Περί Εκκλησιαστικής περιουσίας…

Περί κκλησιαστικής περιουσίας

Το Σεβ. Μητροπολίτου



Μαντινείας  και  Κυνουρίας

κ.κ.  ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ

Ἐπειδή θέμα τῆς ἐπικαιρότητας ἀλλά καί τῆς μόδας στίς μέρες μας εἶναι «ἡ Ἐκκλησιαστική περιουσία» καί γίνονται συζητήσεις συνεχῶς ἀπό ἁρμόδιους και ἀναρμόδιους, ἀπό ἐνημερωμένους καί ἀνημέρωτους, ἀπό καλοπροαίρετους καί κακοπροαίρετους καί ὁ καθένας ἔχει λόγο καί ἄποψι κατά τό δοκοῦν καί εἰκῆ και ὡς ἔτυχε, γι’ αὐτό θά προσπαθήσωμε στή συνέχεια νά καταχωρίσωμε τά πράγματα ὅπως ἀληθῶς ἔχουνε ὥστε ὁ κάθε ἀναγνώστης νά γνωρίσει τά πράγματα και νά σχηματίσει τήν πραγματικήν εἰκόνα τοῦ θέματος ὥστε νά βγάλει τά συμπεράσματά του «χωρίς φόβο καί πάθος».

Τό θέμα τοῦτο ἔχει τή μακρά καί ἔμπονη ἱστορία τοῦ, ξεκινάει ἀπό τό γλωσσόκομον τοῦ Εὐαγγελίου πού κρατοῦσε ὁ Ἰούδας και ἐκάλυπτε τίς ἀνάγκες διαβιώσεως τοῦ Χριστοῦ καί τῶν μαθητῶν του, ἀλλά καί τούς διευκόλυνε νά ἐξασκοῦν τό φιλανθρωπικό τους ἔργο στούς ἀναξιοπαθοῦντες ἀνθρώπους τῆς ἐποχῆς τους.

Τό παράδειγμα τοῦ Κυρίου και τῶν μαθητῶν Του ἀκολούθησε στή συνέχεια ἡ πρώτη Ἐκκλησία πού ἀπό τίς προσφορές τῶν Πιστῶν δημιούργησε ἕνα ταμεῖο ἀπό τό ὁποῖο ἀσκοῦσε τήν φιλανθρωπία καί τήν ἀγαθοεργία Της. Μέ τήν πάροδο τοῦ χρόνου ἡ Ἐκκλησία ἐπεκτείνετο καί οἱ Πιστοί ἐπολλαπλασιάζοντο ἀλλά ταυτόχρονα ἐμεγάλωναν καί οἱ ἀνάγκες τῶν Πιστῶν, τίς ὁποῖες ἡ Ἐκκλησία ἐκαλεῖτο νά καλύψει. Βέβαια ἡ Ἐκκλησία ὡς θεῖος ὀργανισμός δέν ἔχει ἀνάγκη ἀπό τά ὑλικά μέσα ἀλλά στοχεύει μόνο στά πνευματικά καί κυρίως στον ἁγιασμό τῶν ἀνθρώπων, ἀφοῦ αὐτό εἶναι τό θέλημα τοῦ Θεοῦ «τοῦτο γάρ ἐστί θέλημα Θεοῦ ὁ ἁγιασμός ἡμῶν», ὅμως εἶναι και ἀνθρώπινος ὀργανισμός καί σαν τέτοιος χρειάζεται καί τά ὑλικά μέσα γιά νά πραγματοποιεῖ τους σκοπούς Της μέσα στήν κοινωνίαν τῶν ἀνθρώπων.

Γι’ αὐτό βλέπομε ἀπό τήν πρώτη στιγμή παράλληλα μέ την πνευματικήν οἰκοδομήν νά ἀναπτύσσεται καί ἕνας οἰκονομικός ὀργανισμός τῆς Ἐκκλησίας καί γίνεται φανερόν ὅτι ὅσο ὀργανώνεται καί ἀναπτύσεται ἡ Ἐκκλησία,τόσον ἀναγκαῖος ἐμφανίζεται ὁ οἰκονομικός ὀργανισμός αὐτῆς γιά νά καλύψει τίς ἀνάγκες τῶν ἐργατῶν Της καί τῶν Πιστῶν. Οἱ Πιστοί ἀπό τήν ἀρχή εἶχαν συνείδησι αὐτῆς τῆς ἀνάγκης και γι’ αὐτό προσέφεραν χρήματα, κτήματα καί οἰκοδομήματα και ἄλλα ὑλικά πράγματα τά ὁποῖα οἱ ὑπεύθυνοι τῆς Ἐκκλησίας, πάντοτε ὑπό τήν καθοδήγησιν τοῦ Ἐπισκόπου, τά συνεκέντρωναν, τά ἀξιοποιοῦσαν καί τά χρησιμοποιοῦσαν στίς ἀνάγκες Της στο Λαό καί ἔτσι ἡ Ἐκκλησία ἀπέκτησε ἕναν οἰκονομικό Ὀργανισμό με πόρους ἀπό τακτικές εἴτε ἔκτακτες εἰσφορές τῶν Πιστῶν Της, πού φέρει μέχρι σήμερα τό ὄνομα Ἐκκλησιαστική περιουσία.

Στούς τρεῖς πρώτους αἰῶνες πού ἡ Ἐκκλησία εὑρίσκεται ἐν διωγμῷ ἰδιοκτῆτες καί διαχειριστές τῆς περιουσίας αὐτῆς εἶναι οἱ κατά τόπους Χριστιανικές Κοινότητες, ἀλλά ἀπό τοῦ Μεγάλου Κωνσταντίνου καί ἔπειτα πού ἡ Ἐκκλησία εἶναι ἐλευθέρα ὀργανώνεται σε ἐνορίες, σέ ἐπισκοπές καί Μητροπόλεις καί καθορίζονται τά πέντε τότε Πατριαρχεῖα καί ταυτόχρονα ἐμφανίζεται καί ὁ ὀργανωμένος Μοναχισμός μέ τίς Λαῦρες και τά ἄλλα Μοναστήρια ἡ Ἐκκλησιαστική περιουσία διαχωρίζεται σέ ἐνοριακή Ἐκκλησιαστική Περιουσία τῆς ὁποίας ἰδιοκτήτης και διαχειριστής εἶναι ἡ Ἐνορία και σέ Μοναστηριακή Ἐκκλησιαστική Περιουσία τῆς ὁποίας ἰδιοκτήτης καί διαχειριστής εἶναι ἡ Ἱερά Μονή ὑπό τήν ἐποπτείαν τοῦ Ἐπισκόπου πάντοτε. Ἡ κατάστασι αὐτή διετηρήθη καθ’ ὅλην την διάρκειαν τῆς Βυζαντινῆς Αὐτοκρατορίας ἀκόμη δέ καί κατά την περίοδον τῆς Τουρκοκρατίας, μάλιστα δέ κατά τήν Βυζαντινήν περίοδον ἡ Μοναστηριακή κυρίως περιουσία αὐξήθηκε σημαντικά ἀπό ἀφιερώσεις τῶν Πιστῶν και κυρίως τῶν αὐτοκρατόρων στα Μοναστήρια, διά ἀγορῶν ὑπό τῶν Πατέρων τῶν Μοναστηριῶν, σώζονται τά αὐτοκρατορικά χρυσόβουλα τῶν δωρεῶν αὐτῶν καί τά ἀφιερωτικά ἔγγραφα τῶν Πιστῶν κυρίως κατά τήν Τουρκοκρατίαν στά Μοναστήρια.

