Κρ. Αρσένης: Να επανέρθουν στον τόπο τους, στη γη της Αρκαδίας, τα γλυπτά της Λυκόσουρας (vid)

Τρίτη, 28 Ιουνίου 2022 11:47

Με τίτλο “Απομακρύνει τα γλυπτά της Λυκόσουρας από τον τόπο τους το ΥΠΠΟ – Να ξεκινήσει αγώνας για την επανένωση των γλυπτών στη γη της Αρκαδίας”, το ΜέΡΑ25 εξέδωσε δελτίο τύπου στο οποίο αναλυτικά αναφέρει: 

Την ώρα που η κυβέρνηση επενδύει στο αφήγημα της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο, “κωφεύει” μπροστά σε ένα πολιτιστικό έγκλημα: τη διχοτόμηση των γλυπτών της Λυκόσουρας. Την ανάγκη να επανενωθεί το διχοτομημένο αγαλματικό σύμπλεγμα της αρχαίας πόλης έφερε στη βουλή ο βουλευτής του ΜέΡΑ25 Κρίτων Αρσένης.



Βασικό επιχείρημα για τον επαναπατρισμό των γλυπτών του Παρθενώνα είναι η ανάγκη να “ενωθεί η πληροφορία” που αυτά φέρουν, ως μέρος ενός ευρύτερου συνόλου, αντί να βρίσκονται διχοτομημένα ανάμεσα σε δύο μουσεία -το Βρετανικό και το Μουσείο Ακροπόλεως. Κι όμως, μια τέτοια ακριβώς διχοτόμηση συμβαίνει εντός επικράτειας. Στη Λυκόσουρα έχει βρεθεί το μοναδικό λατρευτικό σύμπλεγμα -κολοσσιαίων διαστάσεων- του Δαμοφώντα, το οποίο παρίστανε τη Δέσποινα και τη Δήμητρα καθισμένες σε θρόνους, πλαισιωμένες από την Άρτεμη και τον Τιτάνα Άνυτο. Αλλά τα γλυπτά έχουν χωριστεί: Τα σώματα των λατρευτικών αγαλμάτων του Ιερού της Δέσποινας βρίσκονται στο μουσείο της Λυκόσουρας, ενώ οι κεφαλές και άλλα τμήματα βρίσκονται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στην Αθήνα.

Ο Κρίτων Αρσένης έφερε και κατέθεσε στη βουλή τη φωτογραφία του αγάλματος της θεάς Δήμητρας, που απεικονίζει στη μία πλευρά το κακέκτυπο της κεφαλής το οποίο έχει τοποθετηθεί στο μουσείο της Λυκόσουρας, και δίπλα του το πρωτότυπο, την αυθεντική, απαράμιλλης ομορφιάς κεφαλή που ζει χωρίς το σώμα της στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στην Αθήνα.

Η υπουργός Πολιτισμού είπε ότι γίνεται “ψηφιακή μελέτη” και “ψηφιακή αναπαράσταση του συμπλέγματος” με σκοπό τη συνένωση των γλυπτών της Λυκόσουρας. Μας προξενεί ιδιαίτερη εντύπωση να έχει αρχίσει μια τέτοια διαδικασία για ένα αγαλματικό σύμπλεγμα τέτοιας σημασίας και να μην έχει ανακοινωθεί. Το πιο προβληματικό όμως είναι η πρόθεση του υπουργείου -που έγινε ξεκάθαρη στη συζήτηση- να απομακρύνει τα γλυπτά της Λυκόσουρας από τον τόπο τους. Όταν γίνει η έρευνα, είπε η υπουργός, “τότε θα δει πώς και πού θα εκτεθούν τα συγκεκριμένα γλυπτά”. Μετά όμως από επίμονες ερωτήσεις του βουλευτή για τις εναλλακτικές που σκέφτεται -και άρα αν σκέφτεται να τα απομακρύνει-, είπε η κ. Μενδώνη ότι το ΥΠΠΟ συζητά με τον Δήμο Μεγαλόπολης την ίδρυση του νέου Μουσείου της Μεγαλόπολης.

Αναρωτιέται κανείς αν η απάντηση είναι προϊόν της κοινοβουλευτικής πίεσης ή πραγματικός σχεδιασμός του υπουργείου. Αναρωτιέται κανείς επίσης αν το κόστος του έργου της επέκτασης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου της Αθήνας -300 εκατομμύρια ευρώ- οδηγεί τώρα στην ανάγκη να “γεμίσει” το μουσείο από εκθέματα από μουσεία άλλων πόλεων και περιοχών.

Η κ. Μενδώνη προσπάθησε να πείσει ότι κάνει τα πάντα για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Η αλήθεια είναι ότι έφερε νόμο στη βουλή για τον “δανεισμό αρχαιοτήτων” στο εξωτερικό. Η αλήθεια είναι ότι υλοποιεί την πολιτική Μητσοτάκη. “Ξεκίνησε όλη αυτή η συζήτηση το 2019 ή όχι, όταν είπε ο κ. Μητσοτάκης να δανειστούμε τα γλυπτά του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο, αναγνωρίζοντας την κυριότητα των κλοπιμαίων στον κλέφτη; Τώρα εσείς κάνετε μια επικοινωνιακή καμπάνια ότι λύνεται το θέμα των γλυπτών του Παρθενώνα”, είπε ο Κρίτων Αρσένης, επισημαίνοντας ότι ακόμα δεν έχει καν οριστεί ημερομηνία για τη συνάντηση των υπουργών Πολιτισμού Βρετανίας και Ελλάδας για το θέμα. “Εμείς ζητάμε επανένωση και του γλυπτού αυτού, της Λυκόσουρας, και των γλυπτών του Παρθενώνα”, είπε ο βουλευτής του ΜέΡΑ25. “Θέλουμε δηλαδή να σταματήσετε τη συζήτηση για δανεισμό των αρχαίων γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο. Και να είστε ξεκάθαροι ότι θα συνενωθούν τα γλυπτά της Λυκόσουρας στη Λυκόσουρα, δηλαδή θα επιστραφούν στον τόπο όπου βρέθηκαν.”

Μόνο το Βρετανικό Μουσείο σύμφωνα με την υπουργό διαπράττει έγκλημα κρατώντας τα γλυπτά μοιρασμένα σε δύο μουσεία. Το υπουργείο της γιατί αφήνει να συμβαίνει το ίδιο με τα γλυπτά της Λυκόσουρας;

Η επανένωση των γλυπτών της Λυκόσουρας πρέπει να γίνει για δύο λόγους. Επειδή μπορεί να αξιοποιηθεί ως επιχείρημα στον αγώνα διεκδίκησης των γλυπτών του Παρθενώνα, “δείχνοντας” έμπρακτα ότι η Ελλάδα πιστεύει στη σημασία της ένωσης της πολιτιστικής περιουσίας και της ένταξής της στη γη όπου δημιουργήθηκε. Αλλά κυρίως, επειδή αυτό είναι το ηθικό χρέος στην πολιτιστική μας κληρονομιά. Το ΜέΡΑ25 ζητά να φροντίσει το κράτος το μουσείο της Λυκόσουρας, να δημιουργηθούν οι κατάλληλες προϋποθέσεις, και τα γλυπτά να συναντήσουν “το άλλο τους μισό”. Η υπόθεση των γλυπτών της Λυκόσουρας δεν ήταν ευρέως γνωστή μέχρι σήμερα -αλλά γίνεται τώρα. Θα κάνουμε καθετί για να δυναμώσουμε τον αγώνα για την επανένωση των γλυπτών της Λυκόσουρας στον τόπο τους.