σ’ αυτόν έχει ανορυχθεί πυκνό δίκτυο υδρογεωτρήσεων, υδρευτικών και αρδευτικών, μεγάλης απόδοσης, οι δε δύο (2) υδρευτικές υδρογεωτρήσεις της Καλλιρρόης ευρίσκονται σε απόσταση μικρότερη των 300 μέτρων από τα όρια του χώρου του έργου (βλ. υπ’ αριθμ. πρωτ. 13997/12-2-2014 Έκθεση Επιτροπής ΠΕΧΩΠ Μεσσηνίας, σχετικά με τις υδρογεωτρήσεις, την ελαιοκαλλιέργεια και τον χαρακτηρισμό της γης ως Υψηλής Παραγωγικότητας).
 
Σε αντίθεση με την ΜΠΕ, που υποστηρίζει, ότι η υδατοπερατότητα των πετρωμάτων και η κατείσδυση των υδάτων σε υπόγειους υδροφορείς είναι  μέτρια, διαπιστώνεται σε μελέτη, που εκπονήθηκε πρόσφατα από τον Χριστ. Καπόπουλο, Γεωλόγο, και τους Γ. Καλλέργη, Ομότιμο Καθηγητή Υδρογεωλογίας του Παν/μίου Πατρών και Α. Αντωνάκο, Δρ. Υδρογεωλόγο (Πάτρα, Νοέμβριος 2013) και μελέτη του Περιβαλλοντολόγου Δρ. Αλεξίου Παρασκευοπούλου, Συμβούλου Περιβαλλοντικών Μελετών, ως και μελέτη του Δρ. Αριστοτέλους Β. Αλεξοπούλου, Διευθνολόγου-Περιβαλλοντολόγου, Επικ.Καθηγ.Πανεπιστημίου Αιγαίου, ότι η περιοχή κυριαρχείται από ένα σύστημα πετρωμάτων, αποτελούμενο από εναλλαγές πλακωδών ασβεστολίθων έντονα, τεκτονισμένο, κατακερματισμένο και πολύ υδροπερατό, με ασήμαντη ικανότητα αυτοκαθαρισμού, μεγάλης ταχύτητας ροής του υπογείου νερού, και οποιαδήποτε εξωτερική παρέμβαση μεταδίδεται ακαριαία σε όλο το σύστημα. Καταλήγουν δε οι παραπάνω μελετητές, ότι «… Η ζωτική σημασία του «Υδροφόρου Μελιγαλά», για την επιβίωση των κατοίκων του Δήμου Οιχαλίας και όχι μόνο … καθιστά αδιανόητη οποιαδήποτε σκέψη για χωροθέτηση ΧΥΤΥ στη θέση «ΟΝΙ» της περιφέρειας Καλλιρρόης, όπου τα … γεωλογικά – υδραυλικά χαρακτηριστικά της ευνοούν την ταχεία μεταβίβαση των πιθανών ρύπων, προερχομένων από τον ΧΥΤΥ (στράγγισμα) προς τον υποκείμενο ζωτικής σημασίας υδροφόρο». «Θεωρουμε ότι η Εξεταζομενη Περιπτωση ΧΥΤΥ στη Θεση «ΟΝΙ» (Καλλιρροησ) Αποτελει Κλασσικο Παραδειγμα προσ Αποφυγη».
 
Με άλλα λόγια, είναι βέβαιο, ότι από το «έργο» αυτό θα μολυνθούν τα υπέργεια και υπόγεια ύδατα. Θα πάψουμε να πίνουμε το νερό και να αρδεύουμε τις καλλιέργειες.
 
β) Τεκτονικά χαρακτηριστικά
 
Η προτεινόμενη θέση κατασκευής της ΟΕΔΑ βρίσκεται σε ζώνη υψηλής σεισμικότητας και υψηλής επικινδυνότητας. Τυχόν καταστροφή της εύθραυστης υδατοστεγανότητας της περιοχής από την σχετικά μεγάλη σε συχνότητα και ένταση σεισμική δραστηριότητα, που λαμβάνει χώρα στην περιοχή, θα προκαλέσει αναπόφευκτα σωρεία σοβαρών προβλημάτων (βλ. άνω μελέτες). 
 
 
 
2. Περιβαλλοντικά κριτήρια
 
α) Επικρατούντες άνεμοι – Οχλήσεις από οσμές κλπ.
 