Ἡ Ἐκκλησία τήν περιουσία Της δέν τήν κρατοῦσε γιά τόν ἑαυτό της ἀλλά τήν χρησιμοποιοῦσε γιά τό Λαό της. Τάιζε πεινασμένους, πότιζε διψασμένους, ἔντυνε γυμνούς, περιέθαλπε ἀρρώστους, φρόντιζε πτωχούς, προστάτευε ὀρφανούς, στήριζε γερόντους, μόρφωνε ἀπόρους, ἀποφυλάκιζε φυλακισμένους, ξεχρέωνε χρεωμένους, ἐλευθέρωνε αἰχμαλώτους, δημιουργοῦσε σχολεῖα, νοσοκομεῖα καί πλῆθος εὐαγῶν ἱδρυμάτων. Στάθηκε κοντά στο σκλαβωμένο Γένος πού τό ἀγκάλιασε καί τό περιέσωσε ἀπό τον κίνδυνο τοῦ ἀφανισμοῦ. Ἔγινε ἡ  κιβωτός τῆς σωτηρίας τοῦ Ἑλληνικοῦ Γένους.

Στόν ἀγώνα δέ τοῦ Γένους για τήν ἐλευθερία του ἡ Ἐκκλησία ἀνέλαβε τήν πρωτοπορεία τοῦ ἀγώνα γιά τήν ἀνεξαρτησία τῆς Ἑλλάδος καί σέ κάθε βῆμα τοῦ ἀγώνα μπροστάρης εἶναι εἴτε ἕνας καλόγερος ὅπως ὁ Σαμουήλ στο Σούλι, εἴτε Διάκος ὅπως τό Ἀθανάσιος Διάκος στήν Ἀλαμάνα, εἴτε ἕνα Ἀρχιμανδρίτης σάν τον Παπαφλέσσα στό Μανιάκι, εἴτε ἕνας Δεσπότης σάν τόν Παλαιῶν Πατρῶν Γερμανό στήν Ἁγία Λαύρα, εἴτε ὁ ἴδιος ὁ Οἰκουμενικός Γρηγόριος ὁ Ε’ κρεμασμένος στην ἐξώθυρα τοῦ Πατριαρχείου στην Κωνσταντινούπολι. Καί τά Μοναστήρια δέν ὑστέρησαν ἀλλά ἔτρεξαν οἱ Καλόγεροι κοντά στούς ἀγωνιστές καί μέ τό Σταυρό και τό Καριοφύλλι ἔδωσαν τόν ἑαυτό τους γιά τήν Πίστι καί τό Γένος.

Ἔγιναν τά Μοναστήρια οἱ τροφοδότες τῶν ἀγωνιστῶν, τά νοσοκομεῖα τῶν λαβωμένων κλεφτῶν, ἔδωσαν βοήθεια στόν ἀγώνα, τά κοπάδια τους γιά τή διατροφή τῶν ἀγωνιστῶν καί χρήματα γιά τίς ἀνάγκες τοῦ ἀγώνα, ἀκόμη καί τά ἱερά σκεύη προσέφεραν γιά νά καλυφθοῦν τά ἔξοδα τοῦ ἀγώνα. Παραθέτουμε μία ἀπόδειξι τῆς Πελοποννησιακῆς Γερουσίας πού βεβαιώνει τήν προσφορά τοῦ Μοναστηριοῦ τῆς Παναγίας τῆς Ἕλωνας Κυνουρίας πού ἀποδεικνύει τό χρέος τῆς Ἑλλάδος πρός αὐτήν καί τέτοιες ἀποδείξεις δέν εἶναι οὔτε μία οὔτε δύο ἀλλά πλῆθος καί σέ ὅλα τά Μοναστήρια πού παραμένουν ἀνεξόφλητες καί βροντοφωνάζουν τήν ὀφειλήν τήν Πολιτείας στην Ἐκκλησία.

Μετά τήν Ἐπανάστασιν τοῦ 1821 καί τήν δημιουργία τοῦ Νεοελληνικοῦ Κράτους, τοῦτο ἀντί νά ἀναγνωρίσει τήν προσφορά τῆς Ἐκκλησίας στόν ἀγώνα τοῦ Ἔθνους γιά τήν Ἐλευθερία τοῦ Ἔθνους ἐστράφη μέ ἀχαριστία ἐναντίον Της μέ πρώτη κίνησι τήν ἀποκοπή τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Βασιλείου τῆς Ἑλλάδος ἀπό την φυσική Της ἀγκαλιά, τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο, καί τή δημιουργία ἑνός μορφώματος Ἐκκλησίας μέ ἀρχηγό τόν Βασιλέα καί διορισμένην ἀπό τό Κράτος ἑξαμελῆ Ἱερά Σύνοδο καί δεύτερο βῆμα τή διάλυσι 416 ὀρθοδόξων Μοναστηριῶν καί τήν ἁρπαγήν τῆς κινητῆς καί ἀκίνητης περιουσίας τους μέ τήν πρόφασιν ὅτι θά διμιουργήσει Ἐκκλησιαστικόν Ταμεῖον γιά νά πληρώνεται ὁ Ἱερός Κλῆρος.

Πράγματι τό ἔτος 1834 ἱδρύθη τό Ἐκκλησιαστικόν Ταμεῖον πού ἐνῶ εἰσέπραξε πολλά χρήματα ἀλλά δέν ἔκαμε καμμίαν χρηματικήν παροχήν πρός τήν Ἐκκλησία μετ’ ὀλίγον διαλύθη καί τά χρήματα, τά ὁποῖα, ὅπως φαίνεται ἀπό τά πράγματα ἦσαν σημαντικά, δέν ἀπεδόθησαν στην Ἐκκλησία ἀλλά περιῆλθαν στό Ἑλληνικό Κράτος αί κατεσπαταλήθησαν ἀπό τούς ἐπιτηδείους τῆς Πολιτείας τούς ὁποίους ὁ ἡρωικός Μακρυγιάννης τούς χαρακτηρίζει «τά μωλαίματα τῆς Εὐρώπης».

Ἑβδομήντα χρόνια ἀργότερα το 1909 τό Κράτος πάλι ἀπαλλοτρίωσε ἀναγκαστικά μεγάλο μέρος ἀπό τήν Ἐκκλησιαστική Περιουσία και ἐδημιούργησεν τό λεγόμενον Γενικόν Ἐκκλησιαστικόν Ταμεῖον μέ σκοπό νά καλύψει τήν μισθοδοσίαν τοῦ Ἱεροῦ Κλήρου, ἀλλά καί τοῦτο δέν εὐδοκίμησε διότι λόγῳ τῶν πολιτικῶν παρεμβάσεων μέσα στήν δεκαετία τοῦ 1920 ὁδηγήθηκε σέ πλήρη χρεωκοπίαν καί τέλος κατηργήθη.

