MIND Διατροφή για την πρόληψη άνοιας και αλτσχάιμερ

Πέμπτη, 3 Δεκεμβρίου 2020 18:49

Η δίαιτα MIND αποτελεί ένα πλάνο διατροφής για να προλαμβάνει την άνοια και τη βαθμιαία έκπτωση της εγκεφαλικής λειτουργίας. Συνδυάζει Μεσογειακή Διατροφή και στοιχεία από τη DASH δίαιτα (τη δίαιτα που συμβάλλει στη μείωση της αρτηριακής πίεσης).

ΠΡΟΛΗΨΗ ΑΝΟΙΑΣ, ΑΛΤΣΧΑΪΜΕΡ, ΑΝΑΓΚΗ ΤΩΝ ΚΑΙΡΩΝ..



Η Μεσογειακή Διατροφή και η δίαιτα DASH αποτελούν γνωστές φόρμουλες διατροφής εδώ και δεκαετίες, με πολλαπλά οφέλη (μείωση αρτηριακής πίεσης, μείωση καρδιαγγειακού κινδύνου, διαβήτη κα). Η βελτίωση της εγκεφαλικής λειτουργίας και η πρόληψη της άνοιας, που αποτελεί ολοένα και μεγαλύτερη πρόκληση, είναι ένα πεδίο που απασχολεί την επιστημονική κοινότητα.

Η δίαιτα MIND αποτελεί γέννημα μιας ομάδας επιστημόνων στο Rush University Medical Center (2015) (υπό την επιδημιoλόγο Clare Morris). Η δίαιτα MIND είναι ένας συνδυασμός Μεσογειακής Διατροφής και της DASH diet.

Η ΔΙΑΙΤΑ MIND

Δεν υπάρχουν σαφείς οδηγίες για το πόσο καιρό πρέπει να ακολουθεί κανείς τη MIND δίαιτα. Απλά προτείνεται η λήψη σε τακτική καθημερινή βάση 10 τροφών, αλλά και η ταυτόχρονη αποφυγή 5 τροφών.

Πιο συγκεκριμένα:

Συστήνονται:

  • Πράσινα φυλλώδη λαχανικά: περισσότερες από 6 μερίδες/ εβδομάδα
  • Άλλα λαχανικά: 1 μερίδα τουλάχιστον / ημέρα
  • Καρποί (ξηροί): 5 μερίδες/ εβδομάδα (1 μερίδα είναι 1 μικρή χούφτα ή 25-30γρ)
  • Μούρα (berries): 2 ή παραπάνω μερίδες/ εβδομάδα
  • Όσπρια (φασόλια, φακές, σόγια): παρουσία σε τουλάχιστον 4 γεύματα / εβδομάδα
  • Ολικής άλεσης δημητριακά: 3 ή παραπάνω μερίδες/ εβδομάδα (βρώμη, κινόα, καστανό ρύζι, ψωμί, ζυμαρικά)
  • Ψάρι: 1 φορά/ εβδομάδα, κατά προτίμηση λιπαρό ψάρι (σαρδέλες, σολομός, γάβρος, σκουμπρί κα)
  • Πουλερικά (κοτόπουλο, γαλοπούλα): 2 φορές/ εβδομάδα
  • Ελαιόλαδο: αποκλειστική χρήση
  • Κρασί: λιγότερο από 1 ποτήρι / ημέρα (κατά προτίμηση κόκκινο κρασί)

 

Αποφεύγονται:

  • Κόκκινο κρέας: λιγότερο από 3 μερίδες / εβδομάδα (έως 200γρ την εβδομάδα περίπου)
  • Βούτυρο-Μαργαρίνη: λιγότερο από 1 κσ / ημέρα
  • Τυρί: λιγότερο από 1 μικρομερίδα (30-40γρ)/ εβδομάδα
  • Γλυκά-Σακχαρώδη: λιγότερο από 5 μικρομερίδες/ εβδομάδα
  • Τηγανητά ή φαστ φουντ: λιγότερο από 1 μερίδα/ εβδομάδα

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: ειδικά όσον αφορά τις τροφές που συστήνεται να αποφεύγονται (τυρί, βούτυρο, κόκκινο κρέας) υπάρχει ένα debate στην επιστημονική κοινότητα σχετικά με τους κινδύνους για καρδιαγγειακές παθήσεις. Αυτή η αποφυγή είναι εξαιρετικά αμφισβητούμενη αν αναφερόμαστε στις καρδιακές παθήσεις

ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΜΠΕΡΤΖΕΛΕΤΟΣ

Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc, MΕd

Μέλος Ομάδας Ειδικών Αθλητικής Διατροφής

Μέλος Ομάδας Ειδικών Δημόσιας Υγείας

Γρηγορίου Ε’ 29, Τρίπολη

τηλ: 2710 232364

e-mail: bertzeletos@gmail.com

site: www.dbertzeletos.gr

blog:nutripolitics.blogspot.gr