Στην προτεινόμενη περιοχή του έργου πνέουν δυτικοί άνεμοι. Στην κατεύθυνσή τους (ανατολικά του έργου) και σε ελάχιστη απόσταση βρίσκεται ο οικισμός Καλλιρρόη. Είναι  βέβαιο, ότι οικισμός αυτός και ιδιαίτερα τα εγγύτερα στο έργο τμήματά του και τα γύρω χωριά θα αντιμετωπίσουν έντονα προβλήματα από την εκπομπή αερίων (CO2, CH4, N2O, κλπ), από την μεταφορά σκόνης και τη διάδοση οσμών. Από τη γεωμορφολογία του χώρου, που αποτελεί ένα είδος «λεκανοπεδίου», σε συνδυασμό με τις υψηλές θερμοκρασίες κατά τους θερινούς μήνες, είναι φανερό, ότι η διαβίωση των κατοίκων στην περιοχή θα καταστεί μελλοντικά, αδύνατη, καθώς αέρια, ρύποι, σκόνη και οσμές θα μεταφέρονται, μέσω των δυτικών ανέμων, και θα «εγκλωβίζονται» σε αυτή την τοποθεσία, δημιουργώντας ένα εξόχως επιβλαβές και επικίνδυνο περιβάλλον για την υγεία των κατοίκων και των παραθεριστών και αυτά, σε συνδυασμό με την ΒΙ.ΠΕ Μελιγαλά και Μεγαλουπόλεως. Γεγονότα και καταστάσεις, που αναμφίβολα, πρέπει να οδηγήσουν στον αποκλεισμό της συγκεκριμένης θέσης, η οποία παράνομα και καταχρηστικά έχει επιλεγεί, καθόσον, σύμφωνα με το άρθρο 14 του ν. 4042/2012 η διαχείριση των αποβλήτων πρέπει να πραγματοποιείται χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η ανθρώπινη υγεία, και χωρίς να βλάπτεται το περιβάλλον, και ειδικότερα χωρίς να προκαλείται όχληση από ρύπους, θόρυβο ή οσμές.
 
Ο τρόπος διαχείρισης των απορριμμάτων, χωρίς διαλογή στην πηγή και με ταφή ενός τεράστιου ποσοστού τους (πάνω από 45%) έχει απαγορευτεί δια νόμου στη βόρεια Ευρώπη (Γερμανία, Αυστρία, Σουηδία, Ολλανδία), καθώς, έχει διαπιστωθεί από πολλές και εμπεριστατωμένες ιατρικές έρευνες των μεγαλυτέρων Πανεπιστημίων του κόσμου, ότι προκαλεί καρκινογενέσεις και τερατογενέσεις στους όμορους πληθυσμούς. Η ξεπερασμένη και απαγορευμένη αυτή μέθοδος θα επιβαρύνει τις περιοχές χωροθέτησης των μονάδων αυτών, για τα επόμενα τουλάχιστον 28 χρόνια, αποφέροντας σίγουρα κέρδη για την ΤΕΡΝΑ ΑΕ, καθώς, σε αντίθεση με τις παγκόσμιες τάσεις μείωσης των απορριμμάτων μέσω ανακύκλωσης και ευαισθητοποίησης, η παραπάνω εταιρεία εξασφαλίζει με τη σύμβαση που θα καταρτίσει με την Περιφέρεια, καθ’ ελάχιστον 150.000 τόνους ετησίως. Ακόμα κι αν δεν παράγουμε, δηλαδή, απορρίμματα, ακόμα κι αν καταφέρνουμε να τα ανακυκλώνουμε πριν τα πετάξουμε, η ΤΕΡΝΑ ΑΕ θα πληρώνεται κανονικά.
 
 
 
β) Οπτική απομόνωση
 
Η θέση ΜΕΑ-ΧΥΤΥ και ο χώρος του έργου είναι ορατός από την εθνική οδό Τσακώνα-Καλονερό, από την Καλλιρρόη, από άλλους οικισμούς και από αρχαιολογικά μνημεία.
 
 
 
3. Χωροταξικά κριτήρια
 
α) Αρχαιολογικοί χώροι – απόσταση απ’ αυτούς.
 
Η ΜΠΕ ψευδώς αναφέρει, ότι, τάχα, «η εξεταζόμενη περιοχή δεν παρουσιάζει κάποιο ιδιαίτερο ιστορικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον, και δεν απαιτείται η λήψη μέτρων, κατά την κατασκευή και λειτουργία» τόσο της ΜΕΑ όσο και του ΧΥΤΥ».
 