Ἐπίσης στή δεκαετία τοῦ 1920 λόγῳ τῆς μεγάλης Μικρασιατικῆς Καταστροφῆς τό Ἑλληνικό Κράτος προέβη σέ ἀναγκαστική ἀπαλλοτρίωση «γιά τήν ἀποκατάστασι προσφύγων καί γιά λόγους προφανοῦς ἀνάγκης καί δημόσιας ἀσφαλείας» ἀπό τήν ἐκκλησιαστικήν περιουσίαν ἐκτάσεων ἀξίας τότε ἑνός δισεκατομμυρίου προπολεμικῶν δραχμῶν καί σαν ἀντάλλαγμα τό κράτος κατέβαλλε μόνον τό 4% δηλαδή 40.000.000 δραχμῶν. Στήν τότε ἀσυνέπεια και τήν κοντόφθαλμη πολιτική τοῦ Κράτους ἔμεναν ἀσαφῆ καί ἀπλήρωτα τά χρέη του πρός τίς Μονές πού ἔδωσαν τήν περιουσίαν τους καί ἀνέμεναν τήν ἐξόφλησί τους μέ ἀποτέλεσμα νά δημιουργηθῆ στίς ἡμέρες μας τό πρόβλημα τῆς Μονῆς τοῦ Βατοπεδίου.

Τό 1930 συνεστήθη νέος οἰκονομικός ὀργανισμός διά την Ἐκκλησιαστική περιουσία μέ το ὄνομα ΟΔΕΠ, δηλαδή Ὀργανισμός Διοικήσεως Ἐκκλησιαστικῆς Περιουσίας, καί τότε ἡ περιουσία τῶν Ἱερῶν Μονῶν, ὅση ἀπέμεινε ἀπό τό παρελθόν, διακρίθηκε σέ δύο κατηγορίες: 1) τήν διατηρητέαν Μοναστηριακήν περιουσίαν πού παρέμεινε στήν δικαιοδοσίαν τῶν  Ἱερῶν Μονῶν καί 2) στήν ἐκποιητέαν Μοναστηριακήν περιουσίαν πού περιῆλθε στήν δικαιοδοσία καί στήν διαχείρισι τοῦ ΟΔΕΠ. Ὁ ὀργανισμός τοῦ ΟΔΕΠ ἐπέζησε μέχρι τό ἔτος 1976 καί τό μόνο πού ἐπέτυχε ἦτο νά διασπαθήσει καί νά ἀπωλέσει τήν ἐκκλησιαστικήν περιουσίαν πού εἶχε ἀναλάβει νά διασφαλίσει καί νά ἀξιοποιήσει μέ ἀποτέλεσμα, ὅπως εἶμαι σέ θέσι νά καταθέσω διότι ζοῦσα ἀπό κοντά τά πράγματα ὡς Γραμματεύς στήν Ἱερά Σύνοδο, νά ἔχει φθάσει σέ τέτοια χρεωκοπία ὄχι μόνον νά μή δύναται νά πληρώσει τούς ὑπαλλήλους του, ἀλλά τό τραγικώτερο νά μήν ἔχει την δυνατότητα νά πληρώσει τούς δεκαπέντε καφέδες τῶν Συνοδικῶν Ἀρχιερέων κατά τίς συνεδριάσεις τῆς Ἱερᾶς Συνόδου.

Τότε ὁ μακαριστός Ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν Σεραφείμ ἀναγκάστηκε νά ζητήσει τήν κατάργησι τοῦ ΟΔΕΠ καί τήν ἀντικατάστασί του μέ τήν Ε.Κ.Υ.Ο. πού σημαίνει Ἐκκλησιαστική Ὑπηρεσία Οἰκονομικῶν ἡ ὁποία ἀπό τότε ἀνέλαβε τήν διασφάλισι καί τήν διαχείρισι τῶν οἰκονομικῶν πραγμάτων τῆς Ἐκκλησίας. Ἀλλ’ ὅπως δείχνουν τά πράγματα καί βεβαιοῦν τά σημεῖα τῶν καιρῶν καί ἡ τύχη τῆς ΕΚ.Υ.Ο. δέν εἶναι καλύτερη ἀπό τήν τύχη τῶν προηγούμενων οἰκονομικῶν τῆς Ἐκκλησίας.

Ἡ χαριστική βολή βέβαια τῆς Πολιτείας πρός τήν Ἐκκλησία ἀναφορικά μέ τήν περιουσίαν της ἔγινε τό ἔτος 1952 ὅτε τό Κράτος «πρός ἀποκατάστασι ἀκτημόνων γεωργῶν καί κτηνοτρόφων» ἀνάγκασε μέ τόν Νόμο τήν Ἐκκλησίαν νά παραχωρήσει πρός την Πολιτείαν τό 80% τῆς καλλιεργήσιμης ἀγρότικης περιουσίας της πολύ μεγάλης ἀξίας καί ἔλαβε εἰς ἀντάλλαγμα μερικά ἀστικά ἀκίνητα εὐτελοῦς καί ἀμφιβόλου ἀξίας. Μάλιστα τότε τό Κράτος ὑπέγραψε καί σύμβασι στήν ὁποία τονίζεται ὅτι ἡ ἀπαλλοτρίωσι αὐτή τῆς ἐκκλησιαστικῆς περιουσίας θα εἶναι ἡ τελευταία καί δέν πρόκειται νά γίνει ἄλλη στό μέλλον και ἀκόμη ὅτι τό Κράτος δεσμεύεται νά παρέχει στήν Ἐκκλησία κάθε ἀναγκαία ὑποστήριξι (ὑλική και τεχνική) διά τήν ἀξιοποίησιν τῆς ἐναπομείνασας Ἐκκλησιαστικῆς περιουσίας διά νά δυνηθῆ αὕτη νά συνεχίσει τό φιλανθρωπικό καί κοινωνικό Της ἔργο. Μέ τη Σύμβασι τοῦ 1952 καθιερώθηκε καί ἡ μισθοδοσία τοῦ Ἱεροῦ Κλήρου, ἀφοῦ ἡ Πολιτεία δέν ἦταν σέ θέσι νά πληρώσει τό ἀντίτιμον τῆς ἀπαλλοτριωθείσης ἐκκλησιαστικῆς περιουσίας.

