Μουσικό Σχολείο Τρίπολης | Απολογισμός της συνάντησης Erasmus στην Πορτογαλία

Τρίτη, 28 Μάιος 2019 13:30

Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ με τίτλο “West-Est: Sharing Musical Identities Learning Europe – WE SMILE” (Δύση-Ανατολή: Μαθαίνοντας την Ευρώπη μέσα από τις μουσικές μας ταυτότητες) το Μουσικό Σχολείο Τρίπολης συμμετείχε από την Κυριακή, 31 Μαρτίου, μέχρι και το Σάββατο, 6 Απριλίου 2019, στην έκτη κατά σειρά διεθνική συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στην Πορτογαλία, όπου έλαβαν μέρος μαθητές και εκπαιδευτικοί ευρωπαϊκών σχολείων από τις χώρες Ιταλία, Ελλάδα, Πολωνία, Τουρκία και Ρουμανία.

Η ελληνική αποστολή απαρτιζόταν από τέσσερις μαθητές και δύο συνοδούς καθηγητές. Το συνεργαζόμενο σχολικό συγκρότημα ήταν το Agrupamento de Εscolas Artur Gonçalves (ομάδα οκτώ σχολείων που βρίσκονται σε διάφορες περιοχές) του δήμου Torres Novas της Κεντρικής Πορτογαλίας. Έγινε υποδοχή των αποστολών σε δύο από τα παραπάνω σχολεία, τελετή έναρξης εργασιών παρουσία της Δημοτικής Αρχής και του Γενικού Διευθυντή της ομάδας σχολείων καθώς και ξενάγηση στους χώρους των σχολικών κτιρίων. Εκεί, μαθητές και καθηγητές παρακολούθησαν μαθήματα σε καθημερινή βάση σύμφωνα με το ημερήσιο ωρολόγιο πρόγραμμα και αντάλλαξαν απόψεις με πορτογάλους μαθητές και διδάσκοντες σχετικά με τις ομοιότητες και τις διαφορές των εκπαιδευτικών συστημάτων των αντίστοιχων χωρών.

Καθώς το θέμα του προγράμματος άπτεται πλήρως των ενδιαφερόντων των μαθητών και των καθηγητών του Μουσικού Σχολείου, η μουσική κυριάρχησε σε θεωρητικό, αλλά και σε πρακτικό πλαίσιο, σε παρουσιάσεις, εργαστήρια, δραστηριότητες και εκπαιδευτικές επισκέψεις. Ενδεικτικά αναφέρονται:

• Παρουσίαση του εκπαιδευτικού μουσικού συστήματος κάθε χώρας και σύνδεση του μαθήματος της Μουσικής με άλλα διδασκόμενα μαθήματα – διαθεματικότητα.

• Παρουσίαση πορισμάτων έρευνας των αποστολών με θέμα «Μουσική και Ειδική Αγωγή: οι ειδικές ικανότητες δεν αποτελούν εμπόδιο για τις μουσικές επιδόσεις».

• Συμμετοχική οργάνωση πολυεθνικής έκθεσης παραδοσιακών μουσικών οργάνων στη βιβλιοθήκη του σχολείου.

• Εργαστήριο με θέμα την παραδοσιακή μουσική και τους εθνικούς χορούς.

• Εργαστήριο με συμμετοχή όλων σε μπάντα κρουστών οργάνων.

• Εργαστήριο με κιθάρα και τραγούδι για μαθητές με ειδικές ικανότητες.

• Συναυλία των σπουδαστών της Μουσικής Σχολής “Choral Phydellius” (πιάνο, ακορντεόν, εκκλησιαστικό όργανο, κιθάρα, βιολί, κλαρινέτο).

• Συναυλία του τραγουδιστή Miguel Gizzas προγραμματισμένη ειδικά για τους μαθητές του Erasmus οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν με τον πορτογάλο καλλιτέχνη για την εξέλιξη και τη σταδιοδρομία του. Η συναυλία πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα εκδηλώσεων της Δημοτικής Βιβλιοθήκης, όπου οι μαθητές στο τέλος της εκδήλωσης ασχολήθηκαν με την αναζήτηση μουσικής βιβλιογραφίας.

• Γνωριμία με τα παραδοσιακά μελωδικά τραγούδια «fados» που τοπικοί καλλιτέχνες ερμήνευσαν με γνήσιο χαρακτηριστικό τρόπο και οι οποίοι παράλληλα ανέλυσαν τις ιστορικο-κοινωνικές συνθήκες που οδήγησαν στη δημιουργία τους.

Μια άλλη ενδιαφέρουσα πτυχή του ταξιδιού ήταν η περιήγηση στην ευρύτερη περιοχή της πόλης υποδοχής, αλλά και της πρωτεύουσας, όπου οι αποστολές επισκέφθηκαν ανάμεσα σε αμέτρητα αξιοθέατα, μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ. Στη Λισαβόνα έγινε ξενάγηση στη Μονή των Ιερονυμιτών (στο εσωτερικό της οποίας βρίσκεται ο τάφος του θαλασσοπόρου Βάσκο Ντα Γκάμα και του ποιητή-λογοτέχνη Φερνάντο Πεσσόα), στον Πύργο Belém (εφαλτήριο των πορτογάλων θαλασσοπόρων), και επίσκεψη στο Μνημείο των Ανακαλύψεων, στην Αψίδα της οδού Augusta του ιστορικού κέντρου και στη μνημειακή Πλατεία Εμπορίου που «βρέχεται» από τον ποταμό Τάγο.

Μαθητές και καθηγητές εντυπωσιάστηκαν επίσης από τη μεσαιωνική πόλη Obidus, τη Sintra (όπου επισκέφθηκαν τη μαγευτική Quinta da Galeira), τον προσκυνηματικό χώρο της Fátima (όπου εκτός του καθεδρικού ναού, που δεσπόζει στον άπλετο χώρο, βρίσκεται σε αντιδιαστολή ο σύγχρονης αρχιτεκτονικής αριστουργηματικός ναός έκτασης 33.000τ.μ. – έργο του έλληνα Αλέξανδρου Τομπάζη). Πρωτόγνωρες εικόνες χάρισε στους μαθητές και η επίσκεψη στη Nazaré, στις όχθες του Ατλαντικού. Ατενίζοντας τον απέραντο ωκεανό, σκαρφάλωσαν στον ψηλότερο βράχο για να φωτογραφηθούν μπροστά στο φάρο και να νιώσουν για λίγο τη λαχτάρα και την προσμονή του θαλασσοπόρου εξερευνητή.

Η γνωριμία με την εκπαιδευτική, κοινωνική και πολιτιστική πραγματικότητα της Πορτογαλίας αποτέλεσε ειδικά για την ελληνική αποστολή σημαντικό σταθμό στην πορεία του προγράμματος Erasmus+ και πρόκληση για συσχετίσεις και συγκρίσεις μεταξύ δύο χωρών με κάποιες ομοιότητες ως προς την ευρωπαϊκή τους διάσταση.

Για την Παιδαγωγική Ομάδα Erasmus+

Οι συνοδοί καθηγητές
Σωτήριος Κωστούρος
Καλλιρρόη Αργυροπούλου