Είναι γνωστό, ωστόσο, και επιβεβαιώνεται από το έγγραφο 787/15-1-2014 της Εταιρείας Μεσσηνιακών Αρχαιολογικών Σπουδών, που υπογράφει ο Καθηγητής κ. Πέτρος Θέμελης, ότι «η ευρύτερη περιοχή, που ορίζεται από τις θέσεις Δώριο – Μάλθη – Καλλιρρόη – Πολίχνη – Κωνσταντίνοι παρουσιάζει ιδιαίτερο αρχαιολογικό ενδιαφέρον, λόγω του αναζητούμενου Καρνάσιου Άλσους με τα σημαντικά ιερά του Κάρνιου και των Μεγάλων Θεών». Πολλοί επιστήμονες, επίσης, υποστηρίζουν, άλλωστε, και από πάμπολλα ευρήματα αποδεικνύεται, ότι στην περιοχή μεταξύ Πολίχνης, Καλλιρρόης και Στενυκλάρου ευρίσκεται η αρχαία πόλη Ανδανεία και το Καρνάσιο Άλσος. Αναφέρεται δε και στο υπ’ αριθμ. πρωτ. 5648/21-1-2014 έγγραφο της ΛΗ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων, η οποία δεν εισηγείται την έγκριση της ΜΠΕ, χωρίς όρους και προϋποθέσεις, και στο υπ’ αριθμ. πρωτ. 5567/7-2-2014 της 26ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων προς το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, η οποία εισηγείται ανεπιφυλάκτως αρνητικά, και αποφαίνεται να μην εγκριθεί η ΜΠΕ και το έργο, καθώς «η κατασκευή του θα προκαλέσει άμεση και έμμεση βλάβη στα μνημεία, και θα αλλοιώσει το φυσικό περιβάλλον μιας ευρύτερης γεωγραφικής περιοχής, στην οποία εντοπίζονται πλήθος σημαντικών μνημείων της Βυζαντινής περιόδου», ότι πράγματι στην προτεινόμενη περιοχή εκτέλεσης του έργου υπάρχουν πολλές και ενδιαφέρουσες αρχαιότητες, ως π.χ. Αρχαία Ανδανεία και το αναζητούμενο Καρνάσιο Άλσος με τα Ιερά του Κάρνιου και των Μεγάλων Θεών, Ανδριάντας του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη στο Ραμοβούνι Μεσσηνίας, τόπο γεννήσεώς του, Βυζαντινό Λουτρό (Κρισπιανού) με βάθρο αγάλματος του 2ο αι. μ.Χ. στην Καλλιρρόη, Θολωτός τάφος Μυκηναϊκής εποχής στο Βασιλικό, Φράγκικο Κάστρο του Μίλα, Κάστρο του Αρχαγγέλου, Βυζαντινός Ναός Ταξιάρχη Πολίχνης κλπ.
 
Επιβάλλεται συνεπώς η ακριβής, επιστημονικά ορθή και έγκαιρη διερεύνηση και εκτίμηση των πραγματικών αρχαιολογικών δεδομένων, που συνθέτουν τον ιστορικό χαρακτήρα της περιοχής μας, πριν από την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου,  παρά τη διαφορετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ, διότι, έτσι, μπορεί να προληφθεί η καταστροφή του άμεσα επηρεαζόμενου πολιτιστικού και φυσικού περιβάλλοντος, αποτρεπόμενης της διακοπής του έργου και εκτενών εκσκαφών εκ των υστέρων, και ακόμη μπορεί να κατευθυνθεί εγκαίρως η Διοίκηση στην αναζήτηση καταλληλότερων περιοχών για τη χωροθέτηση του έργου, χωρίς άσκοπες σπατάλες δημοσίου χρήματος ή χρονοβόρες καθυστερήσεις, εξασφαλιζόμενης της προστασίας του πολιτιστικού πλούτου και ταυτόχρονα του φυσικού περιβάλλοντος, όπως υπαγορεύει το Σύνταγμά μας (άρθρο 24§§1,6 Συντ.), η από 23/11/1972 Διεθνής Σύμβαση των Παρισίων για την προστασία της παγκόσμιας πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς, που κυρώθηκε με το Ν. 1126/1981, καθώς και η από 16/1/1992 Ευρωπαϊκή Σύμβαση, για την προστασία της Αρχαιολογικής κληρονομιάς, που κυρώθηκε με τον Ν. 3378/2005, στο άρθρο 5 της οποίας ρητώς προβλέπεται η υποχρέωση των Κρατών να διασφαλίζουν ότι οι ΜΠΕ και οι αποφάσεις, που προκύπτουν από αυτές, λαμβάνουν υπόψη τους πλήρως τους αρχαιολογικούς χώρους και τόπους και τον περιβάλλοντα χώρο τους.
 