Ὅμως ἡ Ἐκκλησία παρά τις ἀδικίες πού ὑφίσταται ἀπό την Πολιτεία δέν παύει νά προσφέρει στό Κράτος τή γῆ της γιά να ἱδρυθοῦν ἱδρύματα εὐαγῆ γιά τις ἀνάγκες τοῦ Λαοῦ Της. Ἔδωσε στο παρελθόν δωρεάν οἰκόπεδα στην Ἀθήνα ὅπου κτίσθηκαν: 1) ἡ Ριζάρειος Σχολή, 2) ἡ Ἀκαδημία τῶν Ἀθηνῶν, 3) τό Αἰγινίτειον Νοσοκομεῖον, 4) τό Μετσόβειο Πολυτεχνεῖο, 5) τό Σκοπευτήριο, 6)τό Πτωχοκομεῖο, 7) ἡ Μαράσλειος Ἀκαδημία, 8) τό θεραπευτήριο Εὐαγγελισμός, 9) τό Ἀρεταίειο Νοσοκομεῖο, 10) ἡ Ἀγγλική Ἀρχαιολογική Σχολή, 11) οἱ Ἀστυνομικές Σχολές, 12) τό Νοσοκομεῖον Παίδων, 13) τό Νοσοκομεῖον Συγγροῦ, 14) τό Λαϊκό Νοσοκομεῖο Σωτηρία, 15) τό Ἀσκληπιεῖο Βούλας, 16) ἡ Γεννάδιος Βιβλιοθήκη, 17) τό Ὀρφανοτροφεῖο Βουλιαγμένης, 18) τό ΠΙΚΠΑ, 19) το Ἱπποκράτειο Νοσοκομεῖο, 20) το Γηροκομεῖο Ἀθηνῶν, 21) ἡ Ἐθνική Βιβλιοθήκη, 22) τό Πανεπιστήμιον τῶν Ἀθηνῶν ὡς καί 142 Δημοτικά Σχολεῖα καί Γυμνάσια τῶν Ἀθηνῶν καί τῆς εὐρυτέρας περιοχῆς Ἀττικῆς, ἐνῶ σέ ἄλλες περιοχές τῆς Χώρας παρεχώρησε μεγάλες ἐκτάσεις γῆς καί μεγάλης χρηματικῆς ἀξίας ὅπου δημιουργήθηκαν κατασκηνώσεις, κτίσθηκαν Σχολεῖα καί ἄλλα εὐαγῆ Ἱδρύματα, Γυμναστήρια, Στρατόπεδα, Πλατεῖες καί διάφοροι κοινόχρηστοι χῶροι γιά τήν ἀναψυχή τοῦ Ἑλληνικοῦ Λαοῦ.

Ἡ Μητρόπολις Μαντινείας καί Κυνουρίας μέ τή σύμβασι τοῦ 1952 παρεχώρησε στό Κράτος κατά Μονές, ὅπως εἶναι καταχωρημένα στην Ἐφημερίδα τῆς Κυβερνήσεως τά ἑξῆς κτήματα πού συνολικά ἀνέρχονται σέ 30.549 στρέμματα τά ὁποῖα δόθηκαν τυπικά μέν εἰς τους δῆθεν ἀκτήμονες γεωργοκτηνοτρόφους οὐσιαστικά στούς πολιτικούς φίλους τοῦ Κόμματος τῆς Ε.ΠΕ.Κ. ποῦ κυβερνοῦσε τότε καί ὅλοι αὐτοί οἱ δῆθεν ἀκτήμονες ἀδιάφοροι γιά τήν γῆν καί ἐκ φύσεως ὀκνηροί ὅπως ἦσαν τά κτήματα τῶν Μοναστηριῶν πού πῆραν μέ τήν πάροδον ὀλίγου χρόνου τά ἐπώλησαν καί αὐτοί μέν φαινομενικά ἔμεινα πάλιν ἀκτήμονες ἡ Ἐκκλησία ὅμως ἀποστερήθηκε τά 4/5 τῆς περιουσίας της μέ τήν ὁποίαν εὐεργετοῦσε τόν πτωχό Λαό μας. Παραθέτομεν στή συνέχεια κτήματα τῶν Μοναστηριῶν μας πού παρεχωρήθησαν στούς ακτήμονες.

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΝ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΝ ΜΑΝΤΙΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΥΝΟΥΡΙΑΣ

Ἱερά Μονή Ἁγ. Νικολάου Καλτεζῶν

ΑΓΡΟΙ ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ

1. Ἀγρός ξηρικός Βατιστή Ἁγ. Εἰρήνης-Πελλάνη, Στρέμματα  88

2. Ἀγρός ξηρικός Ἀπόσκια Ἁγ. Εἰρήνης-Πελλάνη, Στρέμματα 10

3. Ἀγρός ξηρικός Φισκᾶ Καλτεζῶν, Στρέμματα 11

4. Ἀγρός ποτιστικός Ἑξηνταβελόνη ἤ Ἁγ. Εἰρήνης-Καλτεζῶν , Στρέμματα 5

5. Ἀγρός ξηρικός Μυλιά-Καλτεζῶνος, Στρέμματα 6

6. Ἀγρός ποτιστικός Μετόχη Ἁγ. Εἰρήνης Καλτεζῶν

7. Ἀγρός ποτιστικός Πουρνάρα Ἁγ. Εἰρήνης Καλτεζῶν, Στρέμματα 60

8. Ἀγρός ποτιστικός Ἅγιος Γεώργιος Εἰρήνης Καλτεζῶν, Στρέμματα 3

9. Ἀγρός ξηρικός Ἅγιος Γεώργιος Ἁγ. Εἰρήνης Καλτεζῶν, Στρέμματα 15

10. Ἀγρός ποτιστικός Κάτω Σκάλα Ἁγ. Εἰρήνης Καλτεζῶν, Στρέμματα 8

11. Ἀγρός ξηρικός Πλησίον τῆς Μονῆς, Ἁγ. Εἰρήνης Καλτεζῶν, Στρέμματα 10

12. Ἀγρός ξηρικός Ποταμίτσα Ἁγ. Εἰρήνης Καλτεζῶν, Στρέμματα 9

13. Ἀγρός ξηρικός Ἔξωθεν καί πλησίον Μονῆς Καλτεζῶν, Στρέμματα 12,500

14. Ἀγρός ποτιστικός Ἀρκουδοφτέρη-Καλτεζῶν, Στρέμματα 1.000

15. Ἀγρός ξηρικός Παληόπυργος-Καλτεζῶν Λόγγο Νίκα, Στρέμματα ς 1.000

Σύνολον 12.299, 500

Ἱερὰ Μονὴ Βαρσῶν

Α’. ΑΓΡΟΙ ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ

1. Ἀγρός Καθίσματα ἤ Σγράβη Περ. Μονῆς, Στρέμματα 300

Α’. ΛΕΙΒΑΔΙΑ ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ

1.       Ποιμνοστάσια Κρόικον-Σκαφιδάκι και Μῦλος, Στρέμματα 300

Σύνολον 600,  Στρέμματα.

Ἱερά Μονή Γοργοεπηκόου

Α’. ΑΓΡΟΙ ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ

1. Ἀγρός Μαλεβοί Καρυᾶς, Στρέμματα 20

2. Ἀγρός Λίμνα-Νεστάνη, Στρέμματα 40

3. Ἀγρός Βάργες-Νεστάνη , Στρέμματα 30

4. Ἀγρός Ἀπό Τσιριάχι μέχρι Πεζοῦλα Νεστάνη, Στρέμματα 700

Α’. ΛΕΙΒΑΔΙΑ ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ

1. Ποιμνοστάσιον Κόκλα Ἄργους, Στρέμματα 1.000

2. Λειβάδιον Ρεβυθιά Νεστάνης, Στρέμματα 1.000

Σύνολον 3.000

Ἱερά Μονή Ἑλώνης

Α’. ΑΓΡΟΙ ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ

1. Ἀγρός (Ἐλαιόδ. 1) Δαρδίτσα Μαρί, Στρέμματα 5

2. Ἀγρός Κοπάνου Μύλος, Στρέμματα 9

3. Ἀγρός Κορομηλιά Μαρί, Στρέμματα 18

4. Ἀγρός (Ἐλαιόδ. 2) Μαρί-Μαρί, Στρέμματα 25

5. Ἀγρός Μαρί-Μαρί, Στρέμματα 24

6. Ἀγρός Μαρνιώτικο Λιγγάρι, Στρέμματα 40

7. Ἀγρός Κουγέλι-Παλιοχωρίου, Στρέμματα 43

8. Ἀγρός Κεφαλάρι ἤ Στέρνα, Στρέμματα 130 (Ἐλαιόδ. 33)

9. Ἀγρός (Ἐλαιόδ. 8) Παναρόσπιτα-Ἀλεποχωρίου

10. Ἀγρός Μιμί Καρίτσης, Στρέμματα 164

11. Ἀγρός (Ἐλαιόδ. 7) Ἅγιος Νικόλαος Γεράνι, Στρέμματα 163

12. Ἀγρός Ξηρόγιανδρος-Τσάου, Στρέμματα 1

13. Ἀγρός Ξηρόγιανδρος-Τσάου, Στρέμματα 1 500

14. Ἀγρός Ξηρόγιανδρος-Τσάου, Στρέμματα 2

15. Ἀγρός Παλαιόμυλος – Μυρτιᾶς, Στρέμματα 2

16. Ἀγρός Παλαιόμυλος – Μυρτιᾶς, Στρέμματα 1.500

17. Ἀγρός Παλαιόμυλος – Μυρτιᾶς , Στρέμματα 3

18. Ἀγρός Ἀγριοσυκιά – Μυρτιᾶς, Στρέμματα 6

19. Ἀγρός Παλαιόπυργος Μυρτιᾶς , Στρέμματα 1

20. Ἀγρός Παλαιόπυργος Μυρτιᾶς, Στρέμματα 2

21. Ἀγρός Κορονιλιές Μυρτιᾶς, Στρέμματα 1 500

22. Ἀγρός Κανιλό Μυρτιᾶς, Στρέμματα 1

23. Ἀγρός Ἀμπέλι Καλομοίρι Μυρτιᾶς, Στρέμματα 1,500

24. Ἀγρός Ἀμπέλι Καλομοίρι Μυρτιᾶς, Στρέμματα 2,500

25. Ἀγρός Ἀμπέλι Καλομοίρι Μυρτιᾶς, Στρέμματα 1

26. Ἀγρός Ἀμπέλι Καλομοίρι Μυρτιᾶς, Στρέμματα 2,500

27. Ἀγρός Ἀμπέλι Καλομοίρι Μυρτιᾶς, Στρέμματα  1,500

28. Ἀγρός Αμπέλι Καλομοίρι Μυρτιάς, Στρέμματα 1,500

29. Ἀγρός Ἀμπέλι Καλομοίρι Μυρτιᾶς Βλαχιώτη, Στρέμματα 1

30. Ἀγρός (Ἐλαιόδ. 18) Λάκκα ή ἤ Ἀσβούρα, Στρέμματα 1,500

31. Ἀγρός (Ἐλαιόδ. 1) Βλαχιταρέϊκο Πηγάδι-Βλαχιώτη, Στρέμματα 1

32. Ἀγρός (Ἐλαιόδ. 1) Βλαχιταρέϊκο Πηγάδι-Βλαχιώτη, Στρέμματα 1

33. Ἀγρός Βλαχιταρέϊκο Πηγάδι – Βλαχιώτη, Στρέμματα 1

34. Ἀγρός Λάκκα-Βλαχιώτη, Στρέμματα 2,500

35. Ἀγρός Ἀλῶνι Βλαχιώτη, Στρέμματα 1,500

36. Ἀγρός Ἀλῶνι Βλαχιώτη, Στρέμματα 1,500

37. Ἀγρός (Ἐλαιόδ. 5) Κῆπος Τούντου Βλαχιώτη, Στρέμματα 25

38. Ἀγρός Περιβόλι Μανωλάκου Βλαχιώτη, , Στρέμματα 5

39. Ἀγρός Περιβόλι Μανωλάκου Βλαχιώτη, Στρέμματα 1,500

40. Ἀγρός Βούρδουλας Βλαχιώτη, Στρέμματα 7

41. Ἀγρός (Ἐλαιόδ. 9) Γούβα Βλαχιώτη, Στρέμματα

42. Ἀγρός (Ἐλαιόδ. 1) Προσκυνητάρι Παναγίτσας Βλαχιώτη, Στρέμματα 1,500

43. Ἀγρός Παναγίτσα ἤ Σέγγα Βλαχιώτη, Στρέμματα 7

44. Ἀγρός Λάκκα Βλαχιώτη, Στρέμ. 12

45. Ἀγρός Σκαρτοπουργιά Βλαχιώτη, Στρέμ.  1

46. Ἀγρός Σκαρτοπουργιά Βλαχιώτη, Στρέμ.  1

47. Ἀγρός Τζιρίνα Βλαχιώτη, Στρέμ.  1,500

48. Ἀγρός Τζιρίνα Βλαχιώτη, Στρέμ.  1,500

49. Ἀγρός Τζιρίνα Βλαχιώτη, Στρέμ.  4

50. Ἀγρός Πιτσούνι Βλαχιώτη, Στρέμ.  10

51. Ἀγρός Τζάνενας Ἐληά Βλαχιώτη, Στρέμ.  1

52. Ἀγρός Μαραθιά Βλαχιώτη, Στρέμ.  1,500

53. Ἀγρός Μαραθιά Βλαχιώτη, Στρέμ.  1

54. Ἀγρός Μαραθιά Βλαχιώτη, Στρέμ.  0,500

55. Ἀγρός Τουκίζα Βλαχιώτη, Στρέμ.  3

56. Ἀγρός Τουκίζα Βλαχιώτη, Στρέμ.  1,500

57. Ἀγρός Τουκίζα Βλαχιώτη, Στρέμ.  1,500

58. Ἀγρός Τουκίζα Βλαχιώτη, Στρέμ.  2

59. Ἀγρός Τουκίζα Βλαχιώτη, Στρέμ.  1

60. Ἀγρός (Ἐλαιόδ. 4) Ἀγγουριῶνα Βλαχιώτη, Στρέμ.  10

61. Ἀγρός (Ἐλαιόδ. 18) Θημαριῶνες Βλαχιώτη, Στρέμ.  15

62. Ἀγρός Λάκκα Βλαχιώτη, Στρέμ.  1

63. Ἀγρός Λάκκα Βλαχιώτη, Στρέμ.  1,500

64. Ἀγρός (Ἐλαιόδ. 5) Κατσίκα Βλαχιώτη, Στρέμ.  10

65. Ἀγρός Χαμόβρυσι Βλαχιώτη, Στρέμ.  3

66. Ἀγρός (Ἐλαιόδ. 1) Λάκκα ἤ Κοκκινάδα Βλαχιώτη, Στρέμ.  4

67. Ἀγρός Λάκκα ἤ Κοκκινάδα Βλαχιώτη, Στρέμ.  2

68. Ἀγρός Μαραθέα ἤ Συκιά Βλαχιώτη, Στρέμ.  1

69. Ἀγρός Μάνδρα Σεγκάλι Βλαχιώτη, Στρέμ.  6

70. Ἀγρός Βερδέικα Βλαχιώτη, Στρέμ.  1,500

71. Ἀγρός Μάνδρες Βλαχιώτη, Στρέμ.  4

72. Ἀγρός Λουριά Βλαχιώτη, Στρέμ.  2

73. Ἀγρός Λουριά Βλαχιώτη, Στρέμ.  2