Πέραν τούτων έμφαση πρέπει να δοθεί στον κίνδυνο υποβάθμισης όλων των ανωτέρω σημαντικών αρχαιολογικών χώρων και στοιχείων, ακριβώς λόγω της γειτνίασής τους με μια ιδιαίτερα οχληρή και ρυπογόνο εγκατάσταση, όπως η σχεδιαζόμενη ΟΕΔΑ.
 
β) Απόσταση από δάση, δασικές εκτάσεις και προστατευόμενες περιοχές.
 
Η προτεινόμενη θέση χωροθέτησης της ΟΕΔΑ βρίσκεται σε απόσταση μικρότερη των 500 μ., από περιοχές ειδικής προστασίας. Αναφερόμαστε, ιδίως, στις κηρυγμένες, ως αναδασωτέες εκτάσεις, που βρίσκονται σ’ ευθεία απόσταση 100 έως 500 μ. από τη θέση του έργου, την ύπαρξη των οποίων αναγνωρίζει και συνομολογεί η ΜΠΕ, καθώς και στη δασική έκταση 500 στρεμμάτων στη θέση «Μάλι Μάδι Μαραθιά», εγγύς του οικισμού Καλλιρρόη, που κηρύχθηκε αναδασωτέα (απόφαση 73/1978 του Νομάρχη Μεσσηνίας, ΦΕΚ Β, 196) με σκοπό τη δημιουργία «αισθητικού δασυλλίου». Στο παρακείμενο καταφύγιο άγριας ζωής στο «Άνω Γλιάτα (Μάνδρας)». 
 
Όφειλε, συνεπώς, η ΜΠΕ να είχε προβλέψει ειδικά μέτρα για τον περιορισμό ή και την αποτροπή της βάσιμα πιθανολογούμενης βλάβης τους, από το έργο, και γι’ αυτό είναι  πλημμελής και ανεπαρκής.
 
γ) Απόσταση από περιοχές γεωργικής δραστηριότητας και αυξημένης οικολογικής σημασίας.
 
Η προτεινόμενη για την εγκατάσταση του έργου περιοχή ενδιαφέροντος, που και κατά την ΜΠΕ, οριοθετείται από μία ακτίνα της τάξεως των 7 χλμ από το γήπεδο, αποτελεί ελαιώνα, που πληροί τις προβλεπόμενες από την ΚΥΑ 168040/2010 (ΦΕΚ Β, 1528/2010) προϋποθέσεις για τον χαρακτηρισμό της, ως γης υψηλής παραγωγικότητας, ως τμήμα του πασίγνωστου μεσσηνιακού ελαιόκαμπου, της μεγαλύτερης σχεδόν ελαιοπαραγωγού περιοχής της χώρας. 84.000 ελαιόδενδρα μόνο στην Περιφέρεια Καλλιρρόης και 390.000 περίπου ελαιόδενδρα στη θιγόμενη περιοχή των περίξ χωρίων (βλ. και υπ’ αριθμ. πρωτ. 13997/12-2-2014 έκθεση επιτροπής ΠΕΧΩΠ Μεσσηνίας) Η ύπαρξη ελαιώνα συνιστά, ως γνωστόν, κριτήριο αποκλεισμού, βάσει της ταξινόμησης των χρήσεων γης του CORINE LAND COVER 2000 (Κεφάλαιο 7-4 της ΜΠΕ). 
 
Σε κάθε περίπτωση, η χωροθέτηση του έργου σε μια τέτοια περιοχή δεν επηρεάζει δυσμενώς μόνο τη γεωργική καλλιέργεια, αλλά και τα τοπιολογικά χαρακτηριστικά και τη γενικότερη φυσιογνωμία του εύφορου μεσσηνιακού κάμπου, κατά παράβαση της αρχής της αειφορίας (άρθρο 24§1Συντ. και 14 του Ν. 4042/2012) αλλά και της σχετικής Ευρωπαϊκής Σύμβασης, που έχει κυρωθεί με το Ν. 3827/2010.
 