74. Ἀγρός Τσιγκάρι Βλαχιώτη, Στρέμ.  4

75. Ἀγρός Τσιγκάρι Βλαχιώτη, Στρέμ.  2

76. Ἀγρός Ἄμμος Βλαχιώτη, Στρέμ. 1

77. Ἀγρός Ἄμμος Ἔλος Βλαχιώτη, Στρέμ.  2

78. Ἀγρός Ἄμμος Ἔλος Βλαχιώτη, Στρέμ.  3

79. Ἀγρός Ἄμμος Μουρτιά Βλαχιώτη, Στρέμ.  4

80. Ἀγρός Λόγγος Αράπη Βλαχιώτη, Στρέμ.  2

81. Ἀγρός Μαραθιά Βλαχιώτη, Στρέμ.  1,500

82. Ἀγρός Μαραθιά Βλαχιώτη, Στρέμ.  0,500

83. Ἀγρός Πέτρες ἤ Ἅγιος Θεόδωρος Μουρτιά, Στρέμ.  5

84. Ἀγρός Ποταμιές Σκάλας, Στρέμ.  2

85. Ἀγρός Ἀμπουλάδες Σκάλας, Στρέμ.  3

86. Ἀγρός Κοπρισιές Σκάλας Λακωνίας, Στρέμ.  7

87. Ἀγρός Χρήστου τοῦ Πουρναροῦ – Κοσμᾶ, Στρέμ.  5

88. Ἀγρός Τραγανᾶ Κοσμᾶ, Στρέμ.  12

89. Ἀγρός Πυργιόλου Κοσμᾶ, Στρέμ.  20

90. Ἀγρός Δριπανέικα Κοσμᾶ, Στρέμ.  5

91. Ἀγρός Ἀμπέλια Κοσμᾶ, Στρέμ.  7

92. Ἀγρός Χρόνη Ρήγοι Κοσμᾶ, Στρέμ.  1

93. Ἀγρός Κάτω Μηλέικα Κοσμᾶ, Στρέμ.  10

94. Ἀγρός Ἄνω Μηλέικα Κοσμᾶ, Στρέμ.  8

95. Ἀγρός Τσιρμπί Πουρνάρου Κοσμᾶ, Στρέμ.  0,500

96. Ἀγρός Σταυρέικα Πουρνάρου Κοσμᾶ, Στρέμ.  1

97. Ἀγρός Κοντοῦζος Πουρνάρου Κοσμᾶ, Στρέμ.  6

98. Ἀγροί καί ἄγριοιἐκτάσεις κλπ. ἐλ.80 Λόγγος Ζαράφωνα Λακωνίας , Στρέμ. 2.300

99. Ἀγρός Δουσικᾶς – Κοσμᾶ, Στρέμ.  10

100. Ἀγρός (Ἐλαιόδ. 7) Παλιά Μανιδυσ. , Στρέμ.  1

101. Ἀγρός Πεδιά Μανιδυσ. , Στρέμ.  10

102. Ἀγρός (Ἐλαιόδ. 20) Καραβούνιον – Κορακοβούνι, Στρέμ.  3

103.Ἀγρός Μετόχιον μετ’ οἰκίας Ναός κλπ. Μαρί-Μαρί

104. Ἀγρός Βαθειά Λάκκα – Κοσμᾶ, Στρέμ.  15

105. Ἀγρός Πυργάκι Κοσμᾶ, Στρέμ. 2

106. Ἀγρός Τραιφόρου ΠουρναροῦΚοσμᾶ, Στρέμ. 7

107. Ἀγρός Κασκέτας Πουρναροῦ Κοσμᾶ, Στρέμ.  16 Ἐλαιόδ. 222

Σύνολον 39.686

Α’. ΛΕΙΒΑΔΙΑ ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ

1. Λειβάδι Μετόχι Μαρί, Στρέμ.  5.000

Σύνολον, Στρέμ.  5.000

Γενικό Σύνολο, Στρέμ. 44.686

Ἱερά Μονή Ἐπάνω Χρέπας

ΑΓΡΟΙ ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ

1.Ἀγρός Ἔλατος ἤ Κορομηλιές – Περθῶρι, Στρέμ. 480

2.Ἀγρός καί οἰκία Μετοχίου μετά Ναοῦ Ἐντός τοῦ Περθωρίου, Στρέμ. 20

Σύνολον 500

Ἱερά Μονή Κανδήλας

Α’. ΑΓΡΟΙ ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ

1. Ἀγρός Βατάκος Κανδήλα, Στρέμ. 5

2. Ἀγρός Βρυσούλα Κανδήλας , Στρέμ. 5

3. Ἀγρός Ξερολάγκαδο Κανδήλας, Στρέμ.  3

4. Ἀγρός Ξερολάγκαδο Κανδήλας, Στρέμ.  6

5. Ἀγρός Ἀχούρια Ἄνω καί Κάτω Κανδήλας, Στρέμ.30

6. Ἀγρός ἄγριαι ἐκτάσεις μέ Ναόν καί οἰκίσκον Ἁγ. Τριάς Κανδήλας, Στρέμ.  500

7. Ἀγρός Σίντζι Κανδήλα, Στρέμ. 50

Σύνολον 599

Β’. ΛΕΙΒΑΔΙΑ ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ

1. Λειβάδιον Δελέτζα Κανδήλας, Στρέμ.  5.000

2. Ποιμνοστάσιον Σιριάμου Κανδήλας, Στρέμ.  500

Σύνολον 5.500

Ἱερά Μονή Καρυᾶς

Α’. ΑΓΡΟΙ ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ

1.   Ἀγρός ἐλαιόδ. 2 Ἅγ. Θεολόγος Λεωνιδίου,

2. Ἀγρός ἐλαιόδ. 1 Ἅγ. Θεολόγος Λεωνιδίου

3. Ἀγρός Δαμάκια Τυροῦ, Στρέμ.  2

4. Ἀγρός Παναγούλια Τυροῦ, Στρέμ.  10

5. Ἀγρός ἐλαιόδ. 15 Τηγάνι, Στρέμ.  Τυροῦ

6. Ἀγρός ἐλαιόδ. 6 Λεμονιά Τυροῦ, Στρέμ.  3

7. Ἀγρός Πίσω Βρύσι Τυροῦ, Στρέμ.  1

8. Ἀγρός ἐλαιόδ. 5 Πίσω Βρύσι Τυροῦ, Στρέμ.  2

9. Ἀγρός Βουκόλια Τυροῦ, Στρέμ.  30

10. Ἀγρός Καλούτσα Τυροῦ, Στρέμ.  15

ἐλαιόδ. 29 Σύνολον 70

Ἱερά Μονή Λουκοῦς (Μετ. Σωτῆρος)

Α’. ΑΓΡΟΙ ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ

1. Ἀγρός Σταυρούλας Μῆλος, Στρέμ.  0,500

2. Ἀγρός Καρίτσα Ἄστρους, Στρέμ.  1

3. Ἀγρός Χανδάκια Ἄστρους, Στρέμ.  1

4. Ἀγρός Χανδάκια Ἄστρους, Στρέμ.  2

5. Ἀγρός Καταράχι Ἄστρους, Στρέμ.  4

6. Ἀγρός Μετόχιον με οἰκίαν Ναοῦ κλπ. Ἅγ. Δημήτριος – Ἅγ. Ἰωάννης, Στρέμ.  130

7. Ἀγρός Πύργος Μελιγοῦς, Στρέμ.  25

8. Ἀγρός (ἐλαιόδ. 18) Παρακήπια Ἄστρους, Στρέμ.  33,  ἐλαιόδ. 18

Σύνολον 196,500

Β’. ΛΕΙΒΑΔΙΑ ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ

1. Ποιμνιοστάσιο Λαγκαδᾶ Ἄστρους, Στρέμ.  1.500

2. Ποιμνιοστάσιο Μελίοι Ἄστρους, Στρέμ.  10

3. Ποιμνιοστάσιο (ἐλαιόδ.40) Καλάμι Ἄστρους , Στρέμ. 1.000(ἐλαιόδ. 40)

Σύνολον 2.510

Ἱερά Μονή Ὀρθοκωστᾶς

Α’. ΑΓΡΟΙ ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ

1. Ἀγρός Πουρνάρι – Ἅγιος Ἀνδρέας, Στρέμ.  45

2. Ἀγρός Καμίνια– Ἅγιος Ἀνδρέας, Στρέμ.  4

3. Ἀγρός Μεσονύχ. – Ἅγιος Ἀνδρέας, Στρέμ.  2.5

4. Ἀγρός Μονή Ὀρθοκωστᾶς – Ἅγιος Ἀνδρέας, Στρέμ.  400

Σύνολον 451,500

Β’. ΛΕΙΒΑΔΙΑ ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ

1. Λειβάδιον Μεγάλο, Μικρό Αὐλάκι, Στρέμ.  600

2. Λειβάδιον(Ἐλαιόδ. 200) Κότσαλα – Χριστοφόρα, Στρέμ.  700

3. Λειβάδιον Παλκουστή – Ἁγ. Ἀνδρέου, Στρέμ.  200

4. Λειβάδιον Ἄνω Γραμμένα – Ἁγ. Ἀνδρέου, Στρέμ.  50

5. Λειβάδιον Προκοβίτσα – Ἁγ. Ἀνδρέου, Στρέμ.  100

6. Λειβάδιον Κατσικόρου – Ἁγ. Ἀνδρέου, Στρέμ.  200

7. Λειβάδιον (Ελαιόδ. 8) Βουλιαγμένη – Ἁγ. Ἀνδρέου, Στρέμ. 400

8. Λειβάδιον(Ἐλαιόδ. 50) Λάκκα Δημητροπούλου – Ἁγ. Ἀνδρέου, Στρέμ.  300

9. Λειβάδιον Σιβοδίστρα – Ἁγ. Ἀνδρέου, Στρέμ.  1.000

10. Λειβάδιον(Ἐλαιόδ. 50) Μεσαίοι Λάκκοι – Ἁγ. Ἀνδρέου, Στρέμ.  300

Σύνολον 3.750

Ἱερά Μονή Παλαιοπαναγιᾶς

Α’. ΑΓΡΟΙ ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ

1. Ἀγρός Ἀλμύρα Ἄστρους, Στρέμ.  153

2. Ἀγρός Φούσια Ἄστρους, Στρέμ.  3,250

3. Ἀγρός Ἄστρα Ἄστρους, Στρέμ.  3

Σύνολον 7,250

Ἱερά Μονή Σίντζας

Α’. ΑΓΡΟΙ ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ

1. Ἀγρός Ἀσφάκα Φοινινά Πουλίθρας, Στρέμ.  300

2. Ἀγρός (Ἐλαιόδ. 8) Πλάκα Λεωνιδίου, Στρέμ. 2,100

3. Ἀγρός Τουκαλάκα Τσιταλίου, Στρέμ.  9

4. Ἀγρός Σίντζας Λεωνιδίου, Στρέμ. 60

5. Ἀγρός Βουκολιό Πουλίθρας , Στρέμ. 1

6. Ἀγρός Ἀγριελαίων Ἅγιος Χαράλαμπος, Στρέμ.  25

7. Ἀγρός Ἀγριελαίων Γρίγα Βγενοῦ, Στρέμ.  1

8. Ἀγρός Ἀγριελαίων Γωνιά, Στρέμ.2

9. Ἀγρός Παληά Στέρνα – Τσιταλίου, Στρέμ.  32

10. Ἀγρός Κάτω Κάμπος Τσιταλίου, Στρέμ.  29

11. Ἀγρός Ἀχούρια Τσιταλίου, Στρέμ.  22

12. Ἀγρός Ἐπάνω Κάμπος Τσιταλίου, Στρέμ.  15

13. Ἀγρός Σγουριᾶς Τσιταλίου , Στρέμ. 10

14. Ἀγρός Παλαιόκαμπος Τσιταλίου, Στρέμ.  12

15. Ἀγρός Βελανιδάκι Τσιταλίου, Στρέμ.  20

16 Ἀγρός Γρανίτσες Τσιταλίου 20

17. Ἀγρός Μεγάλη Λάκκα Τσιταλίου 23

18. Ἀγρός Χαντζίνα, Στρέμ.  2,500(Ἐλαιόδ. 8)

Σύνολον 585,600

Ἱερά Μονή Τιμίου Προδρόμου

Α’. ΑΓΡΟΙ ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ

1. Ἀγρός μετά 10 ἐλαιοδ. Σταυράνης Μνῆμα, Στρέμ.  50

2. Ἀγρός Ξηροκάμπι Νεοχώρα, Στρέμ.  350 Ἐλαιόδ. 10

Σύνολον 400

Τά τελευταῖα σαράντα χρόνια τόσον ἐπί τῶν ἡμερῶν τῶν ἀοιδίμων προκατόχων μου Ἀρχιερέων Γερμανοῦ καί Θεοκλήτου ὅσον καί ἐπί τῶν προσφάτων χρόνων τῆς ἰδικῆς μου ἀρχιερατείας τά Μοναστήρια μας δέν ἔπαψαν να παραχωροῦν κτήματα καί οἰκόπεδα πρός τούς Δήμους καί τις Κοινότητες τῆς περιφέρειάς μας διά τήν δημιουργίαν κοινωφελῶν ἔργων διά τήν ἐξυπηρέτησιν τῶν Ἑλλήνων πολιτῶν ὅπως:

Α. ερά Μονή γίου Νικολάου Σίντζας Κυνουρίας:

1. Ἕνα κτῆμα στό Λεωνίδιο ὅπου ἐγένοντο οἱ γεωτρήσεις και ἔκτοτε ὑδροδοτεῖται ἡ πόλις πού ὑπέφερε ἀπό τήν ἀνυδρία.

2. Ἕνα οἰκόπεδο δέκα στρεμμάτων στόν Ἀγροτικό Συναιτερισμό Λεωνιδίου ὅπου δημιουργήθηκε τό συσκευαστήριον τῶν γεωργικῶν προϊόντων τῆς περιοχῆς.

3. Ἕνα κτῆμα δώδεκα στρεμμάτων στόν Δῆμο Λεωνιδίου στο ὁποῖο ἀνεγέρθηκαν τά σφαγεῖα τῆς πόλεως, στοιχεῖον ἀναγκαῖον γιά τήν πόλι καί τήν περιοχήν τῆς Κυνουρίας.