 
 
4. Κοινωνικά Κριτήρια
 
Πρέπει να τονισθεί ιδιαιτέρως, ότι υπάρχει καθολική αντίθεση και αντίδραση των κατοίκων της περιοχής, ως προς την επιχειρούμενη εκτέλεση του υπόψη έργου, με απρόβλεπτες συνέπειες και ενδεχομένως αντιδράσεις τύπου «Κερατέας», «Λευκίμης» (βλ. «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ» φύλλο 11253 της 21-2-2014 σχετικά με Λευκίμη και Μεγαλόπολη ως, επί λέξει, αναφέρει: «Διαβούλευση για τα μάτια στη Μεγαλόπολη. Το έργο στη Μεγαλόπολη είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα της κριτικής στάσης των πολιτών καθώς η δημόσια διαβούλευση και οι μη αξιόπιστες εξηγήσεις δεν ήταν αρκετές για να πείσουν τους πολίτες να εγκαταλείψουν τις αμφιβολίες τους. Αυτό φυσικά μπορεί να αποδοθεί και στην αδιαφανή προσέγγιση των προηγούμενων δεκαετιών από τις κρατικές αρχές και τις πρακτικές που λήφθηκαν κεκλεισμένων των θυρών με μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων copy-paste αφήνοντας το κοινό απληροφόρητο…»)
 
Πρέπει να επισημανθεί ότι, ως φαίνεται, δεν έχει συνειδητοποιηθεί το συντελούμενο οικολογικό έγκλημα, που επιχειρείται να γίνει στη Μεσσηνία (Καλλιρρόη, θέση «ΟΝΙ»), με το ως άνω Έργο, δεδομένου, ότι πλέον αυτού και σε ευθεία απόσταση 25 χιλιομέτρων υπάρχουν πέντε (5) ρυπογόνες εστίες, τρεις (3) που ήδη λειτουργούν στη Μεγαλόπολη, Εργοστάσιο ΔΕΗ, η ΒΙΠΕ Μελιγαλά, τα τοξικά απόβλητα των ελαιουργείων στα ποτάμια μας και το άλλο παρόμοιο και μεγαλύτερο έργο, που πρόκειται να γίνει στην Παλαιόχουνη. Σημειώνεται, ότι αυτό το οικολογικό έγκλημα θα αρχίσει από τα Βόρεια του Νομού Μεσσηνίας, με τη μόλυνση του αέρα και των υπογείων υδάτων, και θα καταλήξει με μαθηματική ακρίβεια στα Νότια του Νομού.
 
 
 
Πρέπει, συνεπώς, για τους παραπάνω λόγους, και όσους άλλους αναφέρουμε αναλυτικά στα υποβληθέντα αρμοδίως Υπομνήματά μας και Εκθέσεις μας, το ΥΠΕΚΑ – Ειδική Υπηρεσία Περιβάλλοντος (Ε.Υ.ΠΕ.) να μην εγκρίνει την ΜΠΕ, και να μην χορηγήσει άδεια εκτελέσεως του παραπάνω έργου.
 
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
 
 
 
ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΜΕΘΑ εντονώτατα κατά παντός επιδιώκοντος να κατασκευασθεί το ρυπογόνο έργο – Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) και Χώρος Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ – χωματερή) στην Καλλιρρόη, Δήμου Οιχαλίας, Νομού Μεσσηνίας, θέση «ΟΝΙ», διότι με αυτό, ως άνω, τίθεται σε κίνδυνο η υγεία, ακόμη και η ζωή των κατοίκων της περιοχής. Μολύνεται το νερό, ο αέρας, το έδαφος, τα φυτά, οι καλλιέργειες και τα ζώα. Προκαλούνται δυσάρεστες οσμές, ρύποι, αποπνικτική ατμόσφαιρα, όχληση, θόρυβος και κυκλοφοριακή συμφόρηση. Επηρεάζεται δυσμενώς και καταστρέφεται το τοπίο, περιοχές ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους και ομορφιάς, η ‘‘πάγκαρπη’’ και ‘‘καλλίμορφη’’ γη της Μεσσηνίας. Βλάπτονται ή Καταστρέφονται αρχαιολογικοί χώροι και μνημεία, και όλα αυτά με αποτέλεσμα τον αφανισμό και ερήμωση των χωριών μας και της περιοχής μας.
 
 
 
ΔΙΑΔΗΛΩΝΟΥΜΕ την απόλυτη και κάθετη εναντίωσή μας στην κατασκευή του παραπάνω έργου, και την πλήρη αντίθεσή μας στην αβάσιμη, καταχρηστική και σκόπιμη ΜΠΕ της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Α.Ε., και σε κάθε θετική υπέρ αυτής άποψη, γνωμοδότηση κλπ.
 