4. Τεμάχιον κτήματος στον Δῆμο Νοτίου Κυνουρίας διά την διαπλάτυνσι κυρίας ὁδοῦ τοῦ Λεωνιδίου καί τήν διευθέτησι τῶν ὀμβρίων ὑδάτων στήν πόλι.

Β. ερά Μονή γίου Νικολάου Καρυς:

1. Οἰκόπεδον ἑπτά στρεμμάτων ἐντός τῆς πόλεως τοῦ Λεωνιδίου ὅπου κτίζεται τό νέον Γηροκομεῖον.

2. Οἰκόπεδον ἐντός τῆς πόλεως τοῦ Λεωνιδίου στό ὁποῖον ἔχει κτισθῆ ὁ ἐνοριακός Ναός τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου Λεωνιδίου.

3. Οἰκόπεδον ἐντός τοῦ Λεωνιδίου καί πρό τοῦ Μετοχίου τῆς Μονῆς διά τοῦ ὁποίου διευθετήθησαν δημοτικοί δρόμοι τῆς πόλεως.

4. Παρεχώρησε δωρεάν ἐπί πολλά χρόνια τό οἴκημα τοῦ Μετοχίου τῆς Μονῆς στό ὁποῖο στεγάστηκε ἡ Πυροσβεστική Ὑπηρεσία Λεωνιδίου Κυνουρίας.

5. Παρεχώρησε δωρεάν στο Δῆμο Τυροῦ οἰκόπεδον πέντε στρεμμάτων ἐπί τοῦ ὁποίου κτίσθηκε ὁ νέος ἐνοριακός Ναός τῆς Ἁγίας Μαρίνης.

6. Παρεχώρησε δωρεάν στό Δῆμο Τυροῦ οἰκόπεδο δώδεκα στρεμμάτων ἐπί τοῦ ὁποίου οἰκοδομήθηκε τό Γυμνάσιον τῆς περιοχῆς.

7. Παρεχώρησε δωρεάν στό Δήμου Τυροῦ ἐπίσης δεκατέσσερα στρέμματα ἐπί τῶν ὁποίων δημιουργήθηκε τό Δημοτικό Στάδιο Τυροῦ.

Γ. ερά Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου ρτοκωστς Κυνουρίας:

1. Παρεχώρησε δωρεάν στην Κοινότητα Ἁγίου Ἀνδρέου Κυνουρίας οἰκόπεδο ἐννέα στρεμμάτων ἐπί τοῦ ὁποίου ἐκτίσθη το Γυμνάσιον τῆς περιοχῆς.

2. Ἐπίσης παρεχώρησε δωρεάν στήν αὐτή Κοινότητα Κυνουρίας οἰκόπεδον ἕνδεκα στρεμμάτων καί ἐπ’ αὐτοῦ ἐγένετο τό ἀθλητικόν Στάδιον τῆς Κοινότητας.

3. Παρεχώρησε δωρεάν στην Κοινότητα Καστάνιτσας κτηματικήν ἔκτασιν τριακοσίων στρεμμάτων γιά νά δημιουργηθῆ χειμερινός οἰκισμός τοῦ ὀρεινοῦ τούτου χωρίου.

Δ. ερά Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Παλαιοπαναγις Κυνουρίας:

Παρεχώρησε δωρεάν στό Ἑλληνικό Δημόσιο ἐλαιοπερίβολο δεκαοκτώ στρεμμάτων καί ἐκτίσθη

ἐπ’ αὐτοῦ τό Τεχνικό Λύκειο Ἄστρους.

Ε. ερά Μονή Μεταμορφώσεως το Σωτρος Λουκο Κυνουρίας:

1. Παρεχώρησε δωρεάν μεγάλη ἔκτασι ἐλαιῶνος γιά τήν ἐπέκτασι τῶν ἀνασκαφῶν τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς πόλεως Εὕας καί Ἐπαύλεως τοῦ Ἡρώδου τοῦ Ἀττικοῦ.

2. Οἰκόπεδο ὀκτώ στρεμμάτων ἐντός τῆς πόλεως τοῦ Ἄστρους ὅπου ἀνεγέρθη ὁ ἐνοριακός Ναός τοῦ Ἁγίου Παύλου Ἄστρους.

3. Παρεχώρησε δωρεάν στο Δῆμο Ἄστρους διά τήν μεταφοράν τοῦ κορεσμένου Κοιμητηρίου τῆς πόλεως οἰκόπεδον ἑπτάστρεμμάτων.

Ζ. ερά Μονή Γοργοεπηκόου Νεστάνης Μαντινείας:

Παρεχώρησε δωρεάν στο Ἐλληνικό Δημόσιο μεγάλη ἔκτασι για την στέγαση του ΚΤΕΟ Ἀρκαδίας.

Αὐτή εἶναι ἡ ἱστορία καί ἡ πορεία τῆς Ἐκκλησιαστικῆς περιουσίας μέσα στό Νεοελληνικό Κράτος πού μέ τίς ἀνωτέρω διακυμάνσεις τῆς διοικήσεως καί τῆς διαχειρίσεως καί τῶν κατά καιρούς κρατικῶν ἀπαλλοτριώσεων οὐσιαστικά ἐπί τῶν ἡμερῶν μας τό μεγαλύτερο μέρος της καί ὅπως λένε οἱ εἰδικοί τό 95% αὐτῆς ἔχει χαθεῖ καί διασώζεται αὐτή τή στιγμή το 5% μόνον, καί αὐτό δεσμευμένο ἀπό τούς Δήμους, τίς ἀρχαιολογικές καί δασικές ὑπηρεσίες τοῦ Κράτους καί καταπατημένο ἀπό ἀδίστακτους καταπατητές ὥστε ἡ Ἐκκλησία νά μή μπορεῖ νά ἀξιοποιήσει οὐδέ εἰς τό ἐλάχιστον την ἐναπομείνασαν αὐτήν ἔστω περιουσίαν τοῦ 5%, νά μήν ἔχει κανένα σχεδόν ἔσοδον ἀπ’ αὐτήν και ἐπί πλέον νά ἔχει ἐπωμισθῆ και τήν ἐπαχθῆ κρατικήν φορολογίαν καί τήν ἄδικον κατακραυγήν τῆς κοινωνίας ὅτι εἶναι κύριος μίας μυθικῆς περιούσιας.

Καί ἡ θλιβερή κατάληξις ὅλων τῶν ἀνωτέρω, ὅτι μέ τήν διασπάθησι καί ἀπώλεια τῆς Ἐκκλησιαστικῆς περιουσίας ἐπί τῶν ἡμερῶν μᾶς χάθηκε πλέον τό ὄνειρο και τό ὡραῖο σχέδιο τῆς οἰκονομικῆς ἀνεξαρτησίας τῆς Ἐκκλησίας και ματαιώθηκε ὁριστικά ἡ λύσις τοῦ μεγάλου ἐκκλησιαστικοῦ προβλήματος τῆς μορφώσεως καί τῆς συντηρήσεως τοῦ Ἱεροῦ Κλήρου ἀπό τήν Ἐκκλησίαν».

Προηγούμενο άρθροΛεβαδειακός και Δόξα Δράμας στην Super League…
Επόμενο άρθροΑστέρας Τρίπολης – Skoda Ξάνθη σημειώσατε Χ…