 
 
ΠροσκαλοΥμε και παρακαλοΥμε τον κ. Πρωθυπουργό, όπως με άμεση προσωπική του παρέμβαση εμποδίσει την εκτέλεση του ρυπογόνου και καταστροφικού αυτού έργου – οικολογικού εγκλήματος στον τόπο μας – που είναι  και δικός του τόπος και δικό του χωριό – μη ξεχνώντας, ότι εκεί ανδρώθηκε, τιμήθηκε και αναδείχθηκε. Έχει την γενναιότητα, δυνατότητα, ευθυκρισία και χρέος να πράξει τα δέοντα, ώστε να μην έχει την κατακραυγή και το ανάθεμα γενεών επί γενεών.
 
 
 
Σε κάθε περίπτωση, τον παρακαλούμε θερμώς, και με την παρούσα, όπως διαθέσει ελάχιστο από τον πολύτιμο χρόνο του για να μας δεχθεί, και ακούσει από κοντά και δια ζώσης την αγωνία και την απόγνωση των συμπατριωτών του, και όχι να μας αγνοήσει, όπως μέχρι τώρα, δυστυχώς, συνέβη στις επανειλημμένες και επίμονες εκκλήσεις μας. 
 
 
 
ΠΡΟΣΚΑΛΟΥΜΕ τους αρμοδίους Υπουργούς και τις σχετικές Υπηρεσίες, όπως διακόψουν κάθε περαιτέρω ενέργεια, και μη εγκρίνουν την ΜΠΕ.
 
Τους κ.κ. Βουλευτές, αφού τοποθετηθούν θετικά ή αρνητικά στο ως άνω έργο, Δημάρχους, Υπηρεσίες, Αρχές και κάθε ενδιαφερόμενο, όπως πράξουν τα καθ’ εαυτούς, προς αποτροπή εκτέλεσης του έργου τούτου.
 
Άλλως, επιφυλασσόμεθα παντός δικαιώματός μας, και δηλώνουμε, ότι με κάθε νόμιμο και θεμιτό μέσο, με κάθε θυσία και όλες τις δυνάμεις μας, θα αντισταθούμε, και θα ενεργήσουμε τα πάντα, για την ματαίωση του παραπάνω έργου-τερατουργήματος-οικολογικού εγκλήματος, προσφεύγοντες ακόμη, προς ικανοποίηση των δικαίων μας, στα Ελληνικά και στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια.
 
Τέλος, πρέπει να δηλώσουμε, ότι δεν είμαστε κατά της ορθής διαχείρισης των απορριμμάτων της Χώρας και κατασκευής εργοστασίων και ΧΥΤΑ, αρκεί αυτά να μη γίνονται δίπλα στα σπίτια μας, ανάμεσα στα χωριά μας, επάνω ή πλησίον σε πηγές, γεωτρήσεις, και σε υδροφόρο ορίζοντα, σε καλλιέργειες και σε αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία, με βέβαιο κίνδυνο βλάβης της υγείας και της ζωής των κατοίκων της περιοχής, οικολογικής και περιβαλλοντικής καταστροφής και ιδία του μνημειακού μας πλούτου και πολιτιστικής κληρονομιάς.
 
 
 
Αρμόδιος δικαστικός επιμελητής επιδότω νομίμως την παρούσα στους αναφερομένους, προς γνώση και για τις νόμιμες συνέπειες, αντιγράφων ολόκληρο στην αίτηση επιδόσεώς του.
 
Αθήνα, 14 Μαρτίου 2014
 
Οι, Εξωδίκως Διαμαρτυρόμενοι, Δηλούντες και Καλούντες,
 
Πρόεδροι των άνω Σωματείων 
 
 
 
Πέτρος Μπούρκουλας
 
 
 
Παναγιώτης Ζαφειράκης
 
 
 
Δημήτριος Καπόπουλος
 
 Παναγιώτης Φωτεινόπουλος
 
 Οι πληρεξούσιοι Δικηγόροι
 
Κωνσταντίνος Χρ. Ντονάς
Μαρία Ι. Καποτά 



Προηγούμενο άρθρο9ος Ημιμαραθώνιος δρόμος Μαινάλου στις 13 Απριλίου (vid)
Επόμενο άρθροΥποψηφίους Δημοτικούς Συμβούλους για το Δ.Τρίπολης ανακοίνωσε ο Δ.Νικολάου (